Σε τρία βυζαντινά μουσεία πρόκειται να διαμοιραστεί ο θησαυρός που

διατηρήθηκε σαν κλειστό σύνολο επί οκτώ αιώνες. Στο ερώτημα αν είναι

δεοντολογικά σωστός ο κατακερματισμός ενός τέτοιου συνόλου, η απάντηση των

τριών αρχαιολόγων είναι καταφατική, εφόσον τα έργα είναι όμοια και έχουν την

αυτονομία τους. Τα τρία μουσεία βρίσκονται στον ελληνικό χώρο, είναι κρίκοι

του, βρίσκονται σε στενή συνεργασία και κάνουν ανταλλαγές

Βυζαντινές εικόνες σώθηκαν αρκετές. Όμως ο θησαυρός, ένα σερβίτσιο από εννέα

βαρύτιμα ασημένια και επίχρυσα σκεύη από την οικοσκευή ενός άρχοντα του 12ου

αιώνα, θεωρείται μοναδικό τεκμήριο για την ιστορία του βυζαντινού πολιτισμού,

τη συγκεκριμένη εποχή της μεγάλης ακμής του Βυζαντίου, πριν οι σταυροφόροι

σαρώσουν στο πέρασμά τους τον αρχαίο πλούτο, το υψηλό επίπεδο ζωής και τη

λάμψη του Βυζαντίου.

Ο «θησαυρός» προσφέρεται προς πώληση στη φιλική τιμή των 2,2 εκατ. ευρώ

και τρία ελληνικά μουσεία ενώνουν τώρα τις δυνάμεις και τις εκκλήσεις τους για

να μη χαθεί το απόκτημα. Να αποκτηθεί και να τον μοιρασθούν, το Μουσείο

Μπενάκη, που πήρε την πρωτοβουλία, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της

Αθήνας και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, όπου και θα

εκτεθεί τον Δεκέμβριο. Τα τρία μουσεία προτίθενται να μοιρασθούν σε τρία ίσα

μέρη το σερβίτσιο, εφόσον αποκτηθεί τελικά – τράπεζες και ιδιώτες, εταιρείες,

όλοι μπορούν να συμβάλουν και μάλιστα με φορολογικά κίνητρα στην απόκτησή του,

ακόμα και μεμονωμένα άτομα και μαθητές μπορούν να ρίξουν τον οβολό τους στον

«κουμπαρά» ή στον ειδικό λογαριασμό.

Ήδη, το υπουργείο Πολιτισμού δεσμεύθηκε να προσφέρει «τα μισά» για να μη φύγει

από τα βυζαντινά μουσεία της Ελλάδας αυτό το μοναδικό σύνολο που προέρχεται,

όπως είπε ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη κ. Άγγελος Δεληβορριάς, από παλαιά

ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού και προσφέρεται κατά προτίμηση στην Ελλάδα.

Το σερβίτσιο εκτίθεται τώρα στην είσοδο του Μουσείου Μπενάκη. Εννέα μεγάλα

«πινάκια» από καθαρό χοντρό ασήμι, διατηρημένα σε άριστη κατάσταση, με πολλά

επίχρυσα μέρη κι ενδιαφέροντα διάκοσμο, όπου διαπλέκονται η αρχαία ελληνική, η

ανατολίτικη και η βυζαντινή παράδοση.

H τεχνοϊστορική αξία του είναιτεράστια, αφού όπως τόνισε η διευθύντρια

του Βυζαντινού Μουσείου Θεσσαλονίκης κ. Αναστασία Τούρτα, το βαρύτιμο κομμάτι

προέρχεται από αρχοντικό, συνεπώς πρόκειται για δείγμα κοσμικής τέχνης. Έχει,

όπως τόνισε, εργασία εξαιρετικής ποιότητας και πρέπει να προέρχεται από

κωνσταντινουπολίτικο εργαστήριο. Σε αυτό συνηγορεί και το πολύτιμο καθαρό

ασήμι.

«M’ αυτά τα πιάτα ανοίγεται ένας κόσμος, που τον γνωρίζαμε από τις γεμάτες

θαυμασμό περιγραφές ξένων, αλλά δεν είχαμε την υλική απόδειξη που δείχνει τη

συνέχεια της παράδοσης της χρήσης ασημιού από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια»,

είπε η βυζαντινολόγος του Μουσείου Μπενάκη, Αναστασία Δρουνδάκη.

Ο διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου κ. Δημήτρης Κωνστάντιος τόνισε τη

μοναδικότητα μόνο των αντικειμένων, αλλά και του «δικτύου» που συνέπηξαν τα

τρία μουσεία για την απόκτησή τους και που θα μπορούσε να αποτελέσει υπόδειγμα

και για το μέλλον.

LINKS

http: //www.benaki.gr

http: //www.culture.gr