Tο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη διαπραγματευτική του θέση για την αναθεώρηση της νομοθεσίας περί δικαιωμάτων αεροπορικών επιβατών – μια τομή που επηρεάζει κάθε πτήση με αφετηρία ή προορισμό κράτος-μέλος της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Η βασική καινοτομία είναι η διασφάλιση δικαιώματος μεταφοράς στην καμπίνα ενός προσωπικού αντικειμένου (τσάντα, σακίδιο, laptop) διαστάσεων μέχρι 40Î30Î15 εκ., καθώς και μιας μικρής χειραποσκευής συνολικού μεγέθους μέχρι 100 εκ. (π.χ. 55Î35Î10 εκ.) και βάρους έως 7 κιλά, χωρίς επιπλέον χρέωση.

Αυτή η πρωτοβουλία απαντά στην καταγγελλόμενη πρακτική μερικών αεροπορικών εταιρειών να επιβάλλουν κρυφές χρεώσεις, ακόμη και για βασικά είδη χειραποσκευής. Οι ευρωβουλευτές τονίζουν πως η νέα πρόταση προστατεύει επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, καθώς προβλέπει τη δωρεάν μεταφορά συνοδού τους, καθώς και τη διασφάλιση για την έδραση παιδιών κάτω των 12 ετών δίπλα στους κηδεμόνες τους, χωρίς χρέωση.

Η νομοθεσία αυτή, που έχει ήδη κατατεθεί από το 2013 αλλά τελικά εγκρίθηκε το 2025, εμπλουτίζεται τώρα με πρακτικούς μηχανισμούς εφαρμογής όπως το κοινό έντυπο για αιτήματα αποζημίωσης/επιστροφής χρημάτων, εγγύηση ότι η πληρωμή ή επιστροφή δεν θα διαρκεί πάνω από 14 ημέρες, εγγραφή & αυτόματη αποστολή των αιτήσεων εντός 48 ωρών από το περιστατικό, καθορισμός «εξαιρετικών περιστάσεων» (πόλεμος, φυσικές καταστροφές, έκτακτες απεργίες πλην προσωπικού εταιρειών) ώστε οι εταιρείες να ξεκαθαρίζουν πότε δεν ισχύει υποχρέωση αποζημίωσης.

Επιπλέον, το Κοινοβούλιο παρέχει σαφείς κανόνες για τις περιπτώσεις πολυτροπικού ταξιδιού (π.χ. αεροπλάνο + τρένο ή λεωφορείο), ώστε σε περίπτωση καθυστέρησης σύνδεσης άνω των 60 λεπτών, οι ταξιδιώτες να δικαιούνται έγγαμο πλήρους προστασίας, συμπεριλαμβανομένων διατροφής, ποτού και διαμονής, όπου χρειάζεται. Μέσω πληθώρας ρυθμίσεων, το Ευρωκοινοβούλιο επιδιώκει αυξημένη διαφάνεια: αν ο ταξιδιώτης αγοράζει ενιαίο εισιτήριο (multimodal), πρέπει να ενημερώνεται σαφώς για τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται και τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις αποζημίωσης.

Ο Matteo Ricci (S&D) δήλωσε ότι η μάχη αυτή προστατεύει όλους, ενισχύει την πρόσβαση σε ταξίδια χωρίς επιπλέον επιβαρύνσεις και βελτιώνει τη διαφάνεια για παρόχους και ενδιάμεσους.

Ο Andrey Novakov (EPP) υποστήριξε ότι κάθε καθυστέρηση ή σύγχυση στην πύλη επιβολής καθιστά αναγκαία την ενδυνάμωση των δικαιωμάτων. Ο Jens Gieseke (EPP) τόνισε την πρωτοφανή προστασία ταξιδιών τύπου «πολυτροπίας». Η ψηφοφορία στο αρμόδιο Ευρωκοινοβούλιο ολοκληρώθηκε με 38 ψήφους υπέρ, 2 κατά, 2 αποχές, ενώ για τα multimodal ταξίδια η υποστήριξη ήταν σχεδόν καθολική: 42 υπέρ, 1 κατά, 9 αποχές.