Η μη δήλωση ιδιωτικών περιουσιακών στοιχείων στη διοικητική διαδικασία της κτηματογράφησης έχει ως απαράδεκτο και αντισυνταγματικό αποτέλεσμά της την περιέλευσή τους στο Δημόσιο ως «αγνώστου ιδιοκτήτη». Τελευταία καταφυγή του πολίτη που αργοπόρησε για οποιονδήποτε λόγο είναι η προσφυγή στο δικαστήριο, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία που αρχίζει από τη λειτουργία του τοπικού Κτηματολογικού Γραφείου.

Πάγια θέση μας είναι η προθεσμία αυτή να οριστεί ίση με την 20ετία της έκτακτης χρησικτησίας αλλά και της γενικής παραγραφής του Αστικού Κώδικα. Ομως με τη ρύθμιση του ΥΠΕΝ που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 19-12-18 δημιουργείται το παράδοξο, στο θέμα αυτό, να χωρίζονται οι πολίτες σε τέσσερις κατηγορίες, ανάλογα με την περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητό τους (!!!). Για άλλους ιδιοκτήτες η σημαντική αυτή προθεσμία είναι επτά έτη, για άλλους ήταν δεκατέσσερα, για κάποιους πιο τυχερούς δεκατέσσερα έτη και εννέα μήνες και για κάποιους άλλους δεκαπέντε έτη!

Στη ρύθμιση αναφέρεται ότι για τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηµατογράφηση πριν από τις 2-8-2006 η αποκλειστική προθεσμία αυτή ορίζεται σε δεκαπέντε έτη, εφόσον δεν έχει ήδη λήξει μέχρι τις 30-11-2018. Η ουσιαστικά τρίμηνη αυτή παράταση όμως σκόπιμα εξαιρεί τόσο τις 21 περιοχές της χώρας που η προθεσμία έληξε από τον Αύγουστο έως τον Δεκέμβριο του 2017 και τα ακίνητα «αγνώστου ιδιοκτήτη» ήδη άρχισαν να περιέρχονται στο κράτος, όσο και τις δεκατέσσερις περιοχές που η προθεσμία δικαστικής διεκδίκησής τους έληξε το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2018. Μεταξύ αυτών είναι τα Βριλήσσια και η Ελευσίνα στην Αττική, το Αστρος και το Παράλιο Αστρος στην Αρκαδία και διάσπαρτες περιοχές κυρίως από τα πρώτα πιλοτικά προγράμματα (σε Κιλκίς, Δράμα, Φθιώτιδα, Ξάνθη, Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή, Καλαμάτα, Καβάλα, Αρτα, Τρίκαλα, Αμαλιάδα, Βέροια κ.λπ.)!

Ετσι, η τρίμηνη αυτή δήθεν «παράταση» δεν λύνει το πρόβλημα, καθόσον ήδη πάνω από 15.000 ακίνητα, σε διάφορες περιοχές της χώρας, αποτελούν παρελθόν για τους ιδιοκτήτες τους. Το χειρότερο όμως είναι ότι θα ακολουθήσουν πολλές δεκάδες χιλιάδες άλλα στην επόμενη και πιο δύσκολη φάση της κτηματογράφησης της υπαίθρου, κυρίως λόγω ανυπαρξίας οποιασδήποτε ουσιαστικής ενημέρωσης των πολιτών αλλά και του Απόδημου Ελληνισμού για την υποχρέωσή τους αυτή. Και, όπως έχουμε ξαναπεί, το Κτηματολόγιο θα λειτουργήσει τελικά ως εργαλείο όχι μόνον καταγραφής, αλλά και «δήμευσης» μέρους της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας…

Ο Στράτος Ι. Παραδιάς είναι δικηγόρος, πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ – UIPI