Οι αντισημιτικές ανοησίες περί ευθύνης των… Εβραίων για τις επιθέσεις της

11ης Σεπτεμβρίου ανακυκλώθηκαν από έναν ποιητή. Θα πρέπει όμως γι’ αυτό να

λογοκριθεί;

Αμίρι Μπαράκα. Πρώην ΛηΡόι Τζόουνς

Μία ημέρα μετά την 11η Σεπτεμβρίου, ο Αμίρι Μπαράκα, πρώην ΛηΡόι Τζόουνς,

ξεκίνησε να γράφει το ποίημα «Ποιος τίναξε στον αέρα την Αμερική;» βγάζοντας,

ως συνήθως στα έργα του, όλο το μίσος των μαύρων κατά της κοινωνίας των

λευκών. «Ήμουν εξοργισμένος, επειδή ουδέποτε είδα τέτοια μαζική υστερία για

όσα έκαναν επί αιώνες στους μαύρους μας», λέει ο Αφροαμερικανός ποιητής, ο

οποίος έγινε πέρυσι δεκτός στην Ακαδημία Τεχνών και Γραμμάτων και το όνομά του

μπήκε δίπλα σ’ εκείνα των Φώκνερ, Στάινμπεκ, Μάρκ Τουαίν, Σωλ Μπέλλοου και

Φίλιπ Ροθ. «Το νέο έργο μου», επιμένει, «είναι ένα κατηγορώ εναντίον του

αμερικανικού ιμπεριαλισμού». Μόνο που, για να στοιχειοθετήσει το «κατηγορώ»

του, ανακύκλωσε αντισημιτικές ανοησίες και ψέματα.

Ουδείς ασχολήθηκε με το ποίημα του Μπαράκα έως τον περασμένο μήνα, όταν ο

ποιητής το διάβασε στο φεστιβάλ ποίησης του Ουώτερλου, στο Νιού Τζέρσυ. Δύο

χιλιάδες ενθουσιώδεις θαυμαστές του χειροκρότησαν τον στίχο «ο Μπους είναι

ένας κίβδηλος πρόεδρος», αλλά όταν έφτασε στο «Αναρωτιέμαι ποιος ήξερε ότι το

Ουώρλντ Τρέηντ Σέντερ θα βομβαρδιζόταν… αναρωτιέμαι ποιος είπε στους 4.000

Εβραίους εργαζομένους να μην πλησιάσουν εκείνη την ημέρα τους Πύργους», ο

Μπαράκα αποδοκιμάστηκε και το κοινό του χωρίστηκε στα δύο. Τις επόμενες

ημέρες, ο κυβερνήτης του Νιού Τζέρσυ κλήθηκε να του αφαιρέσει τον τίτλο του

«επίσημου ποιητή» – μια τιμητική διάκριση που συνοδεύεται από το ποσό των

10.000 ευρώ ετησίως.

Ο Μπαράκα ονομαζόταν ΛηΡόι Τζόουνς και ήταν παντρεμένος με την Εβραία Χέτι

Κόεν, αλλά μετά τη δολοφονία του Μάλκομ Χ αγκάλιασε τον μαύρο εθνικισμό και το

Ισλάμ, άλλαξε όνομα και χώρισε τη σύζυγο. Παραδέχεται πως όσα γράφει εναντίον

του Ισραήλ οφείλονται στην οργή που αισθάνεται για την πολιτική των Ισραηλινών

στα κατεχόμενα αραβικά εδάφη. Δικαιολογούνται όμως έτσι τέτοια συναισθηματικά

φορτισμένα ψεύδη; Πολλοί Αμερικανοί διανοούμενοι, Εβραίοι και μη, επισημαίνουν

ωστόσο πως η αφαίρεση του τίτλου του «επίσημου ποιητή» από τον Μπαράκα για τις

απόψεις του θα ισοδυναμούσε με λογοκρισία. Η ποίηση είναι από τη φύση της

εμπρηστική, ακόμη και ο Άλεν Γκίνσμπεργκ δικάστηκε για την «Κραυγή», τονίζουν.

Όπως επισημαίνει ο Αμερικανοεβραίος κριτικός Φίλιπ Βάις, «στην «Πολιτεία» του

Πλάτωνα οι ποιητές λογοκρίνονταν αυστηρά, επειδή θεωρούνταν ανεξέλεγκτοι και

επικίνδυνοι. Από τον Μίλτον ώς τον Λώρενς, οι ποιητές ασχολούνταν με την

πολιτική πληρώνοντας πολύ υψηλό τίμημα». Έστω κι αν δεν του αρέσουν καθόλου

αυτά που λέει ο Μπαράκα, ο Βάις επιμένει πως «το να τον λογοκρίνουμε θα ήταν

αντιαμερικανικό, αντιδημοκρατικό και αδιανόητο».