Πριν από λίγες ημέρες ο αρχιτέκτων – συγκοινωνιολόγος, καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θάνος Βλαστός στο ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» της 22ας Αυγούστου (Ποδήλατα στους δρόμους: Η ασφάλεια δεν απαιτεί ακριβές υποδομές) είχε προτείνει να καθιερωθεί όριο ταχύτητας 30χλμ ανά ώρα στις γειτονιές. Με αυτόν τον τρόπο εξηγούσε πως θα υπήρχε μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους και ταυτόχρονα σ’ αυτές τις περιοχές δεν θα χρειαζόταν να κατασκευαστούν ποδηλατόδρομοι.

Στο άκουσμα της πρότασης ένας συνάδελφος σχολίασε στην εφημερίδα: «30χλμ όριο ταχύτητας; Καλά. Αυτό μπορεί να εφαρμοστεί στην Ελλάδα μόνο αν μπουν στους δρόμους…τεράστια σαμαράκια». Ίσως δεν έχει και πολύ άδικο. Στην Ελλάδα, το αυτοκίνητο είναι – ακόμη και τώρα εν μέσω κρίσης – ο απόλυτος κυρίαρχος. Συνεπώς δεν είναι εύκολο ούτε οι ταχύτητες να μειωθούν ούτε οι μετακινήσεις με μηχανοκίνητα μέσα να περιοριστούν. Χρειάζεται αρκετή προσπάθεια και εκπαίδευση για να αλλάξει η νοοτροπία των Ελλήνων πολιτών. Αλλά κάποια στιγμή πρέπει να γίνει η αρχή. Από τους δήμους και την Πολιτεία

Στο εξωτερικό πάντως ο περιορισμός του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις έχει αρχίσει να γίνεται πράξη εδώ και καιρό. Στο Μπρίστολ της Μ.Βρετανίας άρχισε να εφαρμόζεται από το 2011 (εδώ περισσότερα) και σύντομα θα επεκταθεί και στο κέντρο της πόλης. Σε ανάλογη κίνηση προχωράει και ο δήμος του Κέιμπριτζ. Προηγήθηκε διαβούλευση αλλά και παρουσιάσεις του σχεδίου για τα σημεία της πόλης όπου προτείνεται να εφαρμοστεί. Στον περιορισμό της ταχύτητας στις γειτονιές προσανατολίζεται και ο δήμος του Γιορκ. Οι υπεύθυνοι έχουν φτιάξει σχετική ιστοσελίδα, χάρτη και ενημερώνουν τους κατοίκους.

Καμπάνια για 30χλμ ανά ώρα

Στο μεταξύ, εδώ και ένα χρόνο «τρέχει» μία καμπάνια από την Πρωτοβουλία Ευρωπαίων Πολιτών (ΕCI) για την καθιέρωση πανευρωπαϊκού ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα σε χωριά και πόλεις. Όπως τονίζουν οι υπεύθυνοι της καμπάνιας ζητούν το όριο στα 30χλμ διότι θέλουν να έχουν περισσότερη οδική ασφάλεια και μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Συγκεντρώνουν μάλιστα υπογραφές.

Τον περιορισμό του ορίου ταχύτητας υποστηρίζει και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF). Όπως αναφέρει, η δημιουργία ζωνών με όριο ταχύτητας τα 30χλμ ανά ώρα είναι «ένα από τα κύρια μέτρα που απαιτούνται προκειμένου να μειωθεί το κυκλοφοριακό και να γίνουν οι πόλεις πιο ελκυστικές τόσο για να ζει κανείς όσο και για να εργάζεται. Ο περιορισμός της ταχύτητας μειώνει την την πιθανότητα και τη συχνότητα των ατυχημάτων στις αστικές περιοχές. Η ταχύτητα των 30 χλμ/ώρα ενθαρρύνει την ποδηλασία, κάνοντας το αστικό περιβάλλον, ασφαλέστερο και πιο ανθρώπινο». (Διαβάστε εδώ περισσότερα για τη θέση της Ομοσπονδίας.

«ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στο twitter @orthopetalies.gr