Η φωτογραφία εμφανίστηκε για λίγα μόνο δευτερόλεπτα στην τεράστια οθόνη, αυτό όμως ήταν αρκετό για να τραβήξει την προσοχή των παρευρισκομένων σε συναυλία αφιερωμένη στον Μάικλ Τζάκσον που πραγματοποιήθηκε στην κινεζική πρωτεύουσα.

Η φωτογραφία αυτή έδειχνε τον διάσημο πλέον άνδρα που στέκεται μπροστά από ένα τανκ κατά τη διάρκεια των επεισοδίων που είχαν πραγματοποιηθεί στην Πλατεία Τιενανμέν τον Ιούνιο του 1989.

Εμφανίστηκε στη συναυλία «Michael Jackson: The Immortal World Tour» αμέσως πριν από την έναρξη της παράστασης του Τσίρκου του Ηλιου (Cirque du Doleil) κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στην Κίνα και οι συζητήσεις για το συμβάν κράτησαν ημέρες.

Οσοι είναι επιφορτισμένοι με τη λογοκρισία στην Κίνα εργάζονται υπερωρίες για να αποκλείσουν τη μετάδοση τέτοιου είδους μηνυμάτων ταμπού, αλλά είναι αναπόφευκτο κάτι να τους ξεφύγει.

Παλαιότερα, οι ηγέτες της Κίνας είχαν προσπαθήσει να ασκήσουν αυστηρό έλεγχο στο ποια ακριβώς έκδοση της ιστορίας της χώρας θα παρουσιάζεται. «Η τιμωρία για την αποκάλυψη ευαίσθητων θεμάτων μπορούσε να είναι θάνατος», λέει ο συγγραφέας του νέου βιβλίου για την κινεζική ιστορία «Πλούτος και Δύναμη» Τζον Ντελάρι (John Delury).

Σήμερα, βέβαια, οι Κινέζοι που έχουν τη μεγαλύτερη συνδεδεμένη στο Διαδίκτυο κοινότητα στον πλανήτη «ζουν σε έναν κόσμο όπου τα σύνορα της πληροφορίας συνεχώς διευρύνονται. Εξακολουθούν όμως να υπάρχουν κάποια κείμενα και φωτογραφίες που είναι ταμπού», λέει ο ίδιος.

Το σόου με τα χορευτικά του Cirque du Soleil χρησιμοποίησε τη μουσική του Μάικλ Τζάκσον περιλαμβανομένου και του τραγουδιού «Δεν νοιάζονται για εμάς» («They don’t care about us»). Το τσίρκο έπαιξε το τραγούδι και ταυτοχρόνως πρόβαλε μοντάζ από εικόνες, περιλαμβανομένης και αυτής του ανθρώπου μπροστά στο τανκ. Η εικόνα του άνδρα προκάλεσε συλλογική αντίδραση στο ακροατήριο έγραψε σε κινεζικό μπλογκ το Σάββατο ο Stephen George που παρευρέθη στη συναυλία. Σήμερα η καταχώριση αυτή έχει αφαιρεθεί.

Η παρουσίαση της φωτογραφίας όμως συζητήθηκε στο Διαδίκτυο. Εκπρόσωπος του τσίρκου ανέφερε ότι όλη η παράσταση είχε λάβει την έγκριση των κινεζικών Αρχών, δημιουργώντας το ερώτημα εάν αξιωματούχος της Κίνας είχε επιτρέψει να περιληφθεί η φωτογραφία στην παράσταση αυτή.

Μπορεί όμως η καθολική λογοκρισία των γεγονότων του Ιουνίου του 1989 να έχει δημιουργήσει ευρεία αμνησία για το συμβάν και κάποιοι από τους λογοκριτές να μην αναγνωρίζουν πλέον τη σημασία της φωτογραφίας. Κάτι τέτοιο έχει γίνει και στο παρελθόν.