Προβληματισμένος εμφανίζεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τη διατύπωση του άρθρου 36 του Συντάγματος της ΠΓΔΜ που παραπέμπει σε «μακεδονική εθνότητα», σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής. Κυβερνητικές πηγές έσπευσαν να… διαψεύσουν.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΑΠΕ, οι κυβερνητικές πηγές σχολίαζαν ότι το «σημερινό δημοσίευμα της Καθημερινής που εμπλέκει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με την εν εξελίξει Συνταγματική Αναθεώρηση στην πΓΔΜ, αποδίδει αναληθή εικόνα ως προς τα υπό αναθεώρηση άρθρα καθώς συγχέει το άρθρο 36 που δεν αναθεωρήθηκε, ως άρθρο ιστορικού χαρακτήρα που αναφέρεται στους βετεράνους του αντιφασιστικού αγώνα, με το άρθρο 49».

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως «στο άρθρο 49, που αναθεωρείται, όπως προβλέπεται στη Συμφωνία των Πρεσπών, απαλείφονται οι αλυτρωτικές αναφορές και ευθυγραμμίζεται με το αντίστοιχο άρθρο 108 του ελληνικού Συντάγματος».

Η διάψευση και οι διευκρινίσεις αφορούν δημοσίευμα της Καθημερινής που επικαλείται πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος εμφανίζεται προβληματισμένος για τη διατύπωση της αναθεωρητικής τροπολογίας του άρθρου 36 του Συντάγματος της ΠΓΔΜ, που υιοθετήθηκε χθες από το υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησης της γειτονικής χώρας. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η συγκεκριμένη πρόταση αναθεώρησης παραπέμπει, έστω και εμμέσως, στην ύπαρξη «μακεδονικής εθνότητας», κάτι που ενισχύει την πάγια άποψη του κ. Παυλόπουλου περί ρητής και έγγραφης δέσμευσης από την πλευρά της ΠΓΔΜ ότι η συμφωνία των Πρεσπών δεν αναγνωρίζει –ούτε θα μπορούσε, κατά το διεθνές δίκαιο, να αναγνωρίζει– κάποια εθνότητα, αφού ο όρος «nationality» σημαίνει μόνο citizenship, δηλαδή υπηκοότητα. Το άρθρο 36 μιλάει για «μακεδονικό λαό» και «μακεδονική» ταυτότητα. Στις τροποποιήσεις που προτείνονται στο συγκεκριμένο άρθρο, γίνεται λόγος για προστασία του «μακεδονικού λαού» που κατοικεί «στο εξωτερικό», αντί της σημερινής διατύπωσης περί «γειτονικών χωρών».

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, βασική αλλαγή στην οποία προχωρούν τα Σκόπια είναι η προσθήκη του πλαισίου της συμφωνίας της Αχρίδας του 2001 στο προοίμιο του συντάγματος της χώρας, η οποία πραγματοποιήθηκε κυρίως μετά τις πιέσεις των Αλβανών της ΠΓΔΜ. Το πλαίσιο της Αχρίδας και η πρώτη από τις συνελεύσεις της ASNOM το 1944 θα αποτελούν τη νέα αναφορά στην ιστορική παράδοση της χώρας. Μάλιστα, στην περίπτωση της ASNOM (Αντιφασιστική Συνέλευση για τη Λαϊκή Απελευθέρωση της «Μακεδονίας»), όπως έχει συμφωνηθεί και με την ελληνική πλευρά, θα γίνουν αλλαγές ώστε να αναφέρεται μόνο η διακήρυξη του 1944 και όχι οι στόχοι της, που υποδηλώνουν αλυτρωτικές επιδιώξεις.