Η μόδα αλλάζει. Οι ενδείξεις φαίνονται στις πρώιμες συλλογές του 2012. Το ύφος του μεγαλείου και της υπερβολής του πλούτου απουσιάζει. Τα ρούχα δίνουν χώρο στα χρώματα, στους απεριόριστους συνδυασμούς μεταξύ των prints, στη σύγχρονη σχέση των κλασικών κομματιών με την ποπ διάθεση.

Χαρούμενο ξάφνιασμα. Αυτή είναι η εντύπωση από τις συλλογές resort που ενώ παρουσιάστηκαν πριν από οκτώ μήνες έχουν στο σύνολό τους καταγράψει τον κώδικα της αλλαγής στη ζωή των περισσοτέρων. Οι σχεδιαστές φαίνεται ότι παρατηρούν πώς κινείται το 90% του πλανήτη και καταλήγουν να δημιουργούν ρούχα και σύνολα που ταιριάζουν στον νέο ρυθμό ζωής των κατοίκων των πόλεων.

Οι resort συλλογές δείχνουν τον δρόμο πέρα από τα βασικά κομμάτια. Το νέο ύφος της μόδας μοιάζει με το ανακάτεμα της τράπουλας, για να μοιραστούν παντού τα καλά χαρτιά. Ωστε όλοι όσοι εκτονώνονται με το παιχνίδι της μόδας να δοκιμάσουν όχι την τύχη τους αλλά το στυλ τους.

Οι ιδέες των αναπάντεχων συνδυασμών ίσως να ξενίζουν τους παραδοσιακούς οπαδούς της μόδας οι οποίοι προσέχουν το ταίριασμα των γραμμών, των υλικών, των υφασμάτων και των χρωμάτων μεταξύ τους. Η νέα εποχή επιδιώκει η εμφάνιση να τονίζει αυτές τις διαφορές. Ο πιο ευρηματικός είναι ο Σκωτσέζος Κρίστοφερ Κέιν που ταιριάζει το κλασικά κομψό με το έντονα νεανικό. Εκείνος σκέφτηκε ότι για μια φούστα πλισέ, για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιήσει μεταλιζέ πολυεστερικό υλικό αντί μεταξωτής μουσελίνας. Ή ότι μια δαντελένια μπλούζα μπορεί να είναι κομμένη σε σχέδιο μακρυμάνικης κολεγιακής μπλούζας και να βαφτεί με φλούο αποχρώσεις σε οριζόντιες ρίγες.

Στην ανάλογη λογική κινείται και η συλλογή της Φοίβης Φάιλο για τον οίκο Celine, καταγράφοντας τις απόψεις των σύγχρονων νέων γυναικών που δεν τηρούν τους κανόνες της μόδας αλλά δημιουργούν τους δικούς τους. Και φορούν ένα διαχρονικά κομψό βαθύ μπλε ή μαύρο μπλέιζερ με ένα εμπριμέ παντελόνι κομμένο σε γραμμή τζιν και βαμβακερό πουκάμισο κουμπωμένο ώς τον λαιμό. Γιατί αυτές οι λεπτομέρειες στο κούμπωμα, στο σχήμα των πέτων, το χρώμα των κουμπιών, το φάρδος της μανσέτας με μανικετόκουμπα υπογραμμίζουν διακριτικά το πέρασμα στη νέα κομψότητα.

Το κουμπωμένο πουκάμισο εμφανίζεται επίσης και με φούστες, άλλοτε ίσιες ώς το γόνατο και άλλοτε φαρδιές και κοντές. Μόνο που η ησυχία του πάνω τμήματος της σιλουέτας ζωηρεύει από τα τολμηρά και πολύχρωμα prints της κάτω πλευράς, όπως υποστηρίζει ο Ρικάρντο Τίσι στον οίκο Givenchy. Και για αλλαγή, την ίδια κομψή διαφωνία συνεχίζουν τα φαρδιά ή ίσια παντελόνια σε κάθε λογής συνδυασμούς χρωμάτων και σχεδίων: μεταξωτά λαχούρια, βαμβακερά ριγέ, πουά ποπλίνες. Με ένα τζάκετ από ελαφρύ τουίντ ή με ένα λευκό ή μαύρο σακάκι με κλασικά πέτα αλλά χωρίς μανίκια να συμπληρώνουν τις νέες προτάσεις.