Την ανάγκη ενός ριζικού ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, όπου ο τουρισμός θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, επισήμανε ο  πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κ. Γιάννης Ρέτσος, ανοίγοντας τις εργασίες του ετήσιου συνεδρίου του Συνδέσμου, με τίτλο: «Tourism in Transition: #someTHINKdifferent».

«Αν δεν μεταρρυθμιστούμε, θα συρρικνωθούμε», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος, απευθυνόμενος προς τα στελέχη της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας και πρόσθεσε ότι ο τουριστικ Την ανάγκη ενός ριζικού ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, όπου ο τουρισμός θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, επισήμανε ο  πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κ. Γιάννης Ρέτσος, ανοίγοντας τις εργασίες του ετήσιου συνεδρίου του Συνδέσμου, με τίτλο: «Tourism in Transition: #someTHINKdifferent».

«Αν δεν μεταρρυθμιστούμε, θα συρρικνωθούμε», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος, απευθυνόμενος προς τα στελέχη της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας και πρόσθεσε ότι ο τουριστικός κλάδος βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι μετάβασης, όπου το μέλλον του απαιτεί καινοτόμες στρατηγικές και προσεκτικό σχεδιασμό, ώστε να αξιοποιούνται οι ευκαιρίες που αναδύονται.

«Η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως ένα δομημένο σχέδιο δράσης, το οποίο θα εφαρμοσθεί άμεσα και θα διαμορφώσει μια  συνολική ψηφιακή στρατηγική. Πρέπει να περάσουμε από ένα αναλογικό, σε ένα ψηφιακό κράτος που αντιλαμβάνεται τις νέες ανάγκες, που σχεδιάζει και υλοποιεί πρωτοποριακές ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες, που θέτει την επιχειρηματικότητα στο κέντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

Στην παρέμβασή της, η υπουργός Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, σημείωσε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, υπογραμμίζοντας ότι μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων προϊόντων, μπορεί να επιτευχθεί και περαιτέρω αύξηση των αφίξεων. Η κυρία Κουντουρά αναφέρθηκε στις δράσεις που «τρέχει» το υπουργείο προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στην ενίσχυση των startups εταιριών, στην κωδικοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας και στην ψηφιοποίηση της τουριστικής εκπαίδευσης. Σύντομα, είπε, θα είναι στον «αέρα» και η νέα ψηφιακή πύλη του ΕΟΤ, το Visit Greece, το οποίο θα «τρέχει» σε 10 γλώσσες.

Η ψηφιακή τεχνολογία στον τουρισμό

Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας αλλάζει τα δεδομένα στο οικονομικό περιβάλλον των επιχειρήσεων, αλλά και στον τρόπο που πλέον οι ταξιδιώτες αναζητούν τις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες. Ο κ. Πολ Παπαδημητρίου, ιδρυτής της Intelligencr, ερευνητής καινοτομίας και ειδικός στις στρατηγικές του μέλλοντος, δίνοντας το στίγμα της νέας παγκόσμιας τουριστικής σκακιέρας, στάθηκε κυρίως στην είσοδο των Ασιατών ταξιδιωτών, στις νέες ηλικιακές ομάδες που μπαίνουν στο «παιχνίδι» του ταξιδιού, αλλά και στον ρόλο της γενιάς των millennials στα τουριστικά δρώμενα.

Παγκοσμίως, υπάρχει μια δυνητική αγορά μερικών δισεκατομμυρίων ταξιδιωτών, στης οποίας τις τάξεις έχουν εισέλθει τα τελευταία χρόνια και άτομα άνω των 70 χρονών, που θέλουν να ζήσουν τη μαγεία των ταξιδιών, αλλά και της αγοράς των millennials που αναζητά εμπειρίες.

Με τη χρήση της τεχνολογίας, όλοι αυτοί είναι περισσότερο αυτόνομοι από ποτέ, αφού μπορούν ανά πάσα στιγμή να οργανώσουν ένα ταξίδι, με όπλο μια έξυπνη κινητή συσκευή. Ο κ. Πολ Παπαδημητρίου απευθυνόμενος στο επιχειρηματικό ακροατήριο, σημείωσε ότι αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία για τις εταιρίες που προσφέρουν υπηρεσίες φιλοξενίας, είναι να μην υποσχεθούν στους πελάτες κάτι που δεν μπορούν να υλοποιήσουν. «Μην τους πείτε ψέματα. Αυτοί οι πελάτες, αν τους υποσχεθείς κάτι που δεν υφίσταται, δεν θα επιστρέψουν ποτέ στο ίδιο ξενοδοχείο», τόνισε.

Από την πλευρά του, ο συνιδρυτής και αντιπρόεδρος του «The International Place Branding Association», κ. Martin Boisen, επικέντρωσε την παρέμβασή του στη σημασία της διαχείρισης των τουριστικών προορισμών (Destination Management Organisation), υπογραμμίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα του υπερ-τουρισμού. Ο κ. Boisen τόνισε ότι οι πόλεις θα πρέπει να είναι σε θέση να ξεκαθαρίσουν τι επιθυμούν να κερδίσουν από τον τουρισμό και να έχουν σαφή εικόνα των αξιών που επιθυμούν να προωθήσουν. Μεγάλοι προορισμοί πόλης, όπως το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη, έχουν θέσει περιορισμούς για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Όμως, το ζητούμενο δεν είναι να μειωθούν οι τουρίστες, αλλά να γίνει σωστή διαχείριση της περιοχής περνώντας από την εποχή του destination marketing στην εποχή του destination management.

Ειδικότερα, ο κ. Boisen έκανε λόγο για μια ολιστική αντιμετώπιση των τουριστικών προορισμών, που δεν θα έχει να κάνει αποκλειστικά με τη διαχείριση της τουριστικής ζήτησης. Μεταξύ άλλων, ανέφερε, ότι για κάθε επένδυση που γίνεται σε μια περιοχή, θα πρέπει να εξετάζεται και το «αποτύπωμα» που αφήνει.

Όπως εξήγησε ο κ. Boisen, οι σύγχρονες πόλεις χρειάζεται να υιοθετήσουν μια αντίληψη περιοχής και η τουριστική τους προώθηση θα πρέπει να αποτελεί τμήμα της, να προσαρμόζεται σε αυτή και να την εκφράζει.

Το παράδειγμα της Κοπεγχάγης

Τη σημασία της τοπικότητας (localhood), όπως συντίθεται από την αγάπη των κατοίκων, των επιχειρηματιών και των επισκεπτών για έναν τόπο, ως αναπόσπαστο μέρος του οράματος για την καμπάνια τουριστικής προώθησης της Κοπεγχάγης, παρουσίασε η διευθύντρια Ανάπτυξης της Wonderful Copenhagen, κ. Signe Jungersted.

Η καμπάνια του οργανισμού, η οποία ξεκίνησε το 2017, είπε η κ. Jungersted, σηματοδοτεί «το τέλος του τουρισμού όπως τον ξέραμε». Στο επίκεντρό της βρίσκεται η επιδίωξη να μην αντιμετωπίζονται οι τουρίστες της πόλης ως μια ξεχωριστή κατηγορία ανθρώπων, όπως συνηθίζεται, αλλά η πόλη να αποτελέσει έναν τόπο ανοιχτό προς όλους.

Για το λόγο αυτό, επιδίωξη της Wonderful Copenhagen είναι να αποτελέσει περισσότερο ένα κίνημα παρά μια προσπάθεια μάρκετινγκ του προορισμού.

Η καμπάνια για τη Κοπεγχάγη δε βασίζεται τόσο στις αυθεντικές εμπειρίες που προσφέρει στους ανθρώπους της και στις ατραξιόν, άλλα στην αγάπη των κατοίκων, επιχειρηματιών και επισκεπτών για αυτήν και στην ενέργεια και στην αίσθηση του «ανήκειν» που εμπνέει.

Καμπανάκι για αρνητικές συνέπειες από τον υπέρ-τουρισμό αποτελεί το γεγονός ότι μέχρι το 2022, η πόλη θα έχει 8.200 νέα δωμάτια ξενοδοχείων, 46% περισσότερα σε σχέση με φέτος, περιμένοντας μεγάλη αύξηση των επισκεπτών της.

Από έρευνα της Wonderful Copenhagen προκύπτει, ότι οι συνέπειες αυτές σε βάρος των κατοίκων δεν περιορίζονται στην υπερ-συγκέντρωση τουριστών, αλλά προεκτείνονται και στην κίνηση στους δρόμους, στον θόρυβο, στην καθαριότητα, το πάρκινγκ και την ασφάλεια. Επίσης, το 33% των κατοίκων, διαμαρτύρονται ότι συναντούν τέτοια προβλήματα τουλάχιστον σε περίοδο τουριστικής αιχμής, αν όχι σχεδόν όλο το χρόνο.

Όπως τόνισε η κ. Jungersted, δεν αρκεί να κατευθύνουμε τους τουρίστες σε διαφορετικά τμήματα της πόλης, αλλά χρειάζεται να τους αντιμετωπίσουμε όπως και τους κατοίκους, στρέφοντάς τους σε κοινές δραστηριότητες, καθώς έχουν τις ίδιες προσδοκίες. Παράδειγμα της αντίληψης αυτής αποτελούν τα ποδήλατα, τα οποία υιοθέτησαν ως μέσο μεταφοράς και περιήγησης στην πόλη κάτοικοι και επισκέπτες, συμβάλλοντας στην ανακούφιση των αρνητικών συνεπειών του υπερ-τουρισμού.

Το Άμστερνταμ

Με μεγάλες καμπάνιες ενημέρωσης των τουριστών, μέσω της Amsterdam Marketing, μετά από διαβούλευση με τους φορείς και τους κατοίκους, σχετικά με τη φιλοσοφία της φιλοξενίας, διαχειρίζεται τον υπερ- τουρισμό η πόλη του Άμστερνταμ.

Όπως τόνισε η διευθύντρια Στρατηγικής Μάρκετινγκ της Amsterdam Partners, κ. Geerte Udo, η πόλη αντιμετωπίζει προβλήματα εξαιτίας των μεθυσμένων τουριστών ηλικίας 18-34 χρόνων, που προέρχονται από τη Βρετανία και την Ολλανδία.

Έτσι, στις δύο αυτές αγορές, το Άμστερνταμ προβάλλεται κυρίως ως η πόλη της ελευθερίας, της ελεύθερης επιλογής που είναι φιλόξενη για όλους, που θέτει όμως ως προϋπόθεση το σεβασμό και την καλή συμπεριφορά.

Στο πλαίσιο αυτό, και ο υπερ-τουρισμός αντιμετωπίζεται με καμπάνιες δραστηριοτήτων στην πόλη,  τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους τουρίστες.

Η τουριστική καμπάνια του Άμστερνταμ, «I amSterdam» με διαχείριση του brand της πόλης, που θέτει στο επίκεντρο τους κατοίκους, τις επιχειρήσεις και τους επισκέπτες της, βασίζεται στο συναίσθημα και την ολιστική προσέγγιση.

Στόχος για τους κατοίκους είναι να νιώθουν περήφανοι για την πόλη τους, να συμμετέχουν σε πολιτιστικά δρώμενα και να ανακαλύπτουν ανεξερεύνητες πλευρές της. Επίσης, στόχος της καμπάνιας είναι η καλύτερη ποιότητα επισκεπτών και η σωστή κατανομή τους στο χώρο και τον χρόνο. Σε επίπεδο επαγγελματικών συναντήσεων, προωθεί την ενίσχυση της εικόνας της πόλης, την προσέλκυση και τη διατήρηση των επαγγελματιών επισκεπτών.