Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζητεί από τις βιομηχανίες αυτοκινήτων να

αλλάξουν το πρόσθιο τμήμα των οχημάτων, προκειμένου να μειωθούν οι θάνατοι και

οι τραυματισμοί πεζών στους δρόμους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, αντιδρούν.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, αν γίνουν οι προτεινόμενες μετατροπές

στα αυτοκίνητα και στις 25 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μειωθούν κατά

1.500 ετησίως οι θάνατοι πεζών στους δρόμους και κατά 34.000 οι σοβαροί

τραυματισμοί. Μεμονωμένα για την κάθε χώρα είναι ενδεικτικό το παράδειγμα της

Βρετανίας, όπου πιστεύεται ότι οι θάνατοι θα περιοριστούν κατά 138, ενώ οι

τραυματισμοί κατά 1.500.

Οι αλλαγές αυτές αφορούν δύο βασικά σημεία του αυτοκινήτου: το καπό και τον

προφυλακτήρα. Για τον προφυλακτήρα συστήνεται να χαμηλώσει και να

κατασκευάζεται στο εξής από πιο μαλακό υλικό, το οποίο θα απορροφά τους

κραδασμούς, στις περιπτώσεις πρόσκρουσης. Για το καπό προτείνεται να σηκωθεί

τουλάχιστον 7,5 εκατοστά πάνω από τη μηχανή – μια αλλαγή που επηρεάζει

ιδιαίτερα το σχέδιο των χαμηλών σπορ αυτοκινήτων. Σε αυτήν τη συμπαγή περιοχή

μετάλλου συμπεραίνεται, από τις δοκιμές που έγιναν, ότι χτυπά το κεφάλι του ο

πεζός (βλ. γράφημα).

Οι αντιδράσεις

H άποψη που επικρατεί είναι ότι αν ανασηκωθεί περισσότερο το καπό από τη

μηχανή, το χτύπημα στο κεφάλι θα είναι λιγότερο σοβαρό. Επίσης προτείνεται να

αμβλυνθεί το σημείο όπου συνδέονται καπό και φτερά. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες

δεν συμφωνούν. Πιστεύουν ότι τεχνικά είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν οι

μετατροπές και αντιπροτείνουν την εισαγωγή άλλων μηχανισμών ασφαλείας όπως τον

αποκαλούμενο «βοηθό φρένων» (για επείγον σταμάτημα του οχήματος), ο οποίος

όμως θα αυξήσει το συνολικό κόστος.

Για τους κατασκευαστές οχημάτων, η οδηγία της E.E. θα αποτελέσει πλήγμα για

την εμπορικότητα ορισμένων αυτοκινήτων, τα οποία παρουσιάζουν υψηλούς δείκτες

πωλήσεων λόγω του ιδιαίτερου σχεδιασμού τους. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Ένωση

Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ασκεί πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να

καταργηθεί ένα από τα «crash test» που αναμένεται να πραγματοποιηθούν για τις

βλάβες στα πόδια των πεζών.

Ένας ακόμη λόγος διαφωνίας είναι ότι θέλουν να αποφύγουν το επιπλέον κόστος

που συνεπάγονται οι παραπάνω αλλαγές. Αυτό, όμως, μπορεί να μην ξεπερνά τα 80

ευρώ στο νέο αυτοκίνητο, επισημαίνει ο Γκράχαμ Λόρενς, επικεφαλής του τμήματος

προστασίας πεζών στο Εργαστήριο Ερευνών για τις Μεταφορές.

Τα τέσσερα τεστ

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία όλα τα νέα μοντέλα των αυτοκινήτων θα πρέπει

να περάσουν από τέσσερα σημαντικά τεστ για την προστασία των πεζών μέχρι το

2010. Τα υπάρχοντα μοντέλα που θα αποτύχουν σε αυτές τις εξετάσεις, μπορούν να

συνεχίσουν να πωλούνται όμως μόνο μέχρι το 2015.

© The Times, 2005

Επιμέλεια: Ρένα Δημητρίου