Η αλήθεια για τα πανεπιστήμια

Ή στραβός είν’ ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε...

Του Λουκά Βλάχου  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 09/07/2012 20:00 |
Τελευταία αναρωτιέμαι αν συμφωνούμε όλοι για ποιο σκοπό υπάρχουν τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στη χώρα μας και ποια προβλήματα καλούνται...
Γίνετε Συνδρομητής
Α.Φ.
11/07/2012 20:51
Θεωρώ ότι εστιάζετε υπερβολικά και σε λίγες μόνο εκφάνσεις των προβλημάτων του σύγχρονου ελληνικού πανεπιστημίου. Είναι εμφανές το πρόβλημα της ελλειπούς ερευνητικής δραστηριότητας στο πανεπιστήμιο και σχετίζεται άμεσα με το μέλλον και την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων. Θεωρώ όμως ότι η άποψή σας για τους αιώνιους φοιτητές που ανταγωνίζονται με έναν επιμελή φοιτητή στην αγορά εργασίας είναι άτοπη, ιδίως σήμερα που το φαινόμενο της 'υπερπροσφοράς προσόντων' είναι συχνότατο. Επιπλέον, οι αιώνιοι φοιτητές που επιστρέφουν στο πανεπιστήμιο για να διεκδικήσουν το πυχίο τους εκ νέου δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως η μάστιγα του πανεπιστημίου (χαρακτηρισμός που έχει επικρατήσει περισσότερο για πολιτικούς λόγους, όχι εξαιτίας των κενών στις γνώσεις τους ή της μακροχρόνιας αποσύνδεσής τους από το αντικείμενο των σπουδών τους), δεδομένου ότι απλά ασκούν το δικαίωμά τους για πρόσβαση στη γνώση και στην εκπαίδευση, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν τα ίδια και περισσότερα ίσως προβλήματα με τους κανονικούς φοιτητές. Επιπλεόν μου κάνει εντύπωση που αναφέρεστε στο χαμηλό επίπεδο έκφρασης και γραφής των φοιτητών, από τη στιγμή που αυτό είναι απόρροια του συστήματος εισαγωγής στο πανεπισ΄τημιο, το οποίο επιτάσσει αποκλειστικά τη μέθοδο της 'παπαγαλίας' αν ο μαθητής επιδιώκει υψηλού επιπέδου/βάσεων τμήμα. Όσο για τους καθηγητές τους οποίους τσουβαλιάζετε με ευκολία σε 'ανθρώπους που στήνουν μαγαζάκια για να πουλήσουν βιβλία', από την προσωπική μου εμπειρία μπορώ να αναφέρω με χαρά πως στο πανεπιστήμιο οι περισσότεροι καθηγητές μου ήταν επιστήμονες με όλη τη σημασία της λέξεως, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν άνθρωποι που εκμεταλλεύονται τη θέση τους με σκοπό το κέρδος, όπως στα περισσότερα επαγγέλματα που σχετίζονται με το δημόσιο τομέα στην Ελλάδα σήμερα. Βεβαίως με μια σύντομη έρευνα είδα ότι και εσείς προτείνετε βιβλία σας στους φοιτητές σας, είναι μεμπτό αυτό; Πιστεύω πως πρέπει σήμερα να απαλλαγούμε από τις αφοριστικές και απόλυτες απόψεις τύπου 'φταίνε οι αιώνιοι' (οι οποίοι με τον ισχύοντα νόμο σύντομα θα είναι έτσι κι αλλιώς παρελθόν για το ελληνικό πανεπιστήμιο), 'φταίνε οι βολεμένοι καθηγητές' κλπ ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του ελληνικού πανεπιστημίου συνολικά και όχι αποσπασματικά.
Α. Συμεωνίδης
11/07/2012 20:16
Η κατοχύρωση προσωπικών συμφερόντων και η προώθηση συγγενικών ή φιλικών προσώπων σε διευθύνουσες και μή θέσεις, είναι ο καλλίτερος τρόπος μπλοκαρίσματος μιας προοδευτικής πολιτικής και εξυγίανσης όχι μόνον των πανεπιστημίων αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας στον ελλαδικό χώρο. Η μούχλα και η σαπίλα που έχει συσωρευθεί μέσα στον χώρο αυτό είναι απερίγραπτη. Και εδώ είμαι υποχρεωμένος να κάνω μία σαφή διευκρίνηση. Ευτυχώς δεν είναι όλοι οι καθηγητές πανεπιστημίων έτσι. Ο αριθμός τους όμως είναι μικρός και δεν μπορούν να αλλάξουν πολλά πράγματα, τα οποία εν μέρει καθορίζονται από τις πολιτικές δυνάμεις και τα συμφέροντά των. Σαν Έλληνας είμαι ευτυχής, που ένα ξένο κράτος - που σήμερα μισούν πάρα πολλοί Έλληνες και αυτό επειδή δεν βρίσκονται ή δεν θέλουν να βρίσκονται σε θέση να καταλάβουν, ότι το μνημόνιο δεν είναι η αιτία της κρίσης που διερχόμαστε, αλλά το σύμπτωμα της κρίσης - μου έδωσε την δυνατότητα να σπουδάσω με αξιοπρέπεια χωρίς να επιβαρυνθεί η οικογένεια μου στην Ελλάδα. Ειμαι ευτυχής και υπερήφανος που μπόρεσα και απέφυγα αυτά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της αιώνιας μιζέριας της πατρίδας μας. Πότε θα επέλθει επιτέλους και σ' αυτόν τον τόπο εξυγίανση ; Μήπως όταν εγκαταλείψουν όλοι οι Έλληνες την χώρα τους;
ΜΚ
11/07/2012 18:50
@Ανδρεας10/7/2012 22:03. Συμφωνώ με την επιβολή διδάκτρων. Δυστυχώς ό,τι είναι τσάμπα (ή φαίνεται ότι είναι τσάμπα, γιατί πάντα κάποιος πληρώνει) ο 'Ελληνας δεν το σέβεται. Ναι στην επιβολή διδάκτρων, ναι στις υποτροφίες σε όσους προχωρούν και δεν "κολλάνε" στις σπουδές. Μικρά ποσά για τα κανονικά χρόνια σπουδών, μεγαλύτερα όσο καθυστερεί κανείς και διώξιμο στο τέλος, όπως άλλωστε προβλέπει ο ισχύων νόμος, σημείο όμως ΠΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ.
ΑΦ
11/07/2012 16:25
Θεωρώ ότι το να εστιάζετε σε μερικές μόνο εκφάνσεις των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα τα ελληνικά πανεπιστήμια λίγο συμβάλλει στην αντιμετώπισή τους. Επιπλέον, κατά την άποψή μου, παρουσιάζτε τη μισή αλήθεια, δεδομένου ότι (από την προσωπική μου εμπειρία τουλάχιστον) υπάρχουν μαθήματα που καλώς ή κακώς οι φοιτητές πρέπει να διδάσκονται ανεξαρτήτου ύληςι (π.χ. Ιστορία, μπορεί να εμπλουτιστεί με σύγχρονες εξελίξεις, αλλά όχι να αλλάξει ριζικά η ύλη). Επίσης, οι αιώνιοι φοιτητές αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με τους κανονικούς φοιτητές, ερχόμενοι αμφότεροι αντιμέτωποι με σημαντικά προβλήματα που πηγάζουν από τη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία που επικρατεί στους διοικητικούς πανεπιστημιακούς μηχανισμούς. Όσο για την ερευνητική δραστηριότητα, η πρόσβαση σε αυτή είναι περιορισμένη και απευθύνεται σε λίγους και εκλεκτούς (δυστυχώς όχι συχνά με την έννοια των 'αρίστων', αλλά με την έννοια των εκλεκτών των καθηγητών). Ένα άλλο ζήτημα που ετέθη είναι αυτό του επιπέδου γραφής και έκφρασης των φοιτητών, μου έκανε εντύπωση που εκπλήσσεστε, ενώ πρόκειται για σαφή και άμεση απόρροια του συστήματος των εξετάσεων για την εισαγωγή σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, το οποίο επιτάσσει την την 'παπαγαλία' ως μέθοδο μελέτης, αν στόχος του μαθητή είναι ενός υψηλού επιπέδου και βάσεων τμήμα. Βέβαια, κατά την προηγούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ( για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ), υπήρχαν κάποιοι από την εκπαιδευτική κοινότητα που είχαν αναδείξει τα στοιχεία αυτά, οι ιθύνοντες όμως επέμειναν να τους αγνοούν. Άποψή μου είναι πως απαιτείται σφαιρική και όχι αποσπασματική θεώρηση του ζητήματος, αλλά και απαλλαγή από τις αφοριστικές και απόλυτες απόψεις του τύπου 'οι αιώνιοι φταίνε', 'οι καθηγητές φταίνε', 'να κλείσουν τμήματα' κλπ. Αφενός, στην Ελλάδα διαθέτουμε ένα σημαντικότατο και άξιόλογο διδακτικό προσωπικό, με κάποιες ίσως εξαιρέσεις, αλλά από προσωπική εμπειρία και πάλι οφείλω να πω πως νιώθω εξαιρετικά τυχερή που γνώρισα καθηγητές-επιστήμονες με την πλήρη έννοια της λέξης και ο αφορισμός τους ως ΄κράτος εν κράτει, οι καθηγητές που μπορούν με βάση τον Νόμο 1268/1982 (αν το επιθυμούν) να στήσουν τα μαγαζάκια τους' με βρίσκει αντίθετη ( αν και παραδέχομαι ότι εν γένει υπάρχον πολλές περιπτώσεις αυτού του φαινομένου). Αφετέρου,όλοι έχουν δικαίωμα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η διαδικασία της πρόσβασης αυτής στην Ελλάδα σήμερα δε χωρά βελτιώσεις). Και επειδή είμαι αιώνια φοιτήτρια, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, σύντομα τα ελληνικά πανεπιστήμια θα απαλλαγούν από εμάς τους αιώνιους, τη χρόνια μάστιγα, οπότε θα είναι δυνατή και η αξιολόγηση του βαθμού της αρνητικής μας επίδρασης στο ελληνικό πανεπιστήμιο, αν και κατ'εμέ τότε θα φανεί πως απλά το πρόβλημα αυτό αναδείχθηκε για άλλους λόγους που σχετίζονται με την πολιτική εντός των πανεπιστημίων και όχι λόγω των προβλημάτων που δημιουργούν οι αιώνιοι στην πανεπιστημιακή κοινότητα.
Ανδρεας
10/07/2012 22:03
Δυστυχως, πολλοι δεν ξερουν καν γιατι σπουδαζουν. Ενα συστημα που σε "ριχνει" σε μια σχολη που μπορει να μη σου αρεσει, μονο και μονο γιατι τοση βαθμολογια εχεις, δεν μπορει να βγαλει καλους αποφητους. Ουτε οταν εχει αιωνιους φοιτητες που δεν ειναι ικανοι να περασουν τα μαθηματα, αρα δεν θα επρεπε να ειναι στο πανεπιστημιο, αλλα τους επιτρεπουν γιατι οταν μπεις θα αποφοιτησεις καποτε και ας μην εμαθες τιποτα. Το χειροτερο ειναι οτι οι περισσοτεροι λουφαρουν,δεν θελουν να αποφοιτησουν, γιατι ποτε δεν δουλεψαν για να βοηθησουν την οικογενεια τους η για το χαρτζιλικι τους, οπως γινεται στο εξωτερικο.Που πληρωνουν και διδακτρα απο πανω, και αυτοι που σπουδαζουν θελουν να σπουδασουν και να τελειωσουν μια ωρα νωριτερα. Οι Ελληνες φοιτητες ειναι επαγγελματιες φοιτητες και τους αρεσει.Ασε που δεν σκεφτοντε πως οι γονεις τους θα πληρωσουν το διαμερισμα, το φαγητο τους, τα αλλα εξοδα τους ολα αυτα τα χρονια. Και οι γονεις με το μερος τους λενε, "τα παιδια προσπαθουν, δυσκολο το πανεπιστημιο" και αποδεχοντε αυτη την κατασταση. Αν τα πανεπιστημια δεν ειτανε δωρεαν, να πληρωναν λογικα διδακτρα, θα εβλεπες τους αριθμους να πεφτουν.Να υπηρχαν μονο υποτροφιες για τα φτωχα παιδια με εξαιρετικους βαθμους, για να ειχαν την δυνατοτητα και αυτα να σπουδασουν.Αλλα, η υποτροφια να ειχε ορους, να κοβοταν αν δεν βασταγαν την βαθμολογια ψιλη, και αν δεν τελειωναν σε 4 χρονια. Να ειτανε 4 χρονια για το πτυχιο, αλλα να μπορουσαν οι πιο εργατικοι να το τελειωναν πιο γρηγορα αν επερναν πιο εντατικα μαθηματα.Να ειτανε το πανεπιστημιο ανοιχτο και 2 μηντες το καλοκαιρι για αυτους που θελανε να παρουνε παραπανω μαθηματα. Να ειτανε η εισαγωγη στο πανεπιστημιο στα χερια του ιδιας της σχολης, να ειχε συμβουλιο που θα εβαζε διαδικασιες και απαιτησεις ως προς τους μαθητες που θαθελε να στειλουν τις αιτησεις τους.Και οποιος δεν καταφερνε να μπει, μπορουσε να δοκιμασει ξανα και ξανα, αλλα οχι με μορια κτλ.Ετσι, θα διαλεγε την σχολη της επιλογης του και θα εμπαινε μονο με την αξεια του. Τα Ελληνικα πτυχια, λοιπαμε που το λεω, αλλα ειναι κατα πολυ κατωτερα των ξενων πανεπιστημιων, οχι γιατι δεν εχουν ικανους καθηγητες η φοιτητες, αλλα για τον τροπο που λειτουργουν (υπολειτουργουν)και το καθετι ειναι παπαγαλιστικο (εχω δει πως διαβαζουν για διαγωνισματα και τι ειδος"αναλυτικες" εκθεσεις κανουν οι φοιτητες που περνουν αριστα και ειναι για γελοια). Ειδικα οι μεταπτυχιακες σχολες ειναι για κλαμματα, αν και εχουν φοιτητες εκει που πραγματι παλευουν να μαθουν αλλα δεν εχουν την οργανωση ουτε τα μεσα να το κανουν. Στο εξωτερικο, για να αποφοιτησεις, θα σου βγει η ψυχη.Και θα πεις, κατι εκανα.Ενω στην ελλαδα, θα πεις, τι εκανα....
ΙΩΑΝΝΗΣ
10/07/2012 18:10
Να κλείσουν τα μισά ΑΕΙ και ολα τα ΤΕΙ για να ρθούμε στα ίσα μας.
Π.Μ
10/07/2012 18:02
Επιτέλους όλη η αλήθεια χωρίς φόβο και πάθος. Εύγε, μακάρι να γίνει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση.
Κώστας Σεκουλιωτης
10/07/2012 12:44
Μπράβο στον καθηγητή ανοιχτή κριτική σε ένα απο τα κρισιμοτερα για το μέλλον του τόπου θέματα ; τα πανεπιστήμια πρέπει να κλείσουν σχολές που δεν έχουν ουσιαστικό αντικείμενο και δεν προσφέρουν γνώση στους μαθητές ικανή το λιγότερο να εξασφαλίσει μια δουλειά στη κοινωνία και οικονομία που αλλάζει ; Οι αιώνιοι φοιτητές να βρουν πιο κοινωφελείς ασχολίες η οικονομία δεν θα αντέξει επιδόματα και συντάξεις για αργοσχολους ; Παιδεία και δημογραφικό είναι καίρια ζητήματα για την χώρα
ΑΚ
10/07/2012 12:21
Αξιότιμε κύριε Καθηγητά, έχετε μήπως κανένα σχόλιο και για τον μαφιόζικο τρόπο εκλογής των μελών ΔΕΠ στα ελληνικά πανεπιστήμια; Με τις στημένες προκηρύξρεις, τα ''μιλημένα'' εκλεκτορικά και τα προαποφασισμένα αποτελέσματα; Μήπως ξέρετε να μας πείτε σε τι ποσοστό τα μέλη ΔΕΠ είναι υιοί, κόρες, γαμπροί, νύφες, κ.τ.λ., άλλων μελών ΔΕΠ; Φαντάζομαι πως δεν ξέρετε τίποτα γι' αυτά, ε;
Χρήστος Αϊβαλής
10/07/2012 10:40
Όχι, κ. συνάδελφε, ουδεμία παράταση δεν πρέπει να δοθεί στις υπάρχουσες διοικήσεις των ΑΕΙ, αφού είναι πασίδηλο πως θα ζητήσουν και άλλα, και άλλα, και άλλα... Το υπουργείο πρέπει να πάψει πάραυτα αυτές τις κατ' εμέ διεφθαρμένες διοικήσεις και να διορίσει (ναι ΝΑ ΔΙΟΡΙΣΕΙ) καινούργιες μέχρι να εκλεγούν οι νέες με βάση τον τελευταίο νόμο. Και όχι ένα σωρό αντιρυτάνεις. Ένας υπηρεσιακός πρύτανης είναι υπεραρκετός για να οδηγήσει τα ΑΕΙ στην εκλογή των Σ.Δ. μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, δηλ. 1-2 μήνες. Τα άλλα όλα είναι "άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε", είναι εκ του κουτοπονηρού και δεν οδηγούν πουθενά, ή μάλλον οδηγούν εκεί που είμαστε σήμερα. Και κάτι ακόμη: να αποσυνδεθεί η χρηματοδότηση των ΑΕΙ από τις τωρινές διοικήσεις. Μπορεί την οικονομική διαχείριση να έχει μια επιτροπή ορκωτών λογιστών για ένα διάστημα 3-4 μηνών μέχρι να αναλάβουν οι νέες διοικήσεις. Τα πράγματα είναι τόσο απλά που δύσκολα σκέφτεται κανείς τέτοιες λύσεις.
Καραγιαννίδης Κ.
10/07/2012 10:30
Νέος επιστήμονας χτύπησε πολλές πόρτες, ψάχνοντας να βρει δουλειά. Τελικά του άνοιξε μία από αυτές. Του ζήτησαν να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις που αποκόμισε ή καλύτερα που έπρεπε να είχε αποκομίσει, από τη σχολή στην οποία φοίτησε. Ο νέος δήλωσε αδυναμία και τους είπε, πως με τον καιρό θα μάθει τη δουλειά! Μόνο που οι εργοδότες δεν τον ήθελαν για μετά από ένα ή δύο χρόνια, αλλά για την επόμενη μέρα. Έτσι χάθηκε η μοναδική ευκαιρία που του δόθηκε. Όσο για τους εργοδότες, συνέχισαν την αναζήτηση του κατάλληλου γι αυτούς υπαλλήλου ...
Καραγιαννίδης Κ.
10/07/2012 10:17
Την αλήθεια για τα ελληνικά πανεπιστήμια τη γνωρίζουν πολλοί, αλλά την ομολογούν πολύ λίγοι. Γι αυτό, κ. Βλάχο, σας αξίζει ένα μπράβο! Δίδαξα φυσική επί 35 έτη στη μέση εκπαίδευση και γνωρίζω, ότι το ποσοστό των μαθητών που έχουν τις δυνατότητες να μπουν σε θετικές σχολές των ΑΕΙ και ΤΕΙ δεν ξεπερνά το 15-20%. Όταν όμως για διάφορους λόγους αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο, το αποτέλεσμα είναι αυτό που αναφέρετε στην πρώτη παράγραφο του άρθρου σας. Τι επιστήμονας μπορεί να γίνει ένας φοιτητής, όταν πάει να εξεταστεί στο δεύτερο μάθημα, έχοντας ξεχάσει εντελώς τι διάβασε στο πρώτο. Τι μπορεί να γνωρίζει, όταν μετά από καμιά δεκαριά χρόνια καταφέρει να πάρει το πτυχίο! Δεν θα θυμάται καν σε ποια μαθήματα εξετάστηκε στη διάρκεια της φοιτητικής του "καριέρας" . Οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν κατά καιρούς στην εκπαίδευση είχαν σαν στόχο το χάιδεμα αυτιών. Η πολιτική των κυβερνήσεων ήταν μικροκομματική, όπως μικροκομματική ήταν και σε πολλούς άλλους τομείς.
τερας
09/07/2012 23:07
Η ωμή αλήθεια είναι ότι πολλά τμήματα πρέπει να κλείσουν, κυρίως γιατί δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό. Έχει γεμίσει η Ελλάδα φυσικούς, μαθηματικούς και ακόμα χειρότερα απόφοιτους φιλοσοφίας και διοίκησης επιχειρήσεων. Ρε παιδιά, δουλειά δεν υπάρχει, γιατί να πληρώνουμε τόσα λεφτά; Οι περισσότεροι αριστούχοι/πρώτοι κοιτάνε πως θα πάνε αμερική και δεν κάνουν καν τη θητεία τους... αλλά όλες οι προπτυχιακές τους σπουδές έγιναν δωρεάν... Κοιτάξτε να το συμμαζέψετε το θέμα..
ΜΚ
09/07/2012 20:31
"Δυστυχώς δεν είναι ικανοί (οι περισσότεροι) να πάνε πέρα από το υλικό που παπαγάλισαν τις προηγούμενες ημέρες" Δυστυχώς έχετε απόλυτο δίκιο. Στο δικό μου τμήμα, οι φοιτητές αξιώνουν να έχουν εξετάσεις αραιά-αραιά, έτσι ώστε να διαβάσουν το μάθημα τις 2-3 μέρες πριν από την εξέταση για να το "θυμούνται". 'Οταν τους λες ότι ένα μάθημα πρέπει να "διαβάζεται" κατά τη διάρκεια του εξαμήνου διδασκαλίας για να γίνει πραγματική γνώση σε κοιτάζουν σαν UFO. Για το λόγο αυτό, κι αν ακόμη περάσουν ένα μάθημα, στην πραγματικότητα δεν έχουν παρά μια αμυδρή ιδέα γιαυτό.
Μαρία Π.
09/07/2012 20:24
το ότι απαιτείται από φοιτητές υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες να ανοίξουν βιβλία και να αποδίδουν ΦΠΑ (!) για την εκπαίδευσή τους αν τυχόν οι διδάσκοντες θέλουν να τους δώσουν κάποια χρήματα δίκην υποτροφίας από ερευνητικό πρόγραμμα δεν απασχολεί κανέναν; από την μια αυτή η απαίτηση υποτιμά την ιδιότητα του φοιτητή (είτε μανάβης είτε φοιτητής... το ίδιο) και δυσχεραίνει την ζωή των φοιτητών (γραφειοκρατία κλπ), από την άλλη αφαιρεί από τους υπευθυνους των προγραμμάτων κρίσιμα κονδύλια - αν συνεκτιμηθεί και η απόδοση ΦΠΑ σε εξοπλισμό και αναλώσιμα, ότι τυχόν δίνει το κράτος για την προώθηση της αριστείας και καινοτομίας (!) με το ένα χέρι, το παίρνει πίσω με το άλλο ως 23% ΦΠΑ!

όλες οι τελευταίες ειδήσεις

Οι διαφορές που αφορούν το μέλλον δεν λύνονται ποτέ με όρους παρελθόντος: αυτό είναι που ξεχνούν όλες οι πλευρές στο πολύπαθο ΠΑΣΟΚ.