Εχει περάσει ένας αιώνας από τότε που η Διώρυγα του Παναμά άλλαξε τον τρόπο λειτουργίας των αγορών. Τώρα η Διώρυγα ετοιμάζεται να επιφέρει ξανά μεγάλες αλλαγές στο παγκόσμιο εμπόριο.

Υστερα από εννέα χρόνια έργων που κόστισαν περισσότερα από 5 δισ. δολάρια, η διεύρυνση και εμβάθυνση που πραγματοποιήθηκε για να περνούν περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία θα επιτρέψει τη διέλευση διπλάσιου αριθμού εμπορευμάτων από τη Διώρυγα, αυξάνοντας κατακόρυφα το εμπόριο διά μέσου του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού.

Ετσι, όταν θα δοθεί στην κυκλοφορία και το νέο κομμάτι της Διώρυγας, στα τέλη του Ιουνίου, οι επιπτώσεις θα φανούν από τους σταθμούς φόρτωσης φυσικού αερίου στην Ασία μέχρι τα λιμάνια του Μαϊάμι και του Σαντιάγο.

Είναι ενδεικτικό ότι τα εγκαίνια της νέας Διώρυγας, στα οποία αναμένεται ότι θα παρευρεθούν περισσότεροι από 70 αρχηγοί κρατών, συμπίπτουν μεταξύ άλλων με τη μεγάλη αύξηση της παραγωγής φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ που αναζητούν νέες αγορές. Η νέα βαθύτερη Διώρυγα θα επιτρέπει τη διέλευση μεγατάνκερ που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο, τα οποία θα κάνουν τη διαδρομή στην Απω Ανατολή σε 11 λιγότερες μέρες απ’ όσο την έκαναν μέχρι σήμερα και με τα δύο τρίτα του προηγούμενου κόστους.

Αγορές από τη Χιλή έως την Κίνα θα γίνουν πιο εύκολα προσβάσιμες για όλους τους πετρελαιοπαραγωγούς αλλά και κάθε μορφής εμπορικές εταιρείες. Πλοία που θα μεταφέρουν εκατομμύρια τόνους από κοντέινερ, τα οποία θα ξεκινούν από την Ασία, θα μπορούν να προσπερνούν τα αμερικανικά λιμάνια της Δυτικής Ακτής και να ταξιδεύουν απευθείας στην Ανατολική Ακτή.

Λόγω της διεύρυνσης της Διώρυγας του Παναμά, δεκάδες λιμάνια στις ΗΠΑ, την Καραϊβική και τη Νότια Αμερική έχουν προχωρήσει κι αυτά σε διαπλάτυνση και εμβάθυνση προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετούν περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία.

Βραχυπρόθεσμα η λειτουργία της νέας Διώρυγας θα εξυπηρετήσει κυρίως εταιρείες πώλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου που έχουν δεχτεί πλήγμα από την πτώση των τιμών. Οι εταιρείες αυτές θα επωφεληθούν από τη μείωση του κόστους και του χρόνου μεταφοράς που θα συνεπάγεται η αποστολή των εμπορευμάτων τους.

© Bloomberg News