Σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης αποτελεί το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (www.aua.gr): Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο ίδρυμα γεωπονικής παιδείας στην Ελλάδα και το τρίτο σε αρχαιότητα πανεπιστήμιο της χώρας μετά το Εθνικό Καποδιστριακό και το Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Ο ρόλος του ήταν δε καθοριστικός στον σχεδιασμό της γεωργικής πολιτικής στη χώρα μας, όπως η αγροτική μεταρρύθμιση, ο εκσυγχρονισμός της παραγωγής και οι μελέτες για την καλύτερη απόδοση και ποιότητα των αγροτικών προϊόντων. Το ίδρυμα όμως συνεχίζει να διακρίνεται και να πρωτοπορεί προσφέροντας υψηλού επιπέδου σπουδές στον τομέα των γεωπονικών επιστημών.

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ. Το 2014 ομάδα φοιτητών και μεταπτυχιακών φοιτητών του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών κατέκτησε την 3η θέση ανάμεσα σε 15 χώρες στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Ecotrophelia 2014. Η ομάδα τους είχε φτιάξει το προϊόν Carobites. Επρόκειτο για ένα επιδόρπιο – σνακ οικολογικού χαρακτήρα, υψηλής διατροφικής αξίας και χαμηλών λιπαρών (ήταν δε πρώτο στον εθνικό διαγωνισμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων – ΣΕΒΤ).

Πρόσφατα απέσπασε ακόμη μία διάκριση. Ο καθηγητής του Ιωάννης Βαλιάντζας, διευθυντής του Εργαστήριου Γεωργικής Υδραυλικής, έλαβε το βραβείο καλύτερης ερευνητικής εργασίας του έτους 2015(Best Research Paper Award of the year 2015) από τοEnvironmental and Water Resources Institute (EWRI) τηςAmerican Society of Civil Engineers (ASCE). Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΓΠΑ) αποτελεί μετεξέλιξη της Ανωτάτης Γεωπονικής Σχολής Αθηνών (ΑΓΣΑ) που ιδρύθηκε το 1920.

Σήμερα το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει δύο Σχολές και 6 Τμήματα που καλύπτουν όλους τους τομείς στη γεωργία και την κτηνοτροφία: Σχολή Αγροτικής Παραγωγής, Υποδομών και Περιβάλλοντος (Τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής, Τμήμα Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής & Υδατοκαλλιεργειών, Τμήμα Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων & Γεωργικής Μηχανικής) και Σχολή Τροφίμων, Βιοτεχνολογίας και Ανάπτυξης (Τμήμα Βιοτεχνολογίας, Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου, Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης).

Απαντώντας στο ερώτημα γιατί να σπουδάσει ένας νέος στο Γεωπονικό, η αναπληρώτρια πρύτανης Φοιτητικής Μέριμνας, Ακαδημαϊκών Εργασιών και Διασύνδεσης Μαρία Καψοκεφάλου (αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου της Σχολής Τροφίμων Βιοτεχνολογίας και Ανάπτυξης) τονίζει πως το Γεωπονικό διδάσκει «όλες τις πτυχές του αγροδιατροφικού τομέα (πρωτογενή παραγωγή, παραγωγή τροφίμων, διατροφή, αγροτική οικονομία, διαχείριση φυσικών πόρων). Συμβάλλει μέσω της έρευνας στην επίλυση των προβλημάτων του αγροτικού χώρου και στην ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων για την παραγωγή αγροτικών προϊόντων».

Οπως λέει, κύριος σκοπός στο Γεωπονικό είναι η διδασκαλία των γεωπονικών επιστημών, η έρευνα, η μεταφορά τεχνογνωσίας και η εκπόνηση σχετικών μελετών για την πρόοδο των γεωπονικών επιστημών και της ελληνικής γεωργίας και ιδανικός στόχος η βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος και η προαγωγή της οικονομίας της χώρας.

ΠΑΡΟΧΕΣ. Οι σπουδές στο Γεωπονικό, αναφέρει η κυρία Καψοκεφάλου, συνδυάζουν τη θεωρητική διδασκαλία με την εργαστηριακή άσκηση και την πρακτική εξάσκηση από την πρώτη μέρα των σπουδών. Ο πανεπιστημιακός χώρος είναι μέσα στο πράσινο, στο κέντρο της Αθήνας, με παροχές για τους φοιτητές: πολιτιστικές και αθλητικές ομάδες και δραστηριότητες (γήπεδα, γυμναστήριο, θεατρική ομάδα, μουσικό εργαστήριο, χορευτική ομάδα, φυσιολατρική ορειβατική ομάδα).

Ακόμη, η διοίκηση του Πανεπιστημίου ενημερώνει τους νέους πως το ίδρυμα διαθέτει μεγάλη γκάμα μαθημάτων και ενδιαφερόντων που δίνουν όχι μόνο πολλές επιλογές μετά την ολοκλήρωση των σπουδών σε αντικείμενα μεταπτυχιακών σπουδών, αλλά οδηγούν στη δημιουργία ενός ισχυρού προφίλ αποφοίτου. «Ταιριάζει σε ανθρώπους που τους αρέσει να βλέπουν την εφαρμογή και αγαπούν την φύση και τα ζώα». Σημαντικό, προσθέτουν, είναι πως οι θέσεις εργασίας «δεν είναι κορεσμένες και υπάρχει δυνατότητα εργασίας στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα σε πολλές ειδικότητες από την έρευνα, την εφαρμογή, την εκπαίδευση, τη συμβουλευτική».

Δραστήριο είναι το Πανεπιστήμιο και στον τομέα της έρευνας. Το 2014 συμμετείχε σε 60 ευρωπαϊκά προγράμματα, σε 57 ΕΣΠΑ και σε 300 άλλων φορέων.

Με μία ματιά

2 σχολές

6 τµήµατα

13 µεταπτυχιακά προγράµµατα

28 συγκροτήµατα κτιρίων

42 εργαστήρια

πλήρως εξοπλισµένα

55 αµφιθέατρα και αίθουσες διδασκαλίας

5 θερµοκήπια

5.811 είναι όλοι οι εγγεγραµµένοι φοιτητές

3.606 οι ενεργοί προπτυχιακοί φοιτητές

321 είναι οι µεταπτυχιακοί φοιτητές

326 οι υποψήφιοι διδάκτορες