Οι φουσκωμένοι λογαριασμοί των Ολυμπιακών έργων, των προσλήψεων, του

μισθολογίου και μια νέα γενιά χρεών των κρατικών νοσοκομείων που ζητούν

ρύθμιση, συνθέτουν ένα μάλλον σκοτεινό σκηνικό για τη σύνταξη του

προϋπολογισμού του 2004.

Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, η ρουτίνα της σύνταξης ενός νέου

προϋπολογισμού, κάθε χρόνο τέτοια εποχή, έχει μεταβληθεί φέτος σε δύσκολη

άσκηση, καθώς οι δαπάνες συσσωρεύονται η μία μετά την άλλη, χωρίς να υπάρχει

αντίστοιχη πρόβλεψη για είσπραξη εσόδων. Μια δύσκολη άσκηση, που απαιτεί

μάλιστα συγκεκριμένο αποτέλεσμα: το έλλειμμα πρέπει στο τέλος να περιοριστεί

στο 1% του ΑΕΠ, όπως έχει υποσχεθεί ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ.

Νίκος Χριστοδουλάκης.

Τα μεγάλα αγκάθια στον δρόμο της σύνταξης του νέου προϋπολογισμού είναι βασικά

τα εξής:

1. H μεγάλη επιβάρυνση των μισθολογικών δαπανών, εξαιτίας του νέου

μισθολογίου, αλλά και των προσλήψεων που έχουν ανακοινωθεί για τη διετία

2003-2004. Υπολογίζεται ότι για να καλυφθούν οι πρόσθετες αυτές ανάγκες, οι

δαπάνες για αποδοχές προσωπικού του νέου προϋπολογισμού θα είναι αυξημένες

κατά 8,5-9%, έναντι αύξησης 5,6% που προέβλεπε για το 2003 ο αντίστοιχος

προϋπολογισμός.

2. H υπέρβαση των δαπανών για τα έργα των Ολυμπιακών Αγώνων. Ο

προϋπολογισμός του 2003 προέβλεπε ότι οι δαπάνες για τους Ολυμπιακούς Αγώνες

θα ήταν 1.300 εκατ. ευρώ και άλλα τόσα είχαν προβλεφθεί για το 2004. Τελικά,

σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, οι δαπάνες για τα

έργα των Ολυμπιακών Αγώνων υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα

φτάσουν τα 1.850 εκατ. ευρώ. Στο υπουργείο Οικονομικών ανησυχούν πού θα φτάσει

τελικά ο λογαριασμός και εμφανίζονται ενοχλημένοι επειδή η εταιρεία Ολυμπιακά

Ακίνητα, η οποία έχει συσταθεί για την αξιοποίηση των ακινήτων των Ολυμπιακών

Αγώνων, δεν έχει ακόμη δραστηριοποιηθεί ώστε να αντλήσει έσοδα. Ο ίδιος ο

υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκος Χριστοδουλάκης ομολογεί ότι

υπήρξε καθυστέρηση στο θέμα αυτό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, συζητείται το ενδεχόμενο να παρέμβει το Δημόσιο και να

εκδώσει τίτλους προείσπραξης των εσόδων από την αξιοποίηση των ακινήτων των

Ολυμπιακών Αγώνων. Θα επαναληφθεί, δηλαδή, το παράδειγμα της προείσπραξης

εσόδων του Γ’ ΚΠΣ. Έτσι, θα μετριασθεί κάπως το βάρος των δαπανών των Αγώνων.

3. Τα χρέη των νοσοκομείων, που είναι μία «προαναγγελθείσα» έκπληξη,

αφού κανείς δεν πίστεψε ότι η ρύθμιση των χρεών τους το 2002 θα έλυνε οριστικά

το πρόβλημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα χρέη που συσσωρεύτηκαν μέσα σε

ενάμιση μόλις χρόνο και των οποίων η ρύθμιση ζητείται και πάλι, είναι ύψους

1,2 δισ. ευρώ (περισσότερο από το μισό του πακέτου των κοινωνικών παροχών των

2,3 δισ. ευρώ). Να σημειωθεί ότι σχεδόν ισόποση (385 δισ. δραχμές) ήταν και η

ρύθμιση του 2001-2002.

Με τα δεδομένα αυτά, οι δαπάνες του προϋπολογισμού, συνολικά, δύσκολα θα

εμφανίσουν αύξηση μικρότερη από 7% και αυτό μετά το «μασάζ» στα μεγέθη, που

είναι σίγουρο ότι θα κάνει το υπουργείο Οικονομικών για να εμφανίσει μια όσο

το δυνατόν πιο ωραιοποιημένη εικόνα.

Δεν βοηθούν και τα έσοδα

Πιέσεις ασκούνται και στο σκέλος των εσόδων του προϋπολογισμού. Αυτές κυρίως

αφορούν:

1. Τις «ουρές» της φορολογικής μεταρρύθμισης του 2002 που θα

εμφανισθούν το 2004 και θα αποστερήσουν έσοδα της τάξης των 500 εκατ. ευρώ.

2. Τις καθυστερήσεις στην είσπραξη εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για

τα έργα του ΚΠΣ, οι οποίες συνεχίζονται και έχουν προκαλέσει μεγάλο πονοκέφαλο

στο υπουργείο Οικονομικών, αφού δεν είναι σε θέση να προγραμματίσει τις

εισπράξεις του.

Συνολικά, τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 5,5%-6%, σε σύγκριση με το 2003.

Στο 4% η αύξηση του ΑΕΠ το 2004

Την Πέμπτη θα συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το προσχέδιο του

προϋπολογισμού του 2004, τα βασικά μεγέθη του οποίου διαμόρφωσαν χθες ο

Πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Νίκο

Χριστοδουλάκη.

Το έλλειμμα του νέου προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί στο 1% του ΑΕΠ, ενώ το 2003

θα κλείσει, σύμφωνα με πληροφορίες, με το έλλειμμα στο 1,4% του ΑΕΠ έναντι

0,9% του ΑΕΠ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός. H υπέρβαση αυτή οφείλεται όχι

μόνο στις έκτακτες δαπάνες που έγιναν για την αποζημίωση των θυμάτων της

κακοκαιρίας, στις αρχές του χρόνου, αλλά και σε άλλες υπερβάσεις δαπανών.

Επίσης, ο προϋπολογισμός του 2004 θα προβλέπεται υποχώρηση του δημόσιου χρέους

κατά 2-3% του ΑΕΠ, έτσι ώστε να κατέβει κάτω από το 100% του ΑΕΠ.

Όπως είπε ο κ. Χριστοδουλάκης, ο προϋπολογισμός βασίζεται στην πρόβλεψη για

ρυθμό ανάπτυξης 4% το 2004. Το 2003 υπολογίζεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα

διαμορφωθεί υψηλότερα από την πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 3,8%.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις, ο κ. Χριστοδουλάκης

είπε ότι πρόκειται για ένα «διαρκές μέτωπο» και ότι το επόμενο διάστημα

αναμένονται εξελίξεις στις αποκρατικοποιήσεις της ΔΕΗ, της ΔΕΠΑ και των

Ελληνικών Τουριστικών Ακινήτων. Ο νέος προϋπολογισμός θα προβλέπει ένα

πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα αποδώσει έσοδα της τάξεως του 1-2%

του ΑΕΠ.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού θα κατατεθεί στη Βουλή στις 6 Οκτωβρίου. Με

βάση αυτό θα διαμορφωθεί στη συνέχεια το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας, που θα

υποβληθεί για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.