ΠΟΛΕΜΟΣ έχει ξεσπάσει μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των βιομηχάνων, για την

ακρίβεια που παρατηρείται στην αγορά. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πέταξαν χθες

το μπαλάκι της ακρίβειας στις βιομηχανίες, αφήνοντας αιχμές και για ολιγοπώλια

που κρατούν σε υψηλά επίπεδα τις τιμές των προϊόντων. Οι εκπρόσωποι του

Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ) υποστήριξαν ότι οι

ανατιμήσεις γίνονται από τους βιομηχάνους και όχι από τους έμπορους λιανικής,

δίνοντας έτσι συνέχεια στον πόλεμο που μαίνεται μεταξύ των δύο πλευρών για τις

ανατιμήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στην αγορά και αφορούν εκατοντάδες

κατηγορίες προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι εκπρόσωποι των αλυσίδων

σούπερ μάρκετ παραδέχθηκαν ότι υπάρχει ακρίβεια στην αγορά, ενώ κατηγόρησαν

τις βιομηχανίες ότι προχωρούν ομαδικά σε αυξήσεις τιμών προϊόντων. Οι

εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ παρουσίασαν στοιχεία, σύμφωνα με τα

οποία μέσα σε ενάμιση χρόνο σημειώθηκαν στην αγορά αυξήσεις τιμών εκατοντάδων

βασικών καταναλωτικών προϊόντων, οι οποίες κυμάνθηκαν από 4,17% έως 16,67%.

«Ακρίβεια υπάρχει. Εμείς δεν κάναμε καμία αύξηση που δεν έκαναν οι προμηθευτές

μας», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ κ. Παντελής Παντελιάδης.

Υπάρχουν διαφορές

Το προεδρείο του ΣΕΣΜΕ έριξε την ευθύνη στη βιομηχανία και για τις αποκλίσεις

που καταγράφονται μεταξύ των τιμών στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της

Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Σε αρκετές περιπτώσεις, οι διαφορές τιμών ανάμεσα στην

Ελλάδα και άλλες χώρες της E.E. είναι ένα γεγονός», είπε ο γενικός γραμματέας

του ΣΕΣΜΕ κ. Νίκος Βερόπουλος. Μάλιστα αιτιολόγησε το γεγονός αυτό, λέγοντας

ότι στη χώρα μας υπάρχουν προμηθευτές με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, κάτι που

δεν ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Ως επιπρόσθετη μάλιστα αιτία, ανέφερε

και το ότι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις βιομηχανίες στην Ελλάδα είναι μικρής

κλίμακας – καθώς, σε βασικούς κλάδους, δύο ή τρεις επιχειρήσεις κατέχουν

μερίδιο πάνω από το 60% – και επιπλέον υπάρχει μικρή διείσδυση των προϊόντων

ιδιωτικής ετικέτας.

Μελέτη για ολιγοπώλια

«Στη βιομηχανία, υπάρχει υψηλός βαθμός συγκέντρωσης· έτσι, σε πολλές

περιπτώσεις βλέπουμε ταυτόχρονη ανακοίνωση από τις εταιρείες, των προθέσεών

τους για ανατιμήσεις των προϊόντων τους», κατέληξε ο κ. Βερόπουλος και

παρουσίασε τα στοιχεία μελέτης του Οικονομικού Πανεπιστημίου, σύμφωνα με τα

οποία από τις 55 κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, οι

τρεις πρώτοι προμηθευτές έχουν ως μερίδιο πάνω από το 70% τού συνολικού

τζίρου. Μάλιστα, ο ΣΕΣΜΕ έδωσε λίστα 18 κατηγοριών προϊόντων, στις οποίες ο

πρώτος προμηθευτής κατέχει μερίδιο αγοράς έως και 92%, ενώ οι δυο πρώτοι –

αθροιστικά -έως και 99%.

Επίσης, ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ ανέφερε ότι ο κλάδος έχει να αντιμετωπίσει και

ένα νέο πρόβλημα· αυτό της χρέωσης από τις τράπεζες ποσοστού 1% για την

καταμέτρηση των κερμάτων, που – όπως είπε – τροφοδοτεί ακόμα περισσότερο την

ακρίβεια.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το θέμα του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και τις

προθέσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για το εθνικό ωράριο εργασίας, ο

αντιπρόεδρος του ΣΕΣΜΕ κ. Μανώλης Αποστόλου δήλωσε ότι δεν θα προσφέρει τίποτα

περισσότερο, παρά μόνον ανακατανομή τόσο των θέσεων εργασίας όσο και του τζίρου.