Η συσσωρευμένη τεχνογνωσία των ελληνικών εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας αποτελεί σήμερα σημαντικό κεφάλαιο για την ελληνική οικονομία στο σύνολό της. Αυτό τουλάχιστον δείχνει η περίπτωση της εταιρείας Ανδρομέδα, η οποία μέσα σε σχεδόν τρία χρόνια κατάφερε να αναδειχθεί η μεγαλύτερη εταιρεία ιχθυοκαλλιέργειας της Ισπανίας, με δεύτερη μια μεγάλη καναδέζικη και τρίτη μια ισπανική.

H Ανδρομέδα Ιμπέρικα, η ισπανική θυγατρική εταιρεία, αποτελεί τη μετεξέλιξη μιας μικρής επιχείρησης που εξαγοράστηκε το 2008 και η οποία σήμερα, όντας μια καθετοποιημένη εταιρεία ιχθυοκαλλιέργειας, φέρνει στα ταμεία του ελληνικού μητρικού ομίλου της Ανδρομέδας 37 εκατ. ευρώ, σε έναν συνολικό τζίρο που ανήλθε το 2011 σε 90 εκατ. ευρώ, ενώ το 2012 προβλέπεται να φτάσει στα 115 εκατ. ευρώ.

Η πρωτιά που πέτυχε η Ανδρομέδα στην Ισπανία μπορεί να οφείλεται και στις γενικότερες επιτυχημένες επιλογές και στην επαρκή ρευστότητα του μητρικού ομίλου Global Finance του Αγγελου Πλακόπιττα, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος της πιστώνεται στον άνθρωπο που «έτρεξε» την ισπανική θυγατρική από τα πρώτα της βήματα. Πρόκειται για τον σημερινό διευθύνοντα σύμβουλο της Ανδρομέδας, τον Βολιώτη Δημήτρη Βαλαχή, ο οποίος, όταν είχε αναλάβει επικεφαλής της εταιρείας, τον πρώτο καιρό το μισό του επαγγελματικού του χρόνου τον ξόδευε στην Ισπανία, μακριά από την οικογένειά του: τη γυναίκα του και τον 20χρονο σήμερα γιο του.

Ηταν απαραίτητο να βρίσκεται ο ίδιος επί τόπου στις μεσογειακές περιοχές της Burriana και στο Alicante, όπου βρίσκονται οι δύο μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας της εταιρείας, και φυσικά σε μεγάλες πόλεις της Ισπανίας πραγματοποιώντας ραντεβού με εκπροσώπους αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπου διοχετεύεται απευθείας το 50% της παραγωγής του τελικού προϊόντος, με χονδρέμπορους που διακινούν τα ισπανικά ψάρια της Ανδρομέδας σε χώρους μαζικής εστίασης και με εμπόρους των ισπανικών ιχθυόσκαλων.

Σε άγνωστο χώρο. Ο 52χρονος σήμερα κ. Βαλαχής δεν είχε στην προηγούμενη επαγγελματική του δραστηριότητα καμία σχέση με τις ιχθυοκαλλιέργειες, κάτι άλλωστε που ήταν και μέσα στα κριτήρια της Global Finance η οποία αναζητούσε το κατάλληλο στέλεχος που θα αναλάμβανε, πριν από περίπου τρία χρόνια, τη διοίκηση της εταιρείας.

Είχε όμως καλό επαγγελματικό βιογραφικό στον τομέα των πωλήσεων, αλλά και της διοίκησης μεγάλων επιχειρήσεων. Με σπουδές χημικού στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο γεννημένος στη Νέα Ιωνία του Βόλου μάνατζερ ξεκίνησε την επαγγελματική του δραστηριότητα το 1987 στον όμιλο Henkel Ecolab στον τομέα των πωλήσεων, όπου κατείχε διάφορες διευθυντικές θέσεις για 15 ολόκληρα χρόνια. Το 2002 αποχώρησε κατέχοντας τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου για την Ελλάδα και την Κύπρο, καθώς και την ευθύνη στον τομέα της υγιεινής υφασμάτων στη Νότια Ευρώπη. Από το 2002 έως το 2007 εργάστηκε στην εταιρεία Frigoglass του ομίλου Φιλίππου, στην αρχή ως Regional Operations Director και στη συνέχεια ως Cool Operations Director, και ηγήθηκε των εργοστασίων και των γραφείων πωλήσεων παγκοσμίως στον τομέα των Ice Cold Merchandisers (ICM).

Στην τελευταία θέση ανέλαβε και ολοκλήρωσε με επιτυχία τη δημιουργία και λειτουργία του πρώτου εργοστασίου ICM στην Κίνα. Με τα εγκαίνια της νέας εργοστασιακής μονάδας και την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της παρέδωσε τα «σκήπτρα» στην τοπική ομάδα διοίκησης.

Μικρός πάντως ενθουσιαζόταν με οτιδήποτε είχε σχέση με το Διάστημα και την κατάκτησή του από τον άνθρωπο, κάτι που ακόμη και σήμερα είναι ένα από τα χόμπι που τον ξεκουράζουν. Τα άλλα είναι το διάβασμα, η μουσική και το τένις.

Το νέο στοίχημα. Ο Δημήτρης Βαλαχής πιστεύει ότι στις διαδικασίες συγκεντροποίησης του κλάδου της μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας οι ελληνικές επιχειρήσεις θα παίξουν λόγω τεχνογνωσίας πρωταγωνιστικό ρόλο. Μία από τις εταιρείες αυτές θα είναι, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, η Ανδρομέδα – στην ελληνική αγορά κατέχει την τέταρτη θέση.

Η σημερινή έντονα εξωστρεφής πολιτική της Ανδρομέδας στηρίζεται, όπως μας λέει ο κ. Βαλαχής, στην εφαρμογή από το 2008 και μετά του μοντέλου που φέρει τον κωδικό «Mediterranean project», σύμφωνα με το οποίο οι μονάδες εκτροφής πρέπει να είναι όσο πιο κοντά γίνεται στους καταναλωτές που θέλουν να έχουν στο πιάτο τους φρέσκο ψάρι. Ενα ακόμη κύριο χαρακτηριστικό του ομίλου είναι ότι επενδύει στην έρευνα με σκοπό τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων και του κόστους παραγωγής, αλλά και σε νέα είδη. Το 2011 περισσότερο από το 10% των πωλήσεων του ομίλου αφορούσε νέα είδη, με κυριότερα το φαγκρί και το μυλοκόπι. Η προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κερδοφορία (EBITDA) για το 2011 υπολογίζεται περίπου σε 15 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος Ανδρομέδα αυτή τη στιγμή απασχολεί περίπου 560 υπαλλήλους σε Ελλάδα, Ισπανία και Αλβανία. Ειδικότερα στην Ελλάδα η Ανδρομέδα απασχολεί 357 υπαλλήλους, εκ των οποίων οι περισσότεροι βρίσκονται σε πόλεις όπως η Βόνιτσα, ο Αστακός, η Ηγουμενίτσα και σε άλλες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας, καθώς και στο νησί της Σερίφου.

Οι μονάδες εκτροφής ψαριών του ομίλου είναι οργανωμένες σε επτά πάρκα, με ετήσια συνολική παραγωγική δυναμικότητα 15.000 τόνων και δυνατότητα επέκτασης στους 22.000 τόνους. Τα τέσσερα από αυτά λειτουργούν στην Ελλάδα (στη Βόνιτσα, στον Αστακό, στην Ηγουμενίτσα και στη Σέριφο), δύο στην Ισπανία (στην περιοχή της Burriana και στην Alicante) και ένα στην Αλβανία στην περιοχή Αγιοι Σαράντα.

Η εταιρεία έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό, με το 85% της δραστηριότητάς της να πραγματοποιείται σε χώρες της Ευρώπης.