Ο Ζόλταν Ούντσζοργκ πατάει νευρικά πότε το γκάζι και πότε το φρένο κοιτώντας μέσα από το παρμπρίζ της νταλίκας που οδηγεί. «Είναι πολύ κουραστικό» λέει ο ούγγρος οδηγός καθώς κάνει συνεχείς μανούβρες ανάμεσα από ουρά πολλών αυτοκινήτων, τα οποία έχουν συγκεντρωθεί στα σύνορα της Αυστρίας με τη Γερμανία.

Επειτα από οκτώ ώρες οδήγησης της νταλίκας που μεταφέρει μηχανολογικό εξοπλισμό, ο Ούντσζοργκ δεν έχει πια άλλη υπομονή για καθυστερήσεις. Ωστόσο αυτή η ημέρα του ήταν από τις καλές. Αλλες φορές, έπρεπε να περιμένει έως και τέσσερις ώρες σε συνοριακά σημεία ελέγχου. Τα σημεία αυτά άρχισαν να λειτουργούν από τον περασμένο Σεπτέμβριο για να αντιμετωπιστεί η αθρόα ροή μεταναστών που περνούν από τον αυτοκινητόδρομο Α3 κοντά στη γερμανική πόλη Πασάου. Πρόκειται για διαδρομή που ο οδηγός κάνει καθημερινά για λογαριασμό της εταιρείας μηχανολογικού εξοπλισμού ΕΒΜ-Papst Group.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Ούντσζοργκ μπορεί να σηματοδοτούν το μέγεθος των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει η οικονομία ολόκληρης της Ευρώπης –όχι μόνο η κοινωνία αλλά και οι επιχειρήσεις. Λόγω του Μεταναστευτικού έχει αρχίσει πλέον να απορρυθμίζεται ένα σύστημα που λειτουργούσε αρκετές δεκαετίες στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης: αυτό που επέτρεπε τις μετακινήσεις πολιτών και τη μεταφορά εμπορευμάτων χωρίς καθυστερήσεις και ελέγχους. Η επαναφορά των ελέγχων αυτών στις μετακινήσεις μπορεί να επιφέρει σημαντικό πλήγμα στη Ζώνη Σένγκεν.

Ηδη η Γερμανία, η Αυστρία, η Γαλλία και η Σουηδία είναι μερικές από τις χώρες που έχουν επαναφέρει τους ελέγχους στα σύνορά τους. Αυτό το έκαναν για να αντιμετωπίσουν τη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση που έχει καταγραφεί μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μόνο το 2015 έφτασαν στην Ελλάδα και στην Ιταλία περίπου ένα εκατ. μετανάστες. Το οικονομικό κόστος για τη Σένγκεν μπορεί να είναι τεράστιο. Αν μονιμοποιηθούν οι συνοριακοί έλεγχοι, μπορεί να κοστίσουν μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια στο ΑΕΠ της ευρωπαϊκής οικονομίας περίπου 470 δισ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ιδρύματος Bertelsmann της Γερμανίας. Είναι σαν να χάνει η Ευρώπη κάθε χρόνο και για μία δεκαετία μια εταιρεία του μεγέθους της BMW.

© Bloomberg News