Η είδηση από την περασμένη Πέμπτη δεν θα μπορούσε παρά να προκαλέσει θόρυβο ανάλογο με το μέγεθος της σταρ, αλλά και της εταιρείας εναντίον της οποίας στρέφεται η αγωγή. Η Σκάρλετ Τζοχάνσον, στο απόγειο της καριέρας της μέχρι στιγμής, αδιαφιλονίκητη «Μαύρη χήρα» της Marvel, με δικό της τίτλο δηλαδή μέσα στον κυκεώνα από σούπερ ήρωες και σούπερ ηρωίδες, δεν επαναπαύτηκε στις χρυσές μετοχές της. Αντιθέτως, έστειλε μήνυμα πολέμου στη βιομηχανία που ανεβάζει και κατεβάζει καριέρες με ταχύτητα υπερηρωικού άλματος.

Η Τζοχάνσον κατέθεσε αγωγή στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λος Αντζελες εναντίον της Disney, κάνοντας λόγο για παραβίαση στο συμβόλαιο επειδή κυκλοφόρησε τη «Μαύρη χήρα» στην πλατφόρμα Disney+ ταυτόχρονα με την κινηματογραφική πρεμιέρα. Η 36χρονη ηθοποιός αναφέρει πως η συμφωνία εγγυόταν αποκλειστική κυκλοφορία στις κινηματογραφικές αίθουσες και πως η αμοιβή της βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην απόδοση της ταινίας στο box office. Σύμφωνα με την «Γκάρντιαν», το άνοιγμα στις 4.000 αίθουσες το πρώτο Σαββατοκύριακο απέδωσε τις διόλου ευκαταφρόνητες εισπράξεις των 80 εκατ. δολαρίων στις ΗΠΑ, αλλά τα έσοδα μειώθηκαν κατά 67% όταν η ταινία άρχισε να είναι ταυτόχρονα διαθέσιμη και στο streaming. Ηταν περίπου αναπόφευκτο, λοιπόν, η προσωπική αγωνία της ηθοποιού να προσλάβει νομική διάσταση, καθώς οι δικηγόροι της κινήθηκαν προς τη λύση της αγωγής.

 

Είναι μοναδική περίπτωση;

«Είναι, αλήθεια, αυτή μια μοναχική και μοναδική περίπτωση μέσα στην κινηματογραφική βιομηχανία;» αναρωτιέται ο Μπέντζαμιν Λι της «Γκάρντιαν». Μάλλον μοιάζει με την πρώτη δυνατή ρωγμή στη βιομηχανία του θεάματος, καθώς δείχνει τον δρόμο και σε άλλους μεγάλους σταρ ώστε να αναλάβουν παρόμοιες πρωτοβουλίες όσο οι μεγάλες εταιρείες θέτουν σε προτεραιότητα τις υπηρεσίες streaming προς αναζήτηση κέρδους. Ολα ξεκίνησαν φυσικά εξαιτίας της πανδημίας και εξαιτίας του... Netflix. Αυτός ήταν ο Νο 1 ανταγωνιστής, καθώς τα στούντιο άρχισαν να λανσάρουν τις δικές τους πλατφόρμες: Warner (HBO Max), Paramount (Paramount+), Universal (Peacock) και Fox/Disney (Hulu και Disney +) προσπάθησαν να δελεάσουν τους τηλεθεατές και να εξασφαλίσουν τις δικές τους βάσεις συνδρομητών. Οι πρώτες πραγματικές ανησυχίες ξεκίνησαν με την ανακοίνωση της Warner ότι θα «στείλει» το «Wonder Woman 1984» στην πλατφόρμα HBO Max παράλληλα με τις κινηματογραφικές αίθουσες, λίγο πριν δημοσιοποιήσει ότι κάτι τέτοιο θα γίνει με όλη τη λίστα ταινιών. Και εκεί ετοιμάστηκαν μηνύσεις  (τελικά η εταιρεία Legendary προχώρησε σε διακανονισμό), παραιτήθηκαν δημιουργοί (όπως οι Ντενί Βιλνέβ και Κρίστοφερ Νόλαν), ενώ τελικά οι αιθουσάρχες είδαν κόκκινο.

Απέναντι στην κίνηση της Τζοχάνσον η εταιρεία Disney επικαλείται τις ειδικές συνθήκες της πανδημίας - χαρακτήρισε «ανάλγητη» ενέργεια την αγωγή -, ειδικά όταν το κοινό έχει μείνει εκτός αιθουσών για τόσους μήνες ή όταν οι κινηματογράφοι λειτουργούν με περιορισμένο αριθμό θεατών. Ο Μπέντζαμιν Λι, πάντως, προσθέτει και μια άλλη διάσταση που ταιριάζει με τα νέα ήθη στη διαδικασία παραγωγής ταινιών και την ισότητα εκπροσώπησης των ηθοποιών. Ο χαρακτήρας της Τζοχάνσον, ο μοναδικός γυναικείος στη βασική ομάδα των «Εκδικητών», είχε μόνο έναν δευτερεύοντα ρόλο (μάλιστα η ηθοποιός επέκρινε πρόσφατα την «υπερσεξουαλικοποίηση» της ηρωίδας της). Και παρότι αναβαθμίστηκε σε συγκροτημένο ρόλο και λιγότερο ριζωμένο στη σεξιστική φαντασίωση, χρειάστηκαν 11 χρόνια και οκτώ ταινίες για να αποκτήσει η ηθοποιός τη δική της αυτόνομη συμμετοχή. «Η οικονομική ζημιά της σταρ, που είναι αδύνατο να υπολογιστεί πραγματικά σε αυτό το στάδιο, συνιστά και μια άδικη συμπεριφορά από ένα στούντιο, το οποίο για χρόνια της αρνήθηκε τη θέση που της άξιζε σε ένα ανδροκρατούμενο franchise. Και είναι δικαίωμά της να τη διεκδικήσει».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από