Ελλείψει χρημάτων και νέων κυκλοφοριακών μελετών δεν θα μεγαλώσουν κατά δέκα

μέτρα τα πεζοδρόμια στο κάτω μέρος της Πλατείας Συντάγματος, ούτε οι λωρίδες

κυκλοφορίας ανάμεσα στα δύο τμήματα της πλατείας θα μειωθούν, όπως προέβλεπε η

βραβευμένη για την ανάπλασή της μελέτη

Μπορεί πριν από ένα χρόνο να παραδόθηκε «φρεσκαρισμένη» στους περαστικούς με

καταρράκτες και περισσότερο πράσινο για τα μάτια των επισκεπτών των Ολυμπιακών

Αγώνων. Λίγες όμως ημέρες πριν η Πλατεία Συντάγματος – η κεντρικότερη και

ιστορικότερη πλατεία της Αθήνας – σβήσει το πρώτο κεράκι της για να γιορτάσει

το κατά το ήμισυ ανανεωμένο της προφίλ, βλέπει να σβήνουν μαζί και οι ελπίδες

για τη ριζική της ανανέωση. Κι αυτό διότι όπως όλα δείχνουν το κάτω μέρος της

(προς την πλευρά της Ερμού), δεν θα αποκτήσει ούτε πλατύτερα πεζοδρόμια κατά

δέκα μέτρα, ούτε τα αυτοκίνητα που την «κόβουν» στη μέση θα περιοριστούν σε

τρεις λωρίδες, από επτά που είναι σήμερα, όπως προέβλεπε η βραβευμένη μελέτη η

οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων.

«Δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη το βασικότερο σημείο της μελέτης», εξηγεί

στα «NEA» ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής και υπεύθυνος της μελέτης, που πήρε το

πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό της EAXA, Δημήτρης Μανίκας. «Πρέπει να

προχωρήσει το έργο οπωσδήποτε, διότι στα μεγάλα πεζοδρόμια που θα

δημιουργηθούν θα εκτονώνεται η κίνηση από το εμπορικό κέντρο της Ερμού. Με τη

συγκεκριμένη παρέμβαση όχι μόνο θα αλλάξει το πρόσωπο της πλατείας – καθώς το

επάνω μέρος δεν άλλαξε ιδιαίτερα – αλλά θα αποκτήσει και νέα ζωή με τα

τραπεζάκια των ζαχαροπλαστείων και τον άνετο χώρο που θα διαμορφωθεί για τους

πεζούς. Είναι πρωτοφανής ασχήμια να βλέπει κανείς τόσο κόσμο να στριμώχνεται

ως μπουλούκι για να περάσει απέναντι.

Είμαι απογοητευμένος από την εξέλιξη των πραγμάτων. Και δεν αποδέχομαι τη

δικαιολογία πως δεν υπάρχουν χρήματα, διότι από την προηγούμενη ηγεσία της

ενοποίησης με είχαν ενημερώσει ότι υπήρχε χρηματοδότηση για την υλοποίηση του

συνόλου του έργου. Έχω ζητήσει επανειλημμένως έναν απολογισμό για να μάθω

τελικά πόσο κόστισε ώς εδώ», προσθέτει, και δηλώνει πως δεν είναι αρκετά

ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα στο πάνω μέρος της πλατείας, καθώς σε αρκετά

σημεία η μελέτη τροποποιήθηκε. «Λειτουργεί σχετικά καλά, αλλά είχα φανταστεί

διαφορετικά πράγματα. Θέλαμε να ανοίξουμε την πλατεία, να της δώσουμε την

παλιά της μορφή, αλλά τελικά επικράτησαν οι επιθυμίες του δήμου Αθηναίων για

περισσότερο πράσινο».

«Φοβάμαι πως προς το παρόν έχει ανασταλεί η υλοποίηση του δεύτερου μέρους της

μελέτης για την Πλατεία Συντάγματος», δηλώνει από την πλευρά του στα «NEA» ο

πρόεδρος της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, Κυριάκος Γριβέας,

γεγονός που αποδίδει τόσο στο «ότι η δημοσιονομική στενότητα έχει αντίκτυπο

και στην ενοποίηση» όσο και στο ότι υπάρχουν «επιφυλάξεις σχετικά με το

κυκλοφοριακό πρόβλημα που θα δημιουργηθεί εξαιτίας της μείωσης των λωρίδων

κυκλοφορίας».

Τι απέγινε η συγκοινωνιακή μελέτη που είχε προηγηθεί και σύμφωνα με την

οποία δεν επρόκειτο να προκύψει θέμα κυκλοφοριακής συμφόρησης;

«Είχε γίνει υπό άλλες προϋποθέσεις. Δυστυχώς τα λεωφορεία δεν μεταφέρθηκαν

όπως είχε προβλεφθεί».

ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΟΛΓΑΣ

Ας όψεται το τραμ

Στις ελληνικές καλένδες έχει παραπεμφθεί όπως φαίνεται και η πεζοδρόμηση

της Λεωφόρου Όλγας. Ενός δρόμου-ραχοκοκαλιά για την Ενοποίηση, καθώς όχι μόνο

θα αποτελούσε προέκταση των ήδη πεζοδρομημένων Διονυσίου Αρεοπαγίτου και

Αποστόλου Παύλου, αλλά θα συνέδεε το πάρκο του Ζαππείου με τον αρχαιολογικό

χώρο του Ολυμπιείου και εκείνον της Αρτέμιδος Αγροτέρας στο Μετς με τα

Παριλίσια Ιερά. «Μετά τη διέλευση του τραμ δημιουργήθηκε σημαντικό πρόβλημα

για την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Όλγας. Πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστεί σε

μια μελλοντική μελέτη που θα αφορά το Ζάππειο, τον Εθνικό Κήπο, τον Αρδηττό

και τον Φωκιανό», εκτιμά ο κ. Γριβέας.