Η Μαρία-Ελενα έχει έναν σκύλο που τον λέει Νίτρο. Κρατήστε το όνομα, που υπήρξε και ο αλήστου μνήμης τίτλος του λαϊφστάιλ περιοδικού της εποχής της ευμάρειας. Και η Μαρία-Ελενα μια εντυπωσιακή χυμώδης νέα κοπέλα που μοιάζει να δραπέτευσε από ιλουστρασιόν εξώφυλλό του, ακούει στο σπίτι της δυνατά Πάνο Κιάμο και φοράει όταν βγαίνει ανθρακί κολάν, καφέ μπότες, μεγάλα γυαλιά ηλίου «μύγες». Εμενε στη Νέα Μάκρη.
Ο Βαγγέλης Στεφανάκης έχει ένα πιτ μπουλ. Είναι σωματώδης, γυμνασμένος χωρίς να είναι «τούμπανο» (όπως η πιάτσα αποκαλεί τους πολύ φουσκωμένους). Πάει φανατικά στο γυμναστήριο, είναι ένα νέος «μάτσο», τεστοστερονικός, οξύθυμος, που δεν χωράει στο σχήμα μιας κανονικότητας (δουλειά – σπίτι), πίνει συμπληρώματα διατροφής, είναι όμορφος. Μένει στον Γέρακα, κατεβαίνει συχνά στην παραλία της Νέας Μάκρης. «Είναι μια τάση στις περιοχές μας να πίνουν αναβολικά τα νέα παιδιά, να φουσκώνουν» μου λέει παλιός κάτοικος της Νέας Μάκρης που ξέρει πρόσωπα και πράγματα.
Βία στα Μεσόγεια
Ο Βαγγέλης γνωρίζει στη Νέα Μάκρη την Μαρία-Ελενα, τη φωνάζουν Μαριαλένα. Φλερτάρουν συνεχώς. «Ομορφη. Προκλητική. Πάντα κυκλοφορούσε με φορτωμένους. Περίεργο που πήγε με αυτόν που δεν ήταν πλούσιος, ήταν όμως ωραίο αρσενικό», μας λέει η ίδια πηγή, και στο «φορτωμένος», βάλτε «φραγκάτος». Ο Βαγγέλης, γιος συνταξιούχου μηχανικού αυτοκινήτων (και σήμερα επιτρόπου σε εκκλησία του Γέρακα), δεν κάνει την ίδια δουλειά. Δουλεύει αραιά και πού «πόρτα» στη νύχτα της γεωγραφικής περιοχής που εκτείνεται από την Αγία Παρασκευή μέχρι τη Ραφήνα. «Πόρτα» όμως, όχι μπράβος. Ενα παιδί του καιρού μας, «όχι μπράβος όμως, ούτε της νύχτας», όπως μας λέει άνθρωπος που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Ο Βαγγέλης, ένας «Τζέιμς Ντιν των Μεσογείων», φτιάχνει το προφίλ τού «βαρύ άνδρα» που ιντριγκάρει τις γυναίκες αλλά η συμπεριφορά του, η επιθετικότητά του συχνά είναι η θρυαλλίδα καβγάδων, εντός και εκτός σπιτιού. «Η βιαιοπραγία εναντίον γυναίκας είναι έκπτωτος ανδρισμός» έγραφε ένας φιλόσοφος.Το ξύλο όμως μεταξύ ανδρών είναι ένα διαρκές στοίχημα εγωισμού για πολλά νέα παιδιά που έχουν μεγαλώσει με εικόνες βίας στο Ιντερνετ και στην τηλεόραση. Πιο πρόσφατα, το ξύλο, η βία είναι το κυρίαρχο κάδρο και στην πολιτική και οριστικοποιείται με την είσοδο της Χρυσής Αυγής στη σκηνή. Ο Ηλίας Κασιδιάρης επιτίθεται σε τηλεοπτικό πάνελ στη Ρένα Δούρου και στη Λιάνα Κανέλλη. Τα περιστατικά πυκνώνουν, με αποκορύφωμα τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι. Οι πολέμιοι της ΧΑ, συνειδητοποιούν πως η βία γίνεται θεσμική εκφορά λόγου, εδραιώνεται. Οι φίλοι της πανηγυρίζουν. «Κομμούνια, θα πεθάνετε», φωνάζει ένα απόγευμα στην Πλατεία Αγίας Παρασκευής ο σωματώδης νέος και επιτίθεται εναντίον μελών του ΚΚΕ –όπως κατέθεσαν αργότερα στην Αστυνομία –που στέκονται στο προεκλογικό κέντρο του κόμματος, στις επαναληπτικές εκλογές του 2012.
Ο 31χρονος Γιώργος Τσιμπουκάκης, στέλεχος του ΚΚΕ στην περιοχή και δημοτικός σύμβουλος, δέχεται την επίθεση, αμύνεται και τη γλιτώνει με μερικούς μώλωπες. Ο νέος κομμουνιστής έχει κάνει τη θητεία του στις Ειδικές Δυνάμεις, αναγνωρίζει τον Στεφανάκη στις φωτογραφίες που του δείχνουν στο Αστυνομικό Τμήμα, εκδίδεται ένταλμα σύλληψης. «Δεν ήταν χρυσαυγίτης. Δεν ήταν μέλος. Στη Νέα Μάκρη δεν έχει οργανωμένη δύναμη αυτό το κόμμα. Και όσοι ψήφισαν το έκαναν από αγανάκτηση, σε αντίθεση με τον Μαραθώνα» σημειώνει μια ακόμη «πηγή» μας. Η άγουρη πολιτικοποίηση ενός θυμωμένου κόσμου συνοψίζεται στην περίπτωση του Στεφανάκη. Η ΧΑ στρατολογεί στο γήπεδο, στο γυμναστήριο, στο μαλακό υπογάστριο ενός ξεχαρβαλωμένου ιστού, αλλά από περιοχή σε περιοχή ο τρόπος διαφέρει.
Αγανάκτηση

και ανεργία

Τα αποκεντρωμένα Μεσόγεια, με τον ιδιότυπο εγωισμό του μικροϊδιοκτήτη γης, δεν έχουν σχέση με το ρημαγμένο κέντρο της Αθήνας. Η Νέα Μάκρη διατηρεί την τοπικότητα του προαστίου επίνειου των βορείων προαστίων –παρά τις αλλαγές που επέφεραν ο προαστιακός και η Αττική Οδός: «Χαλάνδρι είμαστε πια. Βέβαια οι γνωστές παλιές οικογένειες γνωριζόμαστε μεταξύ μας» μου λέει άνθρωπος της ημέρας. «Περιοχή ήσυχη, που ζωντανεύει το καλοκαίρι. Βία ή ναρκωτικά εδώ δεν έχουμε. Αυτά τα βρίσκεις περισσότερο σε Λούτσα και Ραφήνα», μου λέει άνθρωπος της νύχτας.
Ο Στεφανάκης κατεβαίνει στη Νέα Μάκρη νύχτα και ημέρα. Εχει κάνει αίτηση για να γίνει φωτομοντέλο σε πρακτορείο του χώρου. Ο οξύθυμος νέος όμως δεν είναι μέλος της Χρυσής Αυγής. Είναι ίσως ο καρπός ενός άγριου δάσους που φούντωσε στη μνημονιακή Ελλάδα. Ενα υβρίδιο που ανακάτεψε την αγανάκτηση για τα πολιτικό σύστημα και την ανεργία με τα πιο σύγχρονα πρότυπα της μεταλαϊφστάιλ εποχής: φουσκωμένο σώμα, ωραίες γυναίκες, γρήγορα αυτοκίνητα.
Ο Βαγγέλης και η Μαρία-Ελενα, λοιπόν, είναι ζευγάρι τού σήμερα. «Οπου πάμε καθαρίζει, μου παρέχει ασφάλεια», λέει εκείνη για τον φίλο της, δύο χρόνια πριν. Μαζί βολτάρουν με το πράσινο αυτοκίνητο της κοπέλας. Η Μαρία-Ελενα έχει «θητεία» στα ζόρικα αρσενικά. Ο πρώην άνδρας της (χώρισαν τυπικά στον Ιανουάριο του 2013) υπηρετούσε στις Ειδικές Δυνάμεις. Η Μαρία-Ελενα μένει στο ένα από τα δύο σπίτια της οικογένειάς της στη Νέα Μάκρη. Ο καπετάνιος πατέρας Αντώνης Μπλάχας και η άρρωστη μάνα της μένουν δίπλα της, με την αδελφή της Φαίη. Η τελευταία δουλεύει περιστασιακά σε διάφορα καφέ της Νέας Μάκρης, όπως τοUnion– σήμερα είναι μπαράκι με άλλο όνομα, η περιοχή έχει γονατίσει από την κρίση, πολλά μαγαζιά δεν αντέχουν, τα φώτα σβήνουν νωρίς.Λεπτομέρεια που μοιάζει μοιραία σήμερα.
Η Φαίη, 23 ετών, είναι πανέμορφη. Διαφορετική από την αδελφή της. Γαλανομάτα, δεν έχει δώσει ποτέ δικαίωμα στην περιοχή, μια απρόσιτη καλλονή που συχνάζει στα μπαράκια και στα καφέ της παραλίας. Αν η Μαρία-Ελενα είναι το άγριο μελαχρινό, η Φαίη είναι η ομορφιά από πορσελάνη. Δεν θα αργήσει να τη φλερτάρει ο Στεφανάκης. Και να τα φτιάξουν. «Καψούρης αυτός και τρομερός ζηλιάρης», μου λέει φίλος του. «Αυτή ένα καλό κορίτσι, πολύ διαφορετική από την αδελφή της που το ‘παιζε θεογκόμενα».
Κώδικας σιωπής
Ο Στεφανάκης για ένα μικρό διάστημα διατηρεί σχέση και με τις δύο. Ομόκεντροι κύκλοι με κέντρο τον Βαγγέλη. Η Μαρία-Ελενα δεν μπορεί να χωνέψει πως της πήρε τον εραστή η αδελφή της. Βάζει λόγια, όπως καταθέτουν σήμερα μια σειρά φίλων της. Ο πατέρας της Φαίης, ο Αντώνης, δεν ξέρει κάτι. Τα χωριστά σπίτια στο ίδιο οικόπεδο και η εσωστρεφής Φαίη συντελούν σε έναν κώδικα σιωπής. Το κακό έρχεται με δρασκελιές. Η Φαίη τον καλεί, κάπου έξω στην Νέα Μάκρη, να μιλήσουν. Νωρίτερα, εκείνος την έχει απειλήσει πως θα χωρίσουν επειδή έχει μάθει από την αδελφή της πως αυτή «χαλάει σπίτια και πάει με παντρεμένους».
Τα σχέδιά του να κατέβουν και να ζήσουν στα Ανώγεια της Κρήτης, από όπου και κατάγεται, μένουν σχέδια. Η Φαίη αφήνει το κινητό της στο σπίτι. Ο πατέρας της δεν ξέρει τίποτε. «Μοναχικό» τον σκιαγραφεί ένας φίλος της οικογένειας. «Χαζομάρες όλες, ο πατέρας ήταν πολύ εντάξει, πόνεσε πολύ με αυτό που έγινε» μας λέει ένας γνωστός του. Το βράδυ της 5ης Απριλίου 2013 η Φαίη συναντιέται με τον Βαγγέλη. Στη μέση του δρόμου, σε απόσταση αναπνοής από το σπίτι της, φέρεται να διαπληκτίζονται και ο 25χρονος –όπως κατηγορείται σήμερα από τον πατέρα του θύματος –τη χτυπάει με αγριότητα.
Αν το περιστατικό στην Αγία Παρασκευή, έξω από το κέντρο του ΚΚΕ, έχει μια πολιτική διάσταση (αν και ο πατέρας του Βαγγέλη επιμένει πως ο γιος του δεν έχει καμία σχέση με την πολιτική, «δεν ξέρει καν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας»), και το περιστατικό στη Νέα Μάκρη έχει πρόσημο την παράφορη ζήλεια του 25χρονου, ο κοινός παρονομαστής είναι η βία. Η Φαίη πέφτει κάτω αναίσθητη, μεταφέρεται αρχικά στο Κέντρο Υγείας και μετά στον Ερυθρό Σταυρό. Καταλήγει έπειτα από ημέρες.