Η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων (ASA) αποφάσισε την απαγόρευση δύο διαφημίσεων της γνωστής μάρκας μόδας Zara, κρίνοντάς τες υπεύθυνες για την προβολή μοντέλων που φαίνονταν «ανθυγιεινά λεπτά». Σύμφωνα με την ASA, συγκεκριμένα ορισμένες σκιές και ένα χτένισμα με κότσο που άφηνε ίσια την πλάτη σε ένα από τα μοντέλα, δημιούργησαν την εικόνα ενός πολύ αδύναμου σώματος. Σε μια άλλη διαφήμιση, η πόζα του μοντέλου και το χαμηλό κόψιμο ενός πουκαμίσου τόνιζαν τις προεξέχουσες κλείδες, οι οποίες έγιναν το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της εικόνας.

Η εποπτική αρχή τόνισε πως τέτοιες «ανεύθυνες» διαφημίσεις δεν θα πρέπει να προβληθούν ξανά στην παρούσα μορφή τους και ζήτησε από τη Zara να διασφαλίσει ότι όλες οι μελλοντικές εικόνες της θα προετοιμάζονται με υπευθυνότητα και σεβασμό στην υγιή απεικόνιση των μοντέλων.

Η Zara αντέδρασε άμεσα, αποσύροντας τις συγκεκριμένες διαφημίσεις και επισημαίνοντας πως και τα δύο μοντέλα διέθεταν ιατρική βεβαίωση που επιβεβαίωνε ότι ήταν σε καλή κατάσταση υγείας τη στιγμή των φωτογραφήσεων.

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν είχαν εμφανιστεί στο ψηφιακό περιβάλλον της Zara, στην εφαρμογή και στον ιστότοπο του λιανοπωλητή, σε μορφή καρουζέλ εικόνων που παρουσίαζαν τα μοντέλα με και χωρίς ρούχα. Σε μία από τις εικόνες, όπου πρωταγωνιστούσε ένα κοντό λευκό φόρεμα με βολάν, οι σκιές και ο φωτισμός έκαναν τα πόδια του μοντέλου να φαίνονται αισθητά πιο λεπτά, ενώ η στάση του σώματος με τους άνω βραχίονες και τις αρθρώσεις των αγκώνων έδινε την εντύπωση δυσανάλογου σωματότυπου. Στη δεύτερη διαφήμιση, το πουκάμισο και η στάση του μοντέλου ανέδειξαν έντονα τις προεξέχουσες κλείδες, κάτι που αξιολογήθηκε ως «ανθυγιεινό» και ακατάλληλο.

Παρότι η ASA εξέτασε και άλλες διαφημίσεις της Zara, καμία από αυτές δεν κρίθηκε επιζήμια και δεν απαγορεύτηκε. Ωστόσο, η εταιρεία αποφάσισε να αποσύρει όλες τις εικόνες που είχαν επισημανθεί ως προβληματικές, αν και ανέφερε πως δεν υπήρξε καμία άμεση καταγγελία από το κοινό σχετικά με αυτές.

Η Zara υπογράμμισε επίσης ότι οι εικόνες δεν είχαν υποστεί επεξεργασία πέρα από «πολύ μικρές διορθώσεις φωτισμού και χρώματος» και ότι ακολούθησε πιστά τις συστάσεις της έκθεσης «Διαμορφώνοντας ένα Υγιές Μέλλον» (2007), η οποία εκδόθηκε από την Έρευνα Μοντέλων Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου. Η εταιρεία τόνισε πως συμμορφώθηκε ειδικά με την τρίτη σύσταση της έκθεσης, που απαιτεί τα μοντέλα να προσκομίζουν ιατρικό πιστοποιητικό που βεβαιώνει την καλή τους υγεία από γιατρούς με εμπειρία στην αναγνώριση διατροφικών διαταραχών.

Η απόφαση της ASA έρχεται σε συνέχεια παρόμοιων απαγορεύσεων που σημειώθηκαν φέτος και από άλλους λιανοπωλητές μόδας. Τον Ιούλιο, η διαφήμιση της Marks & Spencer απαγορεύτηκε επειδή το μοντέλο φαινόταν «ανθυγιεινά αδύνατο». Η εποπτική αρχή χαρακτήρισε «ανεύθυνη» την επιλογή της πόζας και των ρούχων, μεταξύ των οποίων και τα «μεγάλα μυτερά παπούτσια», που τόνιζαν υπερβολικά τη λεπτότητα των ποδιών του μοντέλου.

Η διαφήμιση της εταιρείας Next για στενά μπλε τζιν απαγορεύτηκε, καθώς οι συγκεκριμένες γωνίες λήψης φέρονται να υπερτονίζουν την εξαιρετική λεπτότητα των ποδιών του μοντέλου. Η εταιρεία διαφώνησε με την απόφαση, επισημαίνοντας ότι το μοντέλο ήταν «αδύνατο», αλλά παρουσίαζε «υγιές και γυμνασμένο σώμα».

Το περιστατικό έχει αναζωπυρώσει τη δημόσια συζήτηση σχετικά με την πολιτική απαγόρευσης διαφημίσεων που προβάλλουν υπερβολικά λεπτά σώματα, ενώ αντίστοιχα μοντέλα με που είναι πιο υπέρβαρα δεν έχουν υποστεί την ίδια αντιμετώπιση.

Με πληροφορίες από BBC