Επίκεντρο των εορτασμών ήταν και φέτος τα τρία ελληνικά σχολεία που λειτουργούν στην Κωνσταντινούπολη

«ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟΙ, ΑΛΛΑ ΑΤΕΛΕΙΩΤΟΙ...»

Ζωντανά προσπαθούν να κρατήσουν τα χριστουγεννιάτικα έθιμα οι 2.000 ομογενείς που απέμειναν στην Πόλη

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 03/01/2009 07:00 |
 «Οι Ρωμιοί είμαστε λίγοι, αλλά ατελείωτοι...»
Οι 52 μαθητές του Ζωγραφείου αντάλλαξαν δώρα πριν επισκεφτούν το Γηροκομείο του Μπαλουκλί για να ψάλουν τα κάλαντα

«Μουτλού γιλάρ, καλά Χριστούγεννα, ευτυχισμένο το νέο έτος». Οι Ρωμιοί της Πόλης ανταλλάσσουν ευχές και στα ελληνικά και στα τουρκικά. «Συνεχίζουμε τα έθιμά μας, είμαστε λίγοι αλλά ατέλειωτοι», μου λέει με σιγουριά η κ. Εύα Κανάρη, διευθύντρια του Νηπιαγωγείου του Ζαππείου. Οι Ρωμιοί της Πόλης είναι και δεν είναι 2.000. Το 1923, όταν υπεγράφη η Συνθήκη της Λωζάννης, έφταναν τις 110.000. Ο πληθυσμός άρχισε να μειώνεται αισθητά μετά τις απελάσεις του 1964. Η χαριστική βολή δόθηκε το 1974, μετά την εισβολή στην Κύπρο.

«Κάποτε γιορτάζαμε τα Χριστούγεννα 50.000 άνθρωποι. Τώρα τα γιορτάζουμε 2.000, αυτή είναι η διαφορά», μου λέει ο κ. Δημήτρης Φραγκόπουλος. Επί 35 ολόκληρα χρόνια (1958-1993) διετέλεσε διευθυντής του Ζωγραφείου, ο Δάσκαλος της Πόλης που όλοι του σφίγγουν με σεβασμό το χέρι. Με χαμόγελο με υποδέχεται στο σπίτι του μαζί με την κ. Βέτα, τη σύζυγό του. Κλείνουν φέτος 50 χρόνια γάμου. Η κ. Βέτα στόλισε ένα μικρό χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Όσο χρειάζεται για να «μυρίσει» Χριστούγεννα το σπίτι! Τώρα πια το χριστουγεννιάτικο τραπέζι το ετοιμάζουν οι κόρες τους. Αρνί με πατάτες «φουρνιστό», «κούρκα» που θα πει γαλοπούλα, ντολμάδες, ταραμοσαλάτα, λακέρδα και για επιδόρπιο άσπρο γλυκό, δηλαδή υποβρύχιο και μπακλαβά. Τα μελομακάρονα είναι ξένα για τους Ρωμιούς. Ο κ. Φραγκόπουλος θυμάται και το γεμιστό σκουμπρί που έφτιαχνε τα Χριστούγεννα η μητριά του. Έβγαζε το κόκαλο και το γέμιζε! Τώρα κανείς δεν το κάνει πια... Την Καλή Βραδιά, δηλαδή την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, το τραπέζι είναι επίσης πλούσιο. Κατά κανόνα κρασί και στη συνέχεια σαμπάνια για την υποδοχή του νέου έτους. Ξηροί καρποί, σταφίδες, σύκα, φουντούκια. Η πίτα με το χρυσό φλουρί κόβεται παραδοσιακά από τον αρχηγό του σπιτιού. Τα πρώτα κομμάτια είναι για την Παναγία, για το σπίτι και για τον αφέντη. Το τραπέζι είναι και πάλι σε κλειστό οικογενειακό κύκλο. «Ο Ρωμιός δεν βάζει ξένο στο σπίτι. Τον πάει έξω για φαγητό αλλά όχι στο σπίτι του», μου λέει ο κ. Φραγκόπουλος εξηγώντας μου τις φοβίες που κουβαλούν ακόμη οι Ρωμιοί στις ψυχές τους. Κι ύστερα θυμάται τότε που οι Ρωμιοί είχαν τα μαγαζιά τους στο Πέραν. Στο τραπέζι επάνω είχαν το ψωμί και το τυρί και από κάτω έκρυβαν το κρέας για να μην το βλέπει ο ξένος που έμπαινε στο μαγαζί! Να μη γνωρίζει την οικονομική τους κατάσταση, την ευμάρειά τους! Ο Δάσκαλος της Πόλης ωστόσο αναπολεί εκείνα τα χρόνια. Τα Χριστούγεννα μετά την εκκλησία γέμιζαν οι δρόμοι του Πέραν με Ρωμιούς. «Δεν υπήρχε κακοντυμένος άνθρωπος. Θαρρείς και βγήκαν όλοι από φιγουρίνια του Παρισιού. Παντού έβλεπες ελληνικά. Αν δεν είχε κανείς γυαλισμένα τα παπούτσια του δεν έβγαινε έξω. Και οι Τούρκοι το ίδιο. Τότε δεν είχαμε κούρους. Οι “κούροι” είναι οι κακοντυμένοι επαρχιώτες που γέμισαν την Πόλη από τη δεκαετία του ΄80 και μετά. Πού να έβλεπες Χριστούγεννα τότε! Ύστερα πήραμε την κάτω βόλτα»...


«Είμαστε σαν μια οικογένεια»

«Μία φορά προσπάθησα να κάνω Χριστούγεννα στην Ελλάδα, αλλά δεν άντεξα... Παραμονή πήρα το αεροπλάνο και γύρισα πίσω στην Πόλη...». Ο διευθυντής του Ζωγραφείου, Γιάννης Δεμιρτζόγλου, αν δεν πάει με το ακορντεόν του στο Γηροκομείο των Ρωμιών στο Μπαλουκλί για να ψάλει τα κάλαντα, δεν αισθάνεται τα Χριστούγεννα. Φέτος τον περίμεναν μαζί με τους μαθητές του 110 ηλικιωμένοι Ρωμιοί. Και από εκεί με το ακορντεόν πήγαν όλοι στο Πατριαρχείο. Οι μαθητές του Ζωγραφείου με μια ιστορία 115 ετών φτάνουν σήμερα μόλις τους 52.

Λειτουργεί ως Γυμνάσιο και Λύκειο. Είναι από τα λίγα ελληνικά σχολεία που λειτουργούν ακόμη στην Πόλη.

Φέτος στόλισαν και πάλι το χριστουγεννιάτικο δέντρο στην είσοδο του ιστορικού κτιρίου του Ζωγραφείου. Δίπλα ένας Άγιος Βασίλης. Τα δώρα όμως τα έφερε η Μαρία που χτύπησε την πόρτα του Γιάννη Δεμιρτζόγλου. Τη καλωσόρισε με χαρά. «Η Μαρία σπουδάζει στο Μετσόβιο στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη του σχολείου μας», μου εξήγησε αμέσως ο διευθυντής του Ζωγραφείου παραλαμβάνοντας τα σοκολατάκια εξ Αθηνών. «Είμαστε σαν μια οικογένεια... Είμαστε τόσο λίγοι», συμπλήρωσε η Μαρία. Ποτέ δεν έκανε Χριστούγεννα στην Αθήνα. Πάντα γυρνάει στην Πόλη. Για τη Μελίσσα όμως, η οποία είναι τελειόφοιτη, δεν ισχύει το ίδιο. «Τα Χριστούγεννα στην Αθήνα είναι πιο ωραία»«, μου είπε λίγο αργότερα. Στην Αθήνα είναι όλα τα εξαδέλφια της. Στην Πόλη δεν είναι κανείς και αισθάνεται μοναξιά. Μετά τη Μαρία στο γραφείο του διευθυντή μπήκαν δύο κυρίες από τον Σύνδεσμο Γηροκομημένων. Ο Γιάννης Δεμιρτζόγλου πήρε το ημερολόγιο του Συνδέσμου δίνοντας τη δική του εισφορά για το Γηροκομείο. «Η τσέπη κουράζεται», μου εξομολογήθηκε λίγο αργότερα εξηγώντας μου ότι οι κοινωνικές δραστηριότητες της κοινότητας εξαντλούνται γύρω από 200-300 άτομα.


Κάλαντα, φάτνη και χριστουγεννιάτικο «αγατσί» στα 3 σχολεία

Τα ελληνικά σχολεία της Πόλης δεν κλείνουν δύο ολόκληρες εβδομάδες για τις διακοπές των Χριστουγέννων, όπως στην Ελλάδα. Κλείνουν μόνο τρεις ημέρες τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά και τα Φώτα. Έχουν όμως και τις διακοπές του Φεβρουαρίου με το τέλος του εξαμήνου καθώς και τις διακοπές του Μπαϊραμιού, όπως όλα τα τουρκικά σχολεία. «Είμαστε προνομιούχοι», λέει χαμογελώντας ο αρχαιότερος δάσκαλος του Ζωγραφείου Αντώνης Παριζιάνος. Το Ζάππειο, το άλλο σημαντικό σχολείο της κοινότητας δίπλα από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας στο Πέραν, ετοίμασε και φέτος το χριστουγεννιάτικο παζαράκι του. Λειτουργεί ως Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο με 107 παιδιά. «Παλιά ήταν πιο μαζεμένα όλα. Τώρα γιορτάζουμε μεγαλόφωνα», μου λέει η κ. Αιμιλία, δασκάλα του Νηπιαγωγείου. Ένα μεγάλο δέντρο, η φάτνη και ο Άγιος Βασίλης στολίζουν την είσοδο του σχολείου. Ο Σύνδεσμος Γονέων πήγε τα γλυκά για το παζαράκι και οι πόρτες του Ζαππείου άνοιξαν. Οι χριστουγεννιάτικες μελωδίες ακούγονταν δυνατά σε όλους τους ορόφους. «Τα παιδιά περιμένουν με αγωνία τον Άγιο Βασίλη. Με ρωτάνε πόσες μέρες έμειναν για να τους φέρει τα δώρα τους», μου λέει η κ. Αιμιλία. Κάθε μέρα τους μιλάει για τον Άγιο Βασίλη, για τη γέννηση του Χριστού, τη φάτνη με τα ζώα, τους τρεις μάγους...

Τους τα λέει και στα ελληνικά και στα τουρκικά γιατί κάποια δεν καταλαβαίνουν καν ελληνικά... Κάποια άλλα μπερδεύουν τις γλώσσες. Τις προάλλες ένα παιδάκι έδειξε το δέντρο και είπε «χριστουγεννιάτικο αγατσί»! Μισά ελληνικά, μισά τουρκικά! Είναι παιδάκι από μεικτό γάμο, μου εξήγησε

Η έλευση των ορθόδοξων Τούρκων από την Αντιόχεια έχει αλλάξει τα δεδομένα στα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα
η κ. Αιμιλία. Στην πλειονότητά τους οι Ρωμιοί θεωρούν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι τα Αντιοχειανά παιδιά ή κατ΄ άλλους «αραβόφωνα», επειδή η ελληνική δεν είναι μητρική τους. Έχουν ενταχθεί στην ελληνική κοινότητα ενισχύοντάς την και τώρα αποτελούν περίπου το 50% των παιδιών. Πολλοί Ρωμιοί θεωρούν ότι αυτά τα παιδιά ρίχνουν το επίπεδο στα σχολεία. «Δεν φταίνε οι Αντιοχειανοί για το επίπεδο αλλά το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα», μου λέει ο Συμεών Γιλμάζ, Αντιοχειανός καθηγητής στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Οι Αντιοχειανοί, ορθόδοξοι στο θρήσκευμα, άρχισαν να φτάνουν στην Κωνσταντινούπολη από το 1939. Σήμερα είναι σχεδόν 1.000. «Έχουμε ακριβώς τα ίδια χριστουγεννιάτικα έθιμα», μου λέει ο κ. Γιλμάζ. Ο Σύλλογος Αντιοχειανών διοργάνωσε τα Χριστούγεννα ένα μεγάλο γλέντι. Τα φαγητά είναι τα ίδια. Μόνο η σούπα Λεμπνιγί, από αλεύρι και ρύζι, είναι διαφορετική.

Στη Μεγάλη του Γένους Σχολή φοιτούν 63 παιδιά, εκ των οποίων 45% προέρχονται από την Αντιόχεια. Λειτουργεί ως σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και είναι το αρχαιότερο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Κωνσταντινούπολη, από το 1454! Το χριστουγεννιάτικο παζαράκι είναι πιο λιτό στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Η διευθύντρια, Βικτωρία Λαμπροπούλου, είναι επί της υποδοχής. «Είμαστε σε μια καλύτερη περίοδο τώρα. Ίσως επειδή η Τουρκία προσπαθεί να ενταχθεί στην Ε.Ε.», μου λέει. Τα παιδιά της Σχολής κατά ομάδες επισκέπτονται τα σπίτια των Ρωμιών και τους λένε τα κάλαντα. Το τριγωνάκι δεν συνηθίζεται. Για τα κάλαντα έχουν την τραμπούκα.
Μεταμεσονύκτια Λειτουργία στα Πριγκιποννήσια

«Oι εκκλησίες μας δεν γεμίζουν τα Χριστούγεννα αν δεν έρθει κόσμος από την Ελλάδα», μου λέει ο κ. Φραγκόπουλος. Πάντως σύμφωνα με τον Γιάννη Γιγουρτσή, καθηγητή στη Μεγάλη του Γένους Σχολή, συγκριτικά το ποσοστό των Ρωμιών που εκκλησιάζεται τα Χριστούγεννα είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο στην Ελλάδα. Κέντρο του εορτασμού των Χριστουγέννων είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο όπου γίνεται η συνοδική Θεία Λειτουργία. Μαθητές περνούν από το Φανάρι και ψάλλουν τα κάλαντα στον Πατριάρχη ο οποίος με τη σειρά του τους προσφέρει δώρα. «Ο Πατριάρχης είναι πάντοτε κοντά στα παιδιά», μου λέει η κ. Αιμιλία.

Όσο για το έθιμο της νυκτερινής λειτουργίας που επικρατούσε τη δεκαετία του ΄60 τώρα γίνεται μόνο στη Μητρόπολη Πριγκιποννήσων. Ένα ναυλωμένο καράβι φεύγει από την Κωνσταντινούπολη και μεταφέρει τους πιστούς στα Πριγκιποννήσια. Φέτος για πρώτη φορά έγινε και στο Μέγα Ρεύμα ή Αρναβούτκιοϊ, στα τουρκικά. Η Λειτουργία αρχίζει στις 2 τα ξημερώματα και συνεχίζεται μέχρι τις 5 το πρωί. «Οι μεταμεσονύκτιες χριστουγεννιάτικες Λειτουργίες είχαν σταματήσει τις τελευταίες δεκαετίες γιατί φοβόμασταν», μου λέει ο καθηγητής και ψάλτης Αντώνης Παριζιάνος. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο παρατηρεί ένα καινούργιο φαινόμενο. Τούρκοι μουσουλμάνοι το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων πηγαίνουν στην καθολική εκκλησία του Αγίου Ιωάννη και παρακολουθούν τη Λειτουργία!

«Είναι κάτι σαν μόδα την οποία ακολουθεί η αστική ελίτ, η τάξη της ευμάρειας», μου λέει ο κ. Παριζιάνος. Πολλοί μάλιστα, παρ΄ ότι μουσουλμάνοι, άρχισαν να στολίζουν χριστουγεννιάτικα δέντρα στα σπίτια τους και να κόβουν πίτα!


«Χαβά Μπαμπά» θα πει «αέρα πατέρα»

«Χαβαμπαμπίτικο» ρεβεγιόν έκαναν οι Έλληνες που εργάζονται στην Πόλη, με τούρκικα μεζεδάκια και ρακί. Η σύναξη έγινε στο μεϊχανέ Ιντζίραλτι στο Μπεϊλέρμπεϊ στην ανατολική πλευρά του Βοσπόρου. Τι θα πει «Χαβά Μπαμπά»; «Αέρα πατέρα» στα τουρκικά Αυτό το όνομα έδωσαν στο κλαμπ τους. Επικεφαλής ο Νίκος Λυμπερόπουλος, ο οποίος χρησιμοποιώντας το χιούμορ του συντονίζει τα μέλη. «Καλημερούδια χαβαμπαμπίτες!». Όλοι περιμένουν το e-mail του κάθε πρωί. Εκδρομούλες με πλοιαράκι στα χωριά του Βοσπόρου, περιπλανήσεις σε βυζαντινές και οθωμανικές γειτονιές, μεζεδοκατάνυξη σε εστιατόρια, κεμπαπτζήδικα και οτζακμπασίδικα και «Αφιέτ ολσούν» - «Καλή όρεξη». Ο αρχηγός του κλαμπ παραδέχεται ακόμη και τις αποτυχίες: «Οργάνωσα εκδρομή και τελικά πήγα μόνος μου»! Υπολογίζεται ότι εργάζονται στην Πόλη 200 Έλληνες!

20
πηνελοπη κεχαγιογλου
28/02/2011 09:18
καλημερα με ολο μου τον σεβασμο σε ολους τους Πολιτες! εχω καταγωγη απο Σελευκεια-Αδανα....ποναει η ψυχη μου....μακαρι να μπορουσα να ζησω κοντα σας,να προσφερω...........
o eklektos tu sultanu
20/01/2009 14:54
ESI AGAPITE XOURIATH SOSTA TA LES TI NA POUME KE TU STRAVOU TO DIKIO (DEN ENWW ESENA STRAVO ALLA OLUS TUS STRAVUS PU SE PERIKIKLWNUN)
o eklektos tu sultanu
20/01/2009 14:51
ise kompleksikos poliagapite NIKO pu grafeis tis 4-12009 ke ora 20.16 ksereis polla ya aftus pu edinan kores ke ginekes stus othomanus alla afta ta ekanan sinithws se oikogenies pu zusan se makrina simia apo tin protevusa ISTANBUL ya na kalopernane me tis topikes arhes ke na min plirwnun tus forus.
LIPON POLIAGAPITE NIKO YA RWTA TI GIAGIA SU ISWS THIMITHEI TI MANA THS NA TIS ELEGE TURKIKA NANURISMATA YA NA TIN KOIMISEI
KATALABES NIKO EFENDII???????
OI PIO FANATIKOI OTHOMANOI ITAN OI YENITSAROI OI OPIOI ITAN PEDIA HRISTIANWN
KE ESENA SE VLEPW POLI GEMATO YA PESMAS TI KRIVEI H PROGIAGIA SU??????????
o eklektos tu sultanu
19/01/2009 14:29
esi hristo pu egrapses ke sholio tis 03-01-09 ksereis pu anikeis??
an twra i ellada den ehei kamia sxesei me to endokso parelthon tu 5 u aiwna pro xristu to hrostaei se axristus san esena pu ehete ginei ta skilia tis evrwphs to mono pu kserete ine na spanete ke na rimazete vevea den aksizeis ya apandisi alla aplws exw hrono ke grafw
an den itan oi rwmioi tha menate sto mavro mesewna koita na deis pwsoi apo tus irwes pu eferan tin aneksartisia sti hwrasu apo pu katagonde ke apo pu vrikan lefta ke opla ya tin epanastasi
ise enas provlimatikos ke eki pu tha psahneis to sfalma sto makrino parelthon ya ta katandiasas rwta ti manasu yati egines tetios provlimatikos anthrwpos
alithia eisai anthrwpos??????????
Stavros
16/01/2009 16:14
Εντυπωσιακό το πόσο φθόνο κρύβουν οι συμπολίτες μας για την φάρα των "Ρωμιών"... Πραγματικά δεν είχα ιδέα!!

Γεννημένος στην Πόλη και μεγαλωμένος εδώ, είχα την εντύπωση ότι οι Πολίτες είναι συμπαθής κάστα Ελλήνων...

Καταλάβαινα, πάντα, βέβαια ότι δεν τους κατανοείτε ολοκληρωτικά αλλά τουλάχιστον έβλεπα ενδιαφέρον για το πολιτισμό και την κουλτούρα μας...

Πολύ απογοητευτικά τα σχόλια φίλοι μου!!!

Κωνσταντινούπολη, Μικρασία, Ίμβρος, Τένεδος, Κύπρος, Αίγυπτος, Αμερικανάκια, Αυστραλάκια, Ρωσοπόντιοι, Βορειοηπειρώτες, Μακεδόνες…

Μα τι θέλετε τέλος πάντων; Πόσοι νομίζετε ότι είστε; Ποιοι νομίζετε ότι είστε;
Εσείς είστε οι γνωστοί-άγνωστοι, εσείς οι τουρκόσποροι, εσείς τα πουτανοθρέμματα που λοιδορείτε χωρίς να κάνετε ποτέ τίποτα και απλώς σπέρνετε… απαξίωση, διχόνοια, μίσος, φθόνο

Ότι σπείρεις θα θερίσεις κοντόφθαλμε Ελληνάρα… που τα κάνεις όλα κρεμαστάρια…

Είσαι ο Αγιάτρευτος Μαλάκας που περιμένεις στην οθόνη σου να δεις τη συνέχεια…

Και πίστεψε με θα την δεις
Νικολαου
07/01/2009 18:17
Ε ρε τα παιδια... Η Στοα, καλά παει βλεπω.
Xouriaths
06/01/2009 15:06
Θα βάλω τα κλάματα για αυτούς... Δεν μιλάνε βέβαια για τους διπλούς μισθούς και τις συντάξεις του ΟΓΑ που πέρνουν απο εδω...
Στυλιανός Γιαβάς
05/01/2009 14:50
Φέτος για πρώτη φορά έγινε και στο Μέγα Ρεύμα ή Αρναβούτκιοϊ, στα τουρκικά.

Αυτό δεν αληθεύει. "Πόθεν έσχε" η κυρία Ανδρέου; Το διαψεύδουν κάτοικοι του Μεγάλου Ρεύματος.
Κώστας Θωμάς
05/01/2009 02:31
Κύριε exelixis, μα αυτοί δεν αποκαλούν τους εαυτούς τους Έλληνες αλά ρωμιούς, είναι οι απόγονοι αυτών που αναφέρει ο Νίκος ποιο πάνω και που οι θρησκευτικοί τους ηγέτες υπέγραψαν συνθήκη με το σουλτάνο πολλά χρόνια πριν την άλωση, μα για ποιους μιλάτε τέλος πάντων;
Όσο για το χριστιανισμό, το Έλληνας χριστιανός είναι οξύμωρο, ο χριστιανισμός απαιτεί υποταγή στο θεό το χριστό και τον βασιλέας, ενώ ο Έλληνας που είναι ο εφευρέτης της δημοκρατίας υποτάσσετε μόνο στο νόμο, μπορεί και τα δυο αυτά να είναι η φιλοσοφία κάποιου;
Γιωργος Κατερινιώτης
05/01/2009 02:15
Λαοί χωρίς ιστορία προσπαθούν να κατασκευάσουν τεχνητά και με κλεμμένα στοιχεία, και είναι σύσωμος όλος ο λαός σαυτή του την προσπάθεια, άλλοι λαοί ζηλεύοντας λαούς σαν εμάς που δημιουργούμε συνεχώς ιστορία με παγκόσμια απήχηση, προσπαθούν να την αφαιρέσουν από εμάς και να την χαρίσουν σε άλλους λαούς. Αλλά έχουν πολύ καλούς συνεταίρους, ανθρώπους που έτυχε σαυτούς κάτι που είναι κακή τύχη των υπόλοιπων ελλήνων να κατάγονται κατά κάποιο τρόπο από ελληνικό αίμα (πατέρας, μητέρα, παπούς, γιαγιά, προπάπους, πρόγιαγια, έως και 7ης γενιάς ή απλά κατά φαντασία ελληνική καταγωγή). Έτσι χαρίζουμε μόνοι μας και με χαρά οτιδήποτε δεν μας αρέσει κατα καιρούς, συνήθως διότι δεν το κατανοούμε και έτσι με ελαφριά καρδιά το απεμπολούμε, με φανατισμό πολλές φορές. Αυτό το μοναδικό προνόμιο να καταπολεμάει κανείς την ίδια του την ιστορία, την ίδια του την ταυτότητα, την έχουν παγκόσμια μόνο οι Έλληνες. Η διχώνια είναι Ελληνικό προνόμιο και δεν μπορεί κανείς να μας απαλλάξει από αυτήν. Και βέβαια ούτε ο Θεός ο ίδιος, διότι έτσι παραμένουμε ελεύθεροι αλλά και ένοχοι και υπεύθυνοι εμείς για το κακορίζικό μας και ούτε Τούρκοι μας φταίνε ούτε Φράγκοι παρά το ξερό μας το κεφάλι! Έζησα 30 χρόνια στη Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο. Συνεργάστηκα σε σχολεία και οργανισμούς με ανθρώπους πολλών λαών και δεν συνάντησα τέτοια αρνητική στάση απέναντη στην ιστορία τους κανέναν. Μόνο Έλληνες συναντούσα που αμφισβητούσαν την ιστορία της πατρίδας τους!!! Χαιρετίσματα και καλά κρασιά Γιώργος Κατερινιώτης από το Ναύπλιο.
soros
05/01/2009 00:39
@ EXELIXIS Ατυχως εχεις δικαιο....ατυχως ομως.
Exelixis
04/01/2009 21:08
Στην ιστορία δεν υπάρχει παρθενογένεση, υπάρχει μόνο χρονική συνέχεια και εξέλιξη.
Αυτό που εννοούν όσοι λένε για κλασικό Ελληνικό πολιτισμό ΔΕΝ μπορεί να σταθεί σήμερα διότι έχει εξελιχτεί σε κάτι ανώτερο που αφενός το εμπεριέχει και αφετέρου το επεκτείνει.
Σήμερα ο Χριστιανισμός είναι αναπόσπαστο και βασικό κομμάτι της σύγχρονης Ελληνικής ποιότητας.
Άλλωστε αυτό φαίνεται και εκ του αποτελέσματος. Η αφαίρεση του αυτού του στοιχείου ήταν που εξάλειψε τους Έλληνες της πόλης.
Νίκος
04/01/2009 20:16
Μελετήστε λίγο Ιστορία να καταλάβετε ποιοί ήταν οι Φαναριώτες.. Ποιοί ήταν αυτοί οι αθεόφοβοι που δεν ορρωδούσαν προ ουδενός, προκειμένου να επιτύχουν την επαγγελματική, οικονομική και κοινωνική τους ανέλιξη. Ποιοί ήταν οι hafiye (χαφιέδες) του εκάστοτε Σουλτάνου προκειμένου να διατήρησουν τα οφίτσια και τα προνόμια τους. Ποιοι ήταν αυτοί οι οσφυοκάμπτες που αυτοπροσδιορίζονταν ως Ρωμιοί (Rum) και όχι ως Έλληνες. Ποιοί ήταν αυτοί που έκαναν λόγο για Οθωμανική Διοίκηση και όχι για Τουρκικό Ζυγό. Ποιοί ήταν αυτοί που έκαναν λόγο για "ένα μάτσο ξεβράκωτους" όταν αναφέρονταν στους αγωνιστές του 1821, επειδή η Επανάσταση τους στερούσε τα προνόμια που απολάμβαναν, ως αντίτιμο της αφοσίωσής τους στο Σουλτάνο. Ποιοί ήταν οι γεμάτοι έπαρση Τουρκόσποροι, που θεωρούσαν οτι αποτελουσαν ανώτερη τάξη επειδή έβγαλαν το φέσι και φόρεσαν ημίψηλο.. Που θεωρούσαν τιμή τους να μαθαίνουν την τουρκική αλλά ντρέπονταν(!) να ομιλήσουν την ελληνική γλώσσα. Που έκαναν "δώρο" την παρθενία της κόρης τους στον Πασά για να τον καλοπιάσουν. Ποιοί ήταν οι ελεεινοί Μαυροκορδάτοι και οι πανάθλιοι Κωλέττηδες, υποτελείς Ξένων Δυνάμεων και πειθήνια όργανά τους.. ένα μάτσο αργυρώνητοι που δεν είχαν καμιά αντίρρηση να αποτελούμε σκλάβους ενός Τούρκου μπέη αρκεί αυτοί να ήταν ευνοούμενοί του. Τσικάρ παρά(δώσε χρήματα) εφέντη, και όλα γίνονται. Και τώρα παριστάνουν τους Ελληνόψυχους πατριώτες..
S. Logothetis
04/01/2009 18:34
Telika mou fenete oti to megalitero atou mas ine to komplex tis anoterotitos pou ehoume apenanti se allous. Vevea to complex afto ine mia prosopsi san skiniko tenias. Dioti ama kitaksis ligo apo pisso, then iparhei tipote.
Ιωάννα Κουλουρίδου
04/01/2009 18:12
Οι άνθρωποι που μιλούν μ' αυτόν τον απαξιωτικό τρόπο καταλαβαίνω πως είναι τουλάχιστον κομπλεξικοί. Δεν είναι κακό όλοι μας είμαστε αλλά ξέρεις κάτι φίλε μου τουλάχιστον το παλεύουμε.
YIANNHS (LONDINO)
04/01/2009 17:53
LATHOS KANETAI KYRIE XPISTO

OI KONSTANTINOPOLITES EINAI AUTOI POU SAS MATHANE NA TROTE KAI NA NTINOSASTE,KAI EINAI AUTOI POU MEGA
LOURGISAN STIN ELLADA.
POULISATE TIN KONSTANTINOUPOLI,TIN KYPRO KAI TON OTSALAN KAI TORA PATE NA POULISETE TA NISEIA SAS
OI PATRIOTES!!!!!!!!!!!!!
Κώστας Θωμάς
04/01/2009 17:14
Ο Χρήστος μιλάει σωστά, ίσως αδέξια.
Χρειαζόμαστε τη πόλη να μας θυμίζει που θάφτηκε ο κλασικός Ελληνικός πολιτισμός στη προσπάθεια της Ρώμης να Ρωμαιοποιήσει μέσω θρησκείας όλους τους υπόδουλους λαούς, κάτι που δεν έκαναν αργότερα οι Οθωμανοί, δηλ να μας Τουρκοποιήσουν, για αυτό τους μισούμε γιατί μας άφησαν να ήμαστε διαφορετικοί.

Στους ελληνικά σκεπτόμενους Ρωμιός είναι ρετσινιά
soros
04/01/2009 05:14
@ hristos Τελικα φιλε μου δεν εισαι απλα ανιστορητος αλλα και ανοητος.Ντροπη σου.
yiannis rizopoulos
03/01/2009 14:03
Aς μην τα ισσοπεδωνουμε ολα.Οταν ξεχνας το παρελθον σου δεν εχεις μελλον.Ολα με μετρο και με αληθεια.
hristos
03/01/2009 10:50
TI THELETE NA MAS PITE TORA
AFTI I PAPA-RIGOPULI
I APOGONI TON OTHOMANON KIVERNITON
I EKLEKTI TU SULTANU
MIPOS INE TA DIAMANTIA
AFTI KANANE TIN ELLADA STA HALIA PU EHI TORA
DIOTI MINAME ME MEGALO KE TRANO PARELTHON KE
TRAGIKO MELON
DEN SAS ZILEVUME KYRII KONSTANTINUPOLITES ISTE ANATOLIKA MIALA KE SKURGIAZMENA
I ELLAS ANIKI STIN EVRWPI KE STIN DISI
ISTE PATELTHON ENO I ELLAS THELI NA ZISI SE ENA KALO MELON TO MONO PU PROSFERETE ESIS INE
TA VIZANTINA- OTHOMANIKA HALIA
KE POLI KYRIE ELEISON=APATI