«Το σημαντικό από την περυσινή απουσία μας ήταν ότι έγινε αισθητή» ήταν η εκτίμηση της Γιάννας Γραμματοπούλου, προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης για την Art Athina, την ώρα που η 18η διεθνής συνάντηση της σύγχρονης εικαστικής σκηνής, είκοσι χρόνια από την πρώτη της φορά και παρά τις δυσκολίες, άνοιγε (χτες) τις πόρτες της με αισιοδοξία.

Ενταγμένη στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, η διοργάνωση φιλοξενεί φέτος καλλιτέχνες που ξεπερνούν τους 800. «Η Art Athina είναι πλέον θεσμός», δήλωσε η κυρία Γραμματοπούλου στα «ΝΕΑ», «είναι μια ευκαιρία για να δείξουν οι γκαλερί το πρόσωπό τους και από εκεί και πέρα θα δούμε τι θα συμβεί εμπορικά. Ελπίζουμε και σε κοινό που θα έρθει για πρώτη φορά». Και που θα μπορεί να περιηγηθεί τα 45 περίπτερα, κάποια ιστορικά (a.antonopoulou.art, ΑΔ, Καππάτος), κάποια άλλα (όπως CAN Christina Androulidaki Gallery, The Breeder), με ματιά για τη νέα γενιά. Να παρακολουθήσει το παράλληλο πρόγραμμα, την ομαδική έκθεση «Open Form» με διεθνώς αναγνωρισμένες γκαλερί του εξωτερικού, την έκθεση – δράση «Paradise Lost» με θεματική έμπνευση από τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, το «Platform Project» που χαρτογραφεί την ανεξάρτητη σκηνή από 17 χώρες ή να ακούσει τις συζητήσεις στην ενότητα «Symposia». Υπολογίζοντας και τον φόρο τιμής στην ιστορική γκαλερί Δεσμός ή το πρόγραμμα για παιδιά «I Love Art Athina – Kids Lab», στο οποίο οι μικροί επισκέπτες θα μπορούν να ανακαλύψουν το αγαπημένο τους έργο, ο χαρακτήρας της διοργάνωσης αποδεικνύεται και παιδευτικός. Οχι απαραίτητα επειδή οι εμπορικοί στόχοι είναι δυσπρόσιτοι. «Δεν ξέρει κανείς πώς ανταποκρίνεται το κοινό σε τέτοιες εποχές», σχολίασε στη συνέντευξη Τύπου ο Αλέξης Κανιάρης, διευθυντής της διοργάνωσης. «Κάποιος όμως μπορεί να έρθει να δει και να αγοράσει μετά από δυο μήνες. Πάνε οι εποχές που έρχονταν με το μπλοκ επιταγών στο χέρι…».

Σε παρόμοιο μήκος κύματος και οι γκαλερίστες. Κάποιοι εκπροσωπούν «καλλιτέχνες διάφορων γενεών, με διαφορετικά ύφη», όπως έλεγε η Χαρίσσα Δημητρακοπούλου από τον Αστρολάβο. Αλλοι προτείνουν έναν καλλιτέχνη όπως κάνει η Αργώ με τον Κώστα Χαραλαμπίδη. Και οι ξένοι, όπως ο Ρώσος Μαξίμ Ιλούχιν με την γκαλερί Ofis στη Μόσχα; «Ούτε ελπίζω σε κάτι ούτε και δεν ελπίζω» είπε στα «ΝΕΑ».