Τι πρέπει να γνωρίζει ένας αναβάτης μοτοσικλέτας, όταν πρόκειται να μεταπηδήσει από ένα παπί σε μια 1000αρα μοτοσικλέτα; Ποια είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει και που θα πρέπει να δώσει μεγαλύτερη προσοχή; Η αγορά μοτοσικλέτας είναι για πολλούς μια λύση «λύτρωσης» για την μετακίνηση μέσα στην πόλη.

Η πρώτη φορά δίτροχο σίγουρα θέλει εξοικείωση, ιδιαίτερα, για όσους βλέπουν ως όαση οικονομίας τη μοτοσικλέτα σε σχέση με το αυτοκίνητο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, ένας στους εννιά αγοράζει μια καινούργια μοτοσικλέτα με κυβισμό κάτω των 400 κ.εκ.

Τα πλεονεκτήματα του δίτροχου μέσα στην πόλη – που προσφέρουν τα σκούτερ, οι βέσπες και τα παπιά – δελεάζουν αρκετούς αναβάτες στην επιλογή μοτοσικλέτας μεγάλου κυβισμού.

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι η αλλαγή κατηγορίας θέλει εξοικείωση, γνώση και σίγουρα η επόμενη κίνηση απαιτεί σκέψη και όχι βιαστικές κινήσεις. Ο αυθορμητισμός πολλές φορές αποτελεί κακό σύμβουλο και για αυτό θα πρέπει να γνωρίζετε τα εξής:

–     H αλλαγή από ένα παπί σε μια μοτοσικλέτα πχ 750 κ.εκ. δεν θα πρέπει να γίνεται κατευθείαν, αλλά σταδιακά. Ο μοτοσικλετιστής που έχει μάθει να κυκλοφορεί στο κέντρο της πόλης και τα στενά με μια βέσπα, σίγουρα αν οδηγήσει για πρώτη φορά μια μοτοσικλέτα μεγάλου κυβισμού θα τα βρει σκούρα, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά που έχει μια τέτοια εμπειρία.  Σαφώς είναι ασύμφορο να αλλάζετε κατηγορία μοτοσικλέτας σκαλί – σκαλί ( για παράδειγμα από τα 150 στα 400 και μετά στα 750 κ.εκ),  όμως, αν θα πρέπει να ανεβείτε σε μεγάλη κατηγορία, τότε θα πρέπει να ζητήσετε τη βοήθεια ενός έμπειρου αναβάτη ή και να κάνετε επιπλέον μαθήματα με κάποια σχολή οδήγησης.

–     Σε καμία περίπτωση μια μικρή μοτοσικλέτα – σκούτερ ή παπί – δεν έχει την ίδια οδική συμπεριφορά μιας μεγάλης μοτοσικλέτας. Μια μεγάλη μοτοσικλέτα είναι βαρύτερη, οπότε εδώ οι κανόνες της συμπεριφοράς της στο δρόμο είναι διαφορετικοί και πιο απαιτητικοί. Ο νέος οδηγός μιας μεγάλης μοτοσικλέτας θα πρέπει να είναι έτοιμος να διαχειριστεί τη μεγαλύτερη ισχύ, και άρα και την πιο άμεση απόκριση στο γκάζι, που ίσως να τον τρομάξουν. Επίσης, ο συμπλέκτης έχει τα δικά του μυστικά, και σε καμία περίπτωση δεν έχει σχέση με τον αυτόματο τρόπο αλλαγής των σχέσεων των μοτοσικλετιστών στο ένα σκούτερ που ξενοιάζουν με τον αυτόματο τρόπο αλλαγής των σχέσεων . Το ίδιο ισχύει και για το φρενάρισμα, όπου οι βαρύτερες μοτοσικλέτες απαιτούν ιδιαίτερο χειρισμό – και ας είναι και εξοπλισμένες και περισσότερα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης.

–     Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η κατηγορία στην οποία θα κατευθυνθεί ο μέχρι πρότινος αναβάτης λιλιπούτειας μοτοσικλέτας. Μια μοτοσικλέτα τουρισμού, που ζυγίζει για παράδειγμα 220 κιλά απαιτεί εντελώς διαφορετική διαχείριση από τον αναβάτη, σε σχέση με το παπί που είναι στα μισά κιλά. Πολύ σημαντική αλλαγή, που θα «μουδιάσει» στην αρχή το αναβάτη, είναι  και το αυξημένο ύψος της σέλας. Εδώ, αν ο αναβάτης είναι μικρόσωμος, τότε θα πρέπει να συμβιβαστεί με μια μοτοσικλέτα όπου ταιριάζει με το σωματότυπο του, ώστε να μπορεί ανά πάσα στιγμή να πατήσει στο έδαφος χωρίς να ακροβατεί με το ένα πόδι ή να αναζητά απεγνωσμένα ένα πεζοδρόμιο.