Στόχους σε δύο λιμάνια της Ουκρανίας, την Οδησσό όπου έχει την έδρα του το ουκρανικό ναυτικό και στο Μικολάιβ, κοντά στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας έπληξαν οι ρωσικές δυνάμεις ως «μαζικά αντίποινα» έπειτα από την ουκρανική επίθεση στη γέφυρα της Κριμαίας. Το ρωσικό υπουργείο Αμυνας σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι «οι ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας πραγματοποίησαν μαζικά αντίποινα χρησιμοποιώντας θαλάσσια όπλα ακριβείας εναντίον εγκαταστάσεων όπου προετοιμάζονταν τρομοκρατικές ενέργειες κατά της Ρωσίας, χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα σκάφη». Αναφέρεται επίσης ότι έπληξε εργοστάσιο κοντά στην Οδησσό όπου κατασκευάζονται ναυτικά drones με τα οποία πιστεύεται ότι πραγματοποιήθηκε η επίθεση στη γέφυρα της Κριμαίας. Νωρίτερα, η πολεμική αεροπορία της Ουκρανίας είχε ανακοινώσει ότι έξι πύραυλοι Κρουζ Kalibr και 31 από τα 36 ρωσικά drones καταρρίφθηκαν πάνω από τις ακτές της Οδησσού και του Μικολάιβ στον νότο.

Χτύπημα

στους πεινασμένους

Η γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ σε δήλωσή της επέκρινε τις ρωσικές επιθέσεις λέγοντας: «Κάθε πύραυλος που εκτοξεύεται προς το λιμάνι της Οδησσού είναι ένας πύραυλος που χτυπά τους πεινασμένους αυτού του κόσμου», σε μια σαφή αναφορά στο γεγονός ότι η Μόσχα εγκατέλειψε τη συμφωνία για τα σιτηρά, γεγονός που πλήττει επισιτιστικά πολλές χώρες.

Η Πολωνία ανακοίνωσε χθες ότι είναι πρόθυμη να βοηθήσει περισσότερο για τη διαμετακόμιση ουκρανικών σιτηρών από τη χερσαία οδό, αλλά θα χρειαστεί χρόνος και η Ευρωπαϊκή Ενωση θα πρέπει να βοηθήσει. Αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν χθες ότι επιδιώκουν μεγαλύτερη χρήση οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων μέσω των γειτόνων της Ουκρανίας προκειμένου να μεταφερθούν χερσαία μεγαλύτερες ποσότητες σιτηρών. Οι διαμαρτυρίες από αγρότες από άλλα κράτη που συνορεύουν με την Ουκρανία, καθώς και από την Πολωνία, όπου το θέμα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε μια εκλογική χρονιά, είχε οδηγήσει τις Βρυξέλλες τον Απρίλιο να συμφωνήσουν στον περιορισμό των χερσαίων εισαγωγών ουκρανικών σιτηρών, επιτρέποντας μόνο διαμετακομιστικές αποστολές.

Η Ουκρανία αναζητά εδώ και αρκετό καιρό εναλλακτικές διαδρομές καθώς πλέον γίνεται πιο δύσκολο να μεταφερθούν τα σιτηρά μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Ο Ντμίτρο Σολομτσούκ, επικεφαλής της ουκρανικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για το σιτάρι, εξηγεί ότι οι πιο σημαντικές διαδρομές είναι μέσω των ουκρανικών λιμανιών στον Δούναβη, των ρουμανικών λιμανιών καθώς και των πολωνικών λιμανιών της Βαλτικής όπως το Γκντανσκ και το Σουινούτσι. Ομως οι εξαγωγές για εναλλακτικά λιμάνια φτάνουν τους 3,7 εκατ. τόνους τον μήνα, πολύ λιγότερο από τους 6,5 εκατ. τόνους που διακινούντο μέσω της Μαύρης Θάλασσας.

Πάντως, οι ειδικοί σήμερα φαίνονται λιγότερο ανήσυχοι από πέρυσι. Διεθνείς παραγωγοί, όπως η Βραζιλία και η ίδια η Ρωσία, έχουν αντισταθμίσει εν μέρει τη μείωση του ουκρανικού σίτου στις αγορές. Αναμένεται βέβαια, προσωρινή μικρή άνοδος των τιμών. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή οι μέσες τιμές τους είναι 14% χαμηλότερες από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Ομως η ξηρασία και η υπερθέρμανση του πλανήτη επιδεινώνουν την κατάσταση. Ο ΟΗΕ εκτιμά ότι σχεδόν 350 εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω της έλλειψης τροφίμων.