Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (εργατικών και εργοδοτικών) προς το IKA

έως και 30% και δημιουργία ανεξάρτητου φορέα είσπραξης εισφορών και εσόδων για

την κοινωνική ασφάλιση μελετά το υπουργείο Εργασίας – Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Αυτό αποκαλύπτει μιλώντας στα «NEA» ο υφυπουργός Εργασίας – Κοινωνικών

Ασφαλίσεων κ. Ροβέρτος Σπυρόπουλος, ο οποίος δηλώνει κατηγορηματικά ότι μείωση

συντάξεων και αύξηση ορίων συνταξιοδότησης από την κυβέρνηση δεν πρόκειται να

γίνει σε καμία περίπτωση.

«Στοχεύουμε με μια νέα μεταρρυθμιστική τομή να πατάξουμε την εισφοροδιαφυγή

μέσω της δραστικής μείωσης του έμμεσου μη μισθολογικού κόστους και τη συνολική

αλλαγή του τρόπου είσπραξης και υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών», λέει ο

κ. Σπυρόπουλος. Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι εισφορές στη χώρα μας είναι από

τις μεγαλύτερες στην E.E., ενώ υπέρ της μείωσής τους έχουν τεθεί τόσο οι

εργατικές όσο και οι εργοδοτικές οργανώσεις. Τα σχέδια του υπουργείου προς

αυτή την κατεύθυνση προβλέπουν την κατάθεση της πρότασης για μείωση των

εισφορών του IKA με παράλληλη αλλαγή του μηχανισμού είσπραξης των εισφορών σε

κοινωνικό διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους εντός του φθινοπώρου, ώστε το

μέτρο να εφαρμοστεί από το 2004. Με την εφαρμογή του μέτρου το αποτέλεσμα θα

είναι εντυπωσιακό για την τσέπη των εργαζομένων που θα έχουν μόνο από τη

μείωση των εισφορών αύξηση των αποδοχών τους χωρίς φυσικά να υπολογιστεί η

αύξηση των μισθών μέσω των αυξήσεων των κλαδικών συμβάσεων εργασίας. Για

παράδειγμα μισθωτός με μισθό 600 ευρώ τον μήνα θα έχει κέρδος 28,62 ευρώ από

τη μείωση ύψους 30% στις ασφαλιστικές εισφορές. Ιδιαίτερα θετικό θα είναι

φυσικά το μέτρο στις επιχειρήσεις αλλά και στην απασχόληση.

Ισορροπία 8 σημείων

Κύριε Σπυρόπουλε, από δηλώσεις, τόσο του υπουργού Εργασίας κ. Δ. Ρέππα όσο

και δικές σας, ισχυρίζεστε ότι ο τελευταίος νόμος 3029/02 για την ασφαλιστική

μεταρρύθμιση έλυσε όλα τα βασικά προβλήματα. Ωστόσο, υπάρχουν φωνές που

υποστηρίζουν το αντίθετο. Τι απαντάτε σ’ αυτό;

Ποτέ δεν υποστηρίξαμε, ούτε ο κ. Ρέππας ούτε εγώ, ότι μετά την ψήφιση του

νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών

Ασφαλίσεων μπορεί να «αναπαυθεί στις δάφνες του». Με την ψήφιση του ν. 3029/02

για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση πετύχαμε όλοι μαζί, κυβέρνηση, συνδικάτα,

εργοδότες, μια σημαντική και κοινά αποδεκτή ισορροπία. Μια ισορροπία, που

αφορά τα παρακάτω σημεία-κλειδιά: στον τρόπο ενοποίησης των κλάδων σύνταξης σε

οκτώ ταμεία, στο ενιαίο ποσοστό αναπλήρωσης για τον υπολογισμό των συντάξεων,

στα νέα όρια συνταξιοδότησης, στον τρόπο συγκρότησης των επαγγελματικών

ταμείων, στον νέο τρόπο χρηματοδότησης του IKA. H προάσπιση όμως αυτής της

συμφωνίας απαιτεί επιχειρησιακή στήριξη, εγρήγορση και κυρίως απαιτεί διαρκείς

μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις που θα κατοχυρώνουν, θα ενισχύουν και θα

διευρύνουν προς θετική κατεύθυνση τα συμφωνηθέντα.


Οι νέοι πόροι

Τiθεται θέμα μείωσης των εισφορών του IKA (υπέρ του ΟΑΕΔ, ΟΕΕ, ΟΕΚ) και

κατάργηση των επιπρόσθετων εισφορών για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Αν είναι έτσι, τίθεται το ερώτημα πού θα βρεθούν τα χρηματικά ποσά για την

αντικατάσταση αυτών των πόρων.

Ναι. Εξετάζουμε πρόταση για μείωση των εισφορών του IKA έως 30%. Και θα την

προωθήσουμε άμεσα. Στο υπουργείο μελετάμε αυτό το θέμα με συστηματικό τρόπο.

Τη στιγμή που θα είμαστε έτοιμοι, θα θέσουμε το υλικό τεκμηρίωσης υπόψη των

κοινωνικών εταίρων, γιατί δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο ούτε μία μέρα. Για τα

βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, εκτός από κάποια επαγγέλματα, π.χ. τα

οικοδομοτεχνικά, μια ενδεχόμενη κατάργηση των πρόσθετων εισφορών σημαίνει ότι

ο συντελεστής της εσωτερικής αναδιανομής πρέπει να καλύψει αυτό το κόστος. Για

τη μείωση των εισφορών του IKA αλλά και υπέρ τρίτων (ΟΑΕΔ, ΟΕΕ, ΟΕΚ) – δηλαδή

εισφορές που εισπράττονται από το IKA – πρέπει να συζητήσουμε άμεσα με όλες

τις πλευρές και φυσικά πρέπει να εξετάσουμε δύο πηγές νέων εσόδων. H πρώτη

πηγή αφορά έσοδα από την αναμενόμενη μείωση της εισφοροδιαφυγής και

εισφοροαποφυγής και η δεύτερη αφορά νέους τρόπους χρηματοδότησης του ΟΑΕΔ, του

ΟΕΕ (Οργανισμός Εργατικής Εστίας) και του ΟΕΚ (Οργανισμός Εργατικής

Κατοικίας). Όμως η μεγάλη πηγή χρηματοδότησης πρέπει να αναζητηθεί στη

δραστική μείωση της εισφοροδιαφυγής και φυσικά στη διεύρυνση της απασχόλησης

που μπορεί να προκαλέσει ο βασικός συντελεστής της μείωσης του κόστους

εργασίας μέσω της μείωσης του έμμεσου μη μισθολογικού κόστους και κυρίως από

την άρση όλων των εμποδίων, που θέτουν οι σημερινοί κανόνες ασφάλισης στη

βασική παράμετρο της κινητικότητας στην αγορά εργασίας.

Κάποιος όμως, μπορεί να ισχυριστεί ότι για να πετύχετε αυτόν τον στόχο θα

μειώσετε παράλληλα και τις συντάξεις ή θα αυξήσετε και το όριο

συνταξιοδότησης.

Όχι, ξεκάθαρα όχι. Μείωση συντάξεων και αύξηση ορίων συνταξιοδότησης από

κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ δεν πρόκειται να γίνει. Αντίθετα θα έλεγα, για να

κατοχυρώσουμε το υφιστάμενο ύψος των συντάξεων ή ακόμα για να το βελτιώσουμε,

κυρίως για τους χαμηλοσυνταξιούχους, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τις μητέρες

και για άλλες ευπαθείς ομάδες, πρέπει να βελτιώσουμε τα οικονομικά της

κοινωνικής ασφάλισης, πρέπει να βελτιώσουμε τα οικονομικά του IKA. H λύση που

προκρίνουμε είναι οικονομικά ορθή, έξω και πέρα από τις πεπατημένες πρακτικές.

Με λίγα λόγια, θα προτείνουμε να συναποφασίσουμε, όλοι μαζί, κυβέρνηση,

εργαζόμενοι και εργοδότες, μια μεγάλη υπέρβαση. Μια νέα δηλαδή μεταρρυθμιστική

τομή, στην οποία θα συμφωνήσουν και οι τρεις πλευρές, προκειμένου να πετύχουμε

την πάταξη της εισφοροδιαφυγής και ταυτόχρονα τη δραστική μείωση του έμμεσου

μη μισθολογικού κόστους.

Το χρονικό διάστημα

Σχεδιάζετε λοιπόν, στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, μια

νέα μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία για το 2004. Τίθεται όμως ένα ερώτημα: Γιατί

δεν προχωράτε σήμερα;

Τις προσεχείς εβδομάδες θα καταθέσουμε στη Βουλή ένα ιδιαιτέρως σημαντικό

σχέδιο νόμου. Σ’ αυτό το σχέδιο νόμου ρυθμίζουμε θέματα που αφορούν τις

διαδικασίες απόδοσης της διαδοχικής και επικουρικής σύνταξης, καθορίζουμε τους

νέους κανόνες ασφάλισης των άτυπων μορφών απασχόλησης, προχωρούμε σε μια νέα

μεγάλη τομή που καθορίζει νέους κανόνες ασφάλισης στον ΟΓΑ για όσους

απασχολούνται με αμοιβή στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις. Αυτές

οι νέες παρεμβάσεις κλείνουν ουσιαστικά το κεφάλαιο των αλλαγών, και έπρεπε να

ακολουθήσουν, για την ολοκλήρωση της μεταρρυθμιστικής τομής του ν. 3029/02.

Μετά την ψήφιση του νέου νόμου, ο διάλογος με τα συνδικάτα και τους εργοδότες

θα αρχίσει και πάλι, αξιοποιώντας μάλιστα την Εθνική Επιτροπή Κοινωνικής

Προστασίας που θεσπίστηκε με τον ν. 3044/03. Σ’ αυτήν τη διαδικασία, θα

συζητηθεί η νέα μεταρρυθμιστική τομή. Όμως δεν μπορεί κανείς γι’ αυτήν τη νέα

παρέμβαση να πιέσει χρονικά τις αποφάσεις.

Στον ΟΓΑ 200.000 ανασφάλιστοι αγροτοεργάτες

Κατά ένα τρίμηνο (μέχρι τέλους του έτους) παρατείνεται η προθεσμία

ρύθμισης των οφειλών των ελευθέρων επαγγελματιών προς τον ΟΑΕΕ (TEBE, ΤΣΑ,

TAE), ενώ περίπου 200.000 ανασφάλιστοι αγροτοεργάτες – Έλληνες και κυρίως

μετανάστες – θα οδηγηθούν σε ασφάλιση στον ΟΓΑ με νομοσχέδιο του υπουργείου

Εργασίας – Κοιν. Ασφαλίσεων που θα κατατεθεί εντός του Σεπτεμβρίου στη Βουλή.

Επίσης με άλλη διάταξη γίνεται δραστική μείωση (υποδιπλασιασμός) του

συντελεστή αντικειμενικού προσδιορισμού των οικοδομοτεχνικών ενσήμων του IKA

για τις επισκευές των κατοικιών των αγροτών σε οικισμούς κάτω των 1.000

κατοίκων.

Εξάλλου, στο ίδιο νομοσχέδιο θα προβλέπονται και τα εξής:

1. Από την 1.1.2004 θα καταβάλλονται κανονικά οι ετήσιες αυξήσεις και

στις συντάξεις τις οποίες χορηγούν στους συνταξιούχους τους τα ελλειμματικά

ταμεία επικουρικής ασφάλισης που είτε έχουν συγχωνευτεί είτε πρόκειται να

συγχωνευτούν με το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (του IKA).

2. Καθιερώνονται κίνητρα για παραμονή στην εργασία (μέχρι το 67ο έτος

της ηλικίας) με μπόνους στη σύνταξη πέραν της 35ετίας και άρση της απαγόρευσης

με την οποία απολύονται αυτοδικαίως από τις υπηρεσίες τους όσοι υπάλληλοι

Δημοσίου – ΔΕΚΟ συμπληρώσουν το 60ό έτος της ηλικίας τους (και 35 έτη

ασφάλισης).

3. Καθιερώνεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης με 37 έτη ασφάλισης και

στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών.

4. Θεσπίζεται η υποχρέωση και ο τρόπος για την ασφάλιση στις άτυπες

μορφές απασχόλησης (τηλεεργασία, φασόν κ.ά.).

5. Βελτίωση των συντάξεων που καταβάλλονται με τη διαδοχική ασφάλιση.

6. Καθιερώνεται η καταβολή σύνταξης στους διαζευγμένους (έγραψαν στο

παρελθόν αναλυτικά «TA NEA»).