Προϋποθέσεις για να ανοίξει ξανά η συζήτηση μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας για τη μείωση των υψηλών φόρων στα καύσιμα, και ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης, ενόψει και της διάθεσής του τον Οκτώβριο, φέρνει η πρεμιέρα από αύριο του συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Ενα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης, όταν τον Οκτώβριο του 2012 αποφάσισε να εξισώσει τους φόρους στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτούς στο κίνησης, ήταν ότι αυτός ήταν ο μόνος τρόπος για να χτυπήσει το λαθρεμπόριο και να ανακτήσει το κράτος τα έσοδα που χάνει από αυτό. Τώρα όμως τα πρώτα εργαλεία καταπολέμησης του λαθρεμπορίου υπάρχουν: τα συστήματα εισροών - εκροών ξεκινούν από αύριο τη λειτουργία τους σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με 1.124 από τα συνολικά 1.250 πρατήρια των δύο νομών (ποσοστό κοντά στο 90%) να τα έχουν εγκαταστήσει. Από αύριο ξεκινούν οι έλεγχοι και όσοι δεν τα έχουν τοποθετήσει «θα βρίσκονται ενώπιον των συνεπειών του νόμου», όπως διεμήνυσε χθες ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθ. Σκορδάς, δηλαδή θα σφραγίζεται το πρατήριό τους.
Εφόσον το σύστημα λειτουργήσει απρόσκοπτα, μέσα στους επόμενους μήνες θα έχει αποδώσει τους πρώτους καρπούς όσον αφορά την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και τις ελλειμματικές παραδόσεις. Ταυτόχρονα, σύντομα πρόκειται να ανακοινωθούν από το υπουργείο Οικονομικών οι προδιαγραφές για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών σε διυλιστήρια και εταιρείες, εντός των ημερών το υπουργείο Ανάπτυξης θα ανακοινώσει τις προδιαγραφές για την τοποθέτηση τέτοιων συστημάτων στους μεταπωλητές θέρμανσης, ενώ προς το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν εγκατασταθεί και να λειτουργούν τα GPS στα βυτιοφόρα. Επίσης, έως τον Μάρτιο του 2014 το σύστημα εισροών - εκροών αναμένεται να έχει επεκταθεί και στην επαρχία.
Με λίγα λόγια, ένα πλέγμα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, έπειτα από επανειλημμένες εξαγγελίες, πολυετείς καθυστερήσεις και εμπλοκές, αρχίζει και παίρνει σάρκα και οστά, ωστόσο οι φόροι παραμένουν στα ύψη. Στο όνομα του Μνημονίου η Ελλάδα έφθασε να έχει τον τρίτο υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη και στο πετρέλαιο θέρμανσης πανευρωπαϊκά.
ΑΙΤΗΜΑ. Ωστόσο πλέον υπάρχουν «φωνές» ακόμη και μέσα στην κυβέρνηση σχετικά με το ότι η συζήτηση για τη μείωση των φόρων στα καύσιμα πρέπει να ανοίξει ξανά. Σημειώνεται ότι το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί στην τρόικα μαζί με αυτό για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, αλλά τελικώς η προσπάθεια επικεντρώθηκε μόνο στην εστίαση.
Το θέμα άνοιξε το 2012 ο ίδιος ο τότε υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης λέγοντας ότι, αν υπάρξουν επιπλέον έσοδα από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, οι ειδικοί φόροι στα καύσιμα θα επανεξεταστούν. Ιδια ήταν και η άποψη του νυν γενικού γραμματέα Εμπορίου Στέφανου Κομνηνού, ότι δηλαδή ότι ο ΕΦΚ στα καύσιμα πρέπει να αντιμετωπιστεί υπέρ της ανάπτυξης και ότι πρέπει να μειωθεί εφόσον αυτό το επιτρέπουν τα έσοδα του Δημοσίου.
Οσο για την επιτυχία του μέτρου σε δημοσιονομικό επίπεδο, θυμίζουμε ότι ο θησαυρός της εξίσωσης του φόρου είχε αποδειχθεί άνθρακες. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι την περασμένη σεζόν με τη διάθεση του πετρελαίου χάθηκαν από τον προϋπολογισμό λόγω της εξίσωσης του ΕΦΚ άνω των 230 εκατ. ευρώ. Η απώλεια προήλθε από την κατακόρυφη μείωση της κατανάλωσης, η οποία οδήγησε σε βουτιά των εσόδων από τον ΦΠΑ.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από