Το μέλλον της τηλεόρασης βρίσκεται στο Ίντερνετ. Μία τηλεόραση με πρόγραμμα

κατά παραγγελία, όπως και όποτε το θέλει ο θεατής, με άριστη ποιότητα εικόνας

και ήχου, είναι το επόμενο βήμα για το δημοφιλέστερο μέσο ψυχαγωγίας στον

κόσμο. Στην Ελλάδα, η νέα εποχή της τηλεόρασης θα ξεκινήσει με πειραματικές

προβολές σε έξι μήνες.

H ιδέα υπάρχει εδώ και μερικά χρόνια, αλλά φέτος είναι η χρονιά κατά την οποία

οι ειδικοί θεωρούν πως θα αναπτυχθεί ευρέως χάρη στην εξάπλωση των ευρυζωνικών

συνδέσεων DSL. H ταχύτητα του DSL είναι βασική προϋπόθεση για την καλή

ποιότητα εικόνας και ήχου. Στην Αμερική, η υπηρεσία προσφέρεται επίσης μέσω

καλωδιακής και δορυφορικής τηλεόρασης, ενώ στην Ευρώπη κυρίως μέσω τηλεφωνικών

γραμμών και Ίντερνετ.

«H βασική ιδέα του video on demand, όπως ονομάζεται διεθνώς η υπηρεσία, είναι

ότι η παραδοσιακή τηλεόραση δεν συμβαδίζει πια με τον σημερινό τρόπο ζωής»,

εξηγεί στα «NEA» ο Χαράλαμπος Κέστας, γενικός διευθυντής εταιρείας video on

demand, η οποία εδρεύει στην Καλιφόρνια και ετοιμάζεται να φέρει την υπηρεσία

στην Ελλάδα. «Ο θεατής πλέον δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου να βλέπει τις

ταινίες ή τα επεισόδια των τηλεοπτικών σειρών της αρεσκείας του την ώρα που τα

προβάλλουν τα κανάλια. Σκεφθείτε το σαν το βιντεοκλάμπ του 21ου αιώνα. H

ταινία είναι πάντα διαθέσιμη και ο πελάτης δε χρειάζεται να πάει στο κατάστημα

για να τη νοικιάσει ή να την επιστρέψει».

H νέα τηλεόραση επιτρέπει στον θεατή να επιλέξει αυτό που θέλει να δει

από χιλιάδες ώρες προγράμματος με ταινίες, ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικές σειρές και

εκπομπές ποικίλου περιεχομένου στον δικό του χρόνο. Οι εταιρείες που

προσφέρουν την υπηρεσία διαθέτουν βάσεις δεδομένων σε έναν κεντρικό κόμβο με

το πρόγραμμα. Ο θεατής συνδέεται με τον κόμβο μέσω του DSL και επιλέγει από το

κεντρικό μενού στην οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή την εκπομπή της

αρεσκείας του. Εφόσον διαθέτει σύνδεση DSL, η ποιότητα της εικόνας είναι ίση ή

καλύτερη με αυτήν του DVD. Αν μάλιστα η τηλεόρασή του υποστηρίζει εικόνα

υψηλής ευκρίνειας, η ποιότητα είναι άριστη, γιατί πολλά προγράμματα

εκπέμπονται σε μορφή High Definition.

H τηλεόραση κατά παραγγελία προσφέρεται εδώ και λίγα χρόνια στην Αμερική και

ήδη υπάρχει στη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Σύμφωνα με διεθνείς

έρευνες, σε πέντε χρόνια οι συνδρομητές της τηλεόρασης κατά παραγγελία θα

φθάσουν τα 20 εκατομμύρια. Το κόστος για τον θεατή ορίζεται από τον κάθε

πάροχο της υπηρεσίας. Υπάρχουν δύο τρόποι χρέωσης.

Το κόστος πρόσβασης

Ο θεατής πληρώνει μία μηνιαία συνδρομή και έχει απεριόριστη πρόσβαση στο

πρόγραμμα ή δεν πληρώνει πάγιο, αλλά χρεώνεται το κάθε πρόγραμμα που βλέπει.

Στην πρώτη περίπτωση, το πάγιο αρχίζει από τα 10 ευρώ και φθάνει μέχρι τα 200

αν περιλαμβάνει ακριβό πρόγραμμα, όπως είναι π.χ. μία απευθείας μετάδοση

πυγμαχικών αγώνων από το Λας Βέγκας. Κατά μέσον όρο, όμως, κυμαίνεται από 10

έως 50 ευρώ. Στη δεύτερη περίπτωση, ο θεατής πληρώνει δύο ευρώ για μία ταινία

που έχει κυκλοφορήσει πριν από χρόνια (σχεδόν όσο και μια ενοικίαση DVD) ή

κάτι παραπάνω για μία καινούργια κυκλοφορία. Αν μάλιστα έχει κυκλοφορήσει πριν

από 50 χρόνια, η προβολή της είναι δωρεάν.

Σε έξι μήνες στην Ελλάδα

H τηλεόραση κατά παραγγελία ετοιμάζεται να έρθει στην Ελλάδα σε περίπου έξι

μήνες, με την έναρξη πειραματικών προβολών. Στην αρχή θα προσφέρεται μέσω

τηλεφώνου και Ίντερνετ, ενώ αργότερα υπάρχουν σκέψεις για μετάδοση από αέρα

μέσω κεραίας, όπως δηλαδή εκπέμπουν οι παραδοσιακοί τηλεοπτικοί σταθμοί.

«Θα παρέχουμε την τεχνολογία για να ενώσει ο θεατής την τηλεόραση ή τον

υπολογιστή στο Ίντερνετ μέσω του αποκωδικοποιητή που θα του δίνουμε», λέει ο

Χαράλαμπος Κέστας, γενικός διευθυντής της εταιρείας. «Τώρα είμαστε στη

διαδικασία έκδοσης αδειών για την παροχή της υπηρεσίας, ενώ βρισκόμαστε σε

διαπραγματεύσεις με τις μεγάλες εταιρείες στην Αμερική και την Ελλάδα, οι

οποίες διαθέτουν τα δικαιώματα των προγραμμάτων που μας ενδιαφέρουν».

Ο θεατής θα μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε διάφορες κατηγορίες προγράμματος:

ταινίες, ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικό περιεχόμενο για σχολεία και Πανεπιστήμια,

παιδικές εκπομπές για μικρές ηλικίες, θέματα υγείας, διατροφής και άσκησης,

καθώς και μία κατηγορία με υλικό για την εκπαίδευση υπαλλήλων σε μεγάλες

επιχειρήσεις. Όλα τα προγράμματα θα προσφέρονται με την επιλογή υπότιτλων στα

ελληνικά, τα αγγλικά και άλλες γλώσσες.

Όσο για το κόστος, είναι νωρίς ακόμα να καθοριστεί. «Στόχος μας είναι να μην

πληρώνει πάγιο κάθε μήνα ο θεατής, αλλά να πληρώνει μόνο για το πρόγραμμα που

επιλέγει κάθε φορά».

LINKS

http: //www.comcast.com

http: //www.noc.uth.gr/vod/index­r.htm

http: //www.iptvnews.net

http: //www.microsoft.com/tv