ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ μαθητές βυθίζονται με τόσο γοργούς ρυθμούς στον αναλφαβητισμό

που η χώρα απειλείται με μια επιστροφή στους προ-επαναστατικούς καιρούς, όταν

η γραφή και η ανάγνωση ήταν αποκλειστικό προνόμιο των πλουσίων. Αυτό

τουλάχιστον υποστηρίζει ένας εθνικός σύλλογος εκπαιδευτικών. Αφορμή στάθηκε

μια έρευνα που έγινε σε 2.300 Γάλλους μαθητές 15 ετών. Τους υπαγορεύτηκε ένα

κείμενο του Αλφόνς Ντοντέ, το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί και το 1988, στις

εισαγωγικές εξετάσεις του Λυκείου. Τότε, το 1988, η πλειονότητα των μαθητών τα

είχε πάει πολύ καλά. Τώρα όμως, μόλις το 18% πήραν βαθμό πάνω από τη βάση.

Αντιθέτως, το 56% βαθμολογήθηκε με… μηδέν.

Κακές επιδόσεις

Απαραίτητη σημείωση: οι μαθητές αξιολογήθηκαν στην ορθογραφία με βάση τους

κανόνες που ίσχυαν το 1988 καθότι ο σύλλογος εκπαιδευτικών Sauver les Lettres

υποστηρίζει πως τα κείμενα που υπαγορεύονται σήμερα και ο τρόπος με τον οποίο

βαθμολογούνται οι μαθητές έχουν γίνει πολύ πιο απλά και ελαστικός αντίστοιχα,

ώστε να καλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα. Ίσως σε άλλα έθνη οι κακές

επιδόσεις των μαθητών στην ορθογραφία να μη σήμαιναν γενικό συναγερμό, στη

Γαλλία όμως η διάσημη dictee παραμένει το μέτρο της στοιχειώδους γνώσης,

χρησιμοποιείται ευλαβικά καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής καθώς και ως

μέσον τηλεοπτικής αναψυχής για τους ενηλίκους.

© The Times, 2005