«Ας μη χαλάσουμε την ατμόσφαιρα. Αυτό θέλει πολλή συζήτηση και έχουμε απαντήσεις ολοκληρωμένες. Αυτοί που σκέφτονται τέτοια πράγματα θα το μετανοήσουν».

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απαντώντας χθες με αυτή τη φράση, όταν δημοσιογράφοι του ζήτησαν να σχολιάσει τη θέση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη για την ανάγκη διαχωρισμού Εκκλησίας – Πολιτείας, υπενθύμιζε πως η Ιεραρχία και ο ίδιος ως επικεφαλής της Εκκλησίας έχουν τις δικές τους κόκκινες γραμμές στο θέμα αυτό. Ποιες είναι αυτές;

Σε κάθε ευκαιρία που του δίνεται –συνεντεύξεις, ομιλίες –ο Ιερώνυμος ξεκαθαρίζει στους κυβερνώντες, άλλοτε σε υψηλούς τόνους και άλλοτε σε ηπιότερους, ότι η Εκκλησία δεν επιθυμεί χωρισμό.

Οι «ιερές συνέπειες»…

Συνήθως στην ίδια φράση κάνει λόγο για τις «ιερές» συνέπειες και το κόστος που θα έχει για το Κράτος και το Εθνος μία τέτοια απόφαση από πλευράς Πολιτείας. Εμμέσως δηλαδή προειδοποιεί πως τότε, το Κράτος θα πρέπει να επιστρέψει στην Εκκλησία εκτάσεις που του είχε παραχωρήσει στο παρελθόν. Αυτή τη φορά πάντως το αυστηρό μήνυμά του είχε αποδέκτη την κυβέρνηση της Αριστεράς…

«Αν η Πολιτεία το θελήσει (σ.σ.: τον διαχωρισμό) θα πρέπει να αναλογιστεί το κόστος και να αναλάβει τις ευθύνες της», είχε επισημάνει το 2011 στην Ιεραρχία. Το 2012, στο βιβλίο του για την εκκλησιαστική περιουσία, έδινε λεπτομέρειες για τις επιπτώσεις που θα είχε στο Κράτος το ενδεχόμενο διακοπής της μισθοδοσίας του κλήρου. «Αυτό ασφαλώς προϋποθέτει την επιστροφή στην Εκκλησία όλης της δημευθείσης περιουσίας της».

…και το δημοψήφισμα – μάθημα

Τον Οκτώβριο του 2008, ο Αρχιεπίσκοπος απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είχε πει: «Εμείς πάντως δεν θα θέσουμε ποτέ θέμα διαχωρισμού, γιατί ξέρουμε ότι θα είναι εις βάρος του Εθνους» και αν το θέσει η Πολιτεία «δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα».

Δεκαπέντε μέρες αργότερα, σε ημερίδα της Θεολογικής Σχολής, πιο αιχμηρός, είχε επαναλάβει ότι αν ο διαχωρισμός τεθεί από την Πολιτεία «…έπειτα από κατάλληλη ενημέρωση, θα το αποφασίσει ο λαός με δημοψήφισμα» συμπληρώνοντας πως τότε «ο καθένας θα πάρει το μάθημα που του χρειάζεται».