Αυξημένη ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αέριου αναμένεται για τα επόμενα χρόνια, όπως δείχνει το ενδιαφέρον για ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) αλλά και οι αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι» (μεταχειρισμένων).

Η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) παραμένει ισχυρή με την Ασία να δίνει το στίγμα, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, τροφοδοτούμενη από μία ανταγωνιστική τιμολόγηση αλλά και την ανάγκη δημιουργίας στρατηγικών αποθεμάτων. Συγκεκριμένα, η ΒΑ Ασία παρουσίασε αύξηση 4,02% στις εισαγωγές κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, με την Κίνα να ηγείται ιδιαίτερα αυτής της ανόδου με αύξηση 23,44%. Η ΝΑ Ασία είδε επίσης σημαντική ώθηση, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 29,53% – η Ινδία ηγήθηκε αυτής της αύξησης με αύξηση 44,78%, ακολουθούμενη από την Ταϊλάνδη με 31,17% και το Πακιστάν με 15,7%.

Στην αντίθετη κατεύθυνση κινείται η ευρωπαϊκή αγορά αναφέρει η Intermodal σημειώνοντας ότι οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο του 2024 ήταν κατά 14,84% χαμηλότερες από ό,τι το πρώτο τρίμηνο του 2023, αντανακλώντας ευρύτερες περιφερειακές αλλαγές στις στρατηγικές προμήθειας και κατανάλωσης ενέργειας.

Ωστόσο η αγορά αναμένει συνολικά αύξηση της ζήτησης για LNG όπως δείχνει η σημαντική αύξηση των νέων παραγγελιών πλοίων, σε συνδυασμό με τη σταθερή αύξηση των παραδόσεων πλοίων, εκτιμά η Intermodal. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, έχουν παραγγελθεί συνολικά 29 LNG Carriers, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση σε σχέση με τα 19 πλοία που παραγγέλθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023. Ταυτόχρονα, οι συνολικές παραδόσεις νεότευκτων για το πρώτο τρίμηνο του 2024 ανέρχονται σε 12, γεγονός που αντανακλά αύξηση από τις 9 παραδόσεις πλοίων που καταγράφηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Μεταχειρισμένα

Παράλληλα και η αγορά πλοίων από δεύτερο χέρι ήταν ιδιαίτερα ενεργή, με πέντε πλοία να αλλάζουν ιδιοκτησία το πρώτο τρίμηνο του 2024. Παρατηρήθηκε μια στρατηγική προτίμηση για μεγαλύτερα, νεότερα πλοία που όχι μόνο υπόσχονται βελτιωμένη επιχειρησιακή απόδοση και αυξημένη χωρητικότητα φορτίου, αλλά προσφέρουν επίσης μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και ενσωματώνουν τις τελευταίες τεχνολογίες για αυξημένες επιδόσεις και περιβαλλοντική συμμόρφωση. Οι εξαγορές αυτές καταδεικνύουν την προληπτική στάση του κλάδου για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του στόλου ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση, υπογραμμίζοντας τη σημασία των οικονομιών κλίμακας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε αυτόν τον δυναμικό τομέα της αγοράς.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι δεν έχει αναφερθεί καμία διάλυση πλοίου από τον Ιούλιο του 2023, γεγονός που υποδηλώνει το νεανικό προφίλ του στόλου και την εστίαση του κλάδου στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων του αντί της σταδιακής απόσυρσης παλαιότερων πλοίων. Ωστόσο στην τρέχουσα συγκυρία, εν μέσω της ισχυρής αύξησης του στόλου LNG κατά σχεδόν 5% για το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι ναύλοι κινήθηκαν καθοδικά σε σύγκριση με το παρελθόν. Ειδικότερα, οι μέσες τιμές στην spot αγορά για τα πλοία 174.000 κυβικών μέτρων, σημείωσαν μείωση 39,56% από το πρώτο τρίμηνο του 2023 έως το 1ο τρίμηνο του 2024.