Οι μεγάλες ηλεκτρονικές παρεμβολές που δέχονται πλοία τα οποία διαπλέουν τον Περσικό Κόλπο και ειδικά τα Στενά του Ορμούζ προβληματίζουν ιδιαίτερα τις ναυτιλιακές και τις πετρελαϊκές εταιρείες που διακινούν μέσω της σημαντικής αυτής θαλάσσιας οδού μεγάλο μέρος των προϊόντων τους.
Η αύξηση του κινδύνου έχει οδηγήσει μεταξύ άλλων σε αυξήσεις και στα ναύλα και στις τελικές τιμές του πετρελαίου, την ώρα που τέτοιες παρεμβολές θεωρούνται ύποπτες και για τη σύγκρουση δύο τάνκερ την Τρίτη στον κόλπο του Ομάν – μεταξύ πολύ μεγάλου τάνκερ μεταφοράς αργού (VLCC) της Frontline VLCC και τάνκερ τύπου Suezmax που ανήκει στον σκιώδη στόλο της Ρωσίας.
Η κατάσταση είναι τόσο σοβαρή που το ίδιο το μεγάλο αφεντικό της Shell, ο Ουαέλ Σαουάν, μιας από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο, προειδοποίησε ότι οι εταιρείες είναι πλέον πολύ προσεκτικές για να μεταφέρουν προϊόντα στη Μέση Ανατολή.
«Αυτό που αποτελεί ιδιαίτερα πρόκληση αυτή τη στιγμή είναι ορισμένες από τις παρεμβολές που συμβαίνουν», δήλωσε ο Σαουάν στη Σύνοδο και Εκθεση Ενέργειας της Ιαπωνίας στο Τόκιο, αναφερόμενος στις παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης εντός και γύρω από τον Περσικό Κόλπο.
Η ναυσιπλοΐα ειδικά μέσω των Στενών του Ορμούζ έχει μπει στο μικροσκόπιο, επειδή από τη συγκεκριμένη πλωτή οδό πραγματοποιείται καθημερινά περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και το 20% των αποστολών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αν και η θαλάσσια οδός παραμένει ανοιχτή, οι ηλεκτρονικές παρεμβολές αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για τα πλοία που διέρχονται από εκεί.
«Εάν αυτή η αρτηρία μπλοκαριστεί, για οποιονδήποτε λόγο, αυτό θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο (…) Εχουμε σχέδια σε περίπτωση που τα πράγματα επιδεινωθούν», προσέθεσε ο Σαουάν.
Οι παίκτες της αγοράς πετρελαίου, από τις ναυτιλιακές μέχρι τις εταιρείες ενέργειας, παρακολουθούν συνεχώς τις εξελίξεις στα Στενά του Ορμούζ. Η αστάθεια και οι ανησυχίες έχουν προκαλέσει μεγάλες διακυμάνσεις στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Είναι ενδεικτικό ότι το Κατάρ ζήτησε από τα δεξαμενόπλοια να περιμένουν έξω από τα Στενά μέχρι να είναι έτοιμα για φόρτωση, ενώ η ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία Nippon Yusen KK έδωσε οδηγίες στα πλοία της να διατηρούν ασφαλή απόσταση από την ακτή κατά την πλοήγηση σε ιρανικά ύδατα, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.
Πλέον τα εμπορικά πλοία πλέουν πιο κοντά στο Ομάν την ώρα που υπηρεσίες διαχείρισης θαλάσσιων οδών συμβουλεύουν τις ναυτιλιακές να αποφεύγουν τα ιρανικά ύδατα γύρω από τα Στενά του Ορμούζ λόγω κινδύνων κλιμάκωσης της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, ανέφεραν πηγές του κλάδου στο Reuters.
Υστατη λύση
Ως ύστατη λύση, τώρα τα πλοία που πλέουν προς τα Στενά του Ορμούζ προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους αυτούς και πλέουν κοντά στις ακτές του Ομάν για μεγάλο μέρος του ταξιδιού.
Ο Κόλπος του Ομάν έχει πλάτος 320 χιλιόμετρα και μεγάλο μέρος του είναι διεθνή ύδατα. Σε αυτόν έχουν σύνορα το Ομάν και το Ιράν, καθώς και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Πακιστάν, των οποίων τα χωρικά ύδατα φτάνουν τα 12 μίλια.
Η διέλευση πρέπει αναγκαστικά να γίνεται έπειτα από κάποιο σημείο στα Στενά του Ορμούζ, τα οποία έχουν πλάτος 33 χιλιόμετρα στο στενότερο σημείο τους. Οι δύο οδοί για τη ναυτιλία έχουν πλάτος μόλις δύο μίλια (τρία χιλιόμετρα) προς κάθε κατεύθυνση.







