Λατρεύτηκε ως θεός. Αποτέλεσε είδωλο για τον Ιούλιο Καίσαρα και τον Ναπολέοντα.

Χαρακτηρίστηκε «Τζέιμς Ντιν της αρχαιότητας». Ο Μέγας Αλέξανδρος, 2.333 χρόνια μετά τον θάνατό του, εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος
Μπορεί να έζησε μόλις 32 χρόνια, κατάφερε όμως να μείνει αθάνατος. Μυαλό κοφτερό, γρήγορες αποφάσεις, όραμά του να φτάσει στα πέρατα του κόσμου. Λάτρευε με το ίδιο πάθος γυναίκες και άνδρες και λατρεύτηκε ως θεός. Αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για έργα τέχνης και μυθιστορήματα. Πήρε σάρκα και οστά μέσα από την ταινία του Ολιβερ Στόουν, όπου τον υποδύθηκε ο Κόλιν Φάρελ. Μαζί με τον Ηρακλή και τον Αχιλλέα αποτελούν τους ήρωες-σταρ της αρχαιότητας, με τη σημαντική διαφορά ότι εκείνος ήταν ιστορικό πρόσωπο.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι ουκ ολίγες φορές η πολύπλοκη προσωπικότητα, η δράση και ο μύθος γύρω από το όνομά του έδωσαν αφορμή για να διοργανωθούν εκθέσεις, όπως εκείνη της Ρώμης στο Παλάτσο Ρούσπολι το 1995 και της Νέας Υόρκης στο Ωνάσειο Ιδρυμα το 2005, ενώ ήδη βρίσκεται στα σκαριά μεγάλη έκθεση που διοργανώνει η Ελλάδα στο Μουσείο του Λούβρου υπό τον τίτλο «Αρχαία Μακεδονία. Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου».

Στο πλαίσιο του αυξημένου ενδιαφέροντος που προκαλεί το όνομα του Μεγάλου Αλέξανδρου, το παράρτημα του Μουσείου Ερμιτάζ στο Αμστερνταμ διοργανώνει την πρώτη έκθεση στην Ολλανδία με θέμα τον μακεδόνα βασιλιά, επιστρατεύοντας θησαυρούς από το «μητρικό» ρωσικό μουσείο, αλλά και τη σύγχρονη τεχνολογίαπου περιλαμβάνει φωτογραφικές εκδοχές της μορφής του Αλεξάνδρου, «ζωντανεύοντας» κυρίως γλυπτά που τον απεικονίζουν, αλλά και δίνοντας ζωή στις εκφράσεις του δημιουργώντας φωτογραφίες και ένα φιλμάκι-, επιχειρώντας να μιλήσει γι΄ αυτόν τον «Αθάνατο Αλέξανδρο». Και επιστρατεύει 350 γλυπτά, ανάγλυφα, αγγεία, νομίσματα, κοσμήματα, έργα ζωγραφικής, που υπόσχονται ένα ταξίδι όχι μόνον στη ζωή και τα βήματα του Αλεξάνδρου, αλλά και στον απόηχο που προκαλεί το όνομά του στο πέρασμα των αιώνων.

Από τους πρωταγωνιστές της έκθεσης είναι το καμέο του 3ου αι. π.Χ. με το διπλό πορτρέτο του Πτολεμαίου Β΄ του Φιλάδελφου και της αδελφής, συζύγου και συμβασίλισσάς του Αρσινόης Β΄, η οποία ήταν και βασίλισσα της Θράκης, έργο το οποίο θεωρείται αριστούργημα. Ενα μικρό μαρμάρινο νεανικό πορτρέτο του Αλεξάνδρου (ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνικού γλυπτού του 2ου αι. π.Χ.), αλλά και λεπτεπίλεπτα κοσμήματα της εποχής του και των διαδόχων του, τα οποία «μιλούν» για την τέχνη της εποχής, είναι ανάμεσα σε εκείνα που κλέβουν την παράσταση στην έκθεση που άνοιξε τις πύλες της μόλις πριν από λίγες ημέρες.

Το νήμα της έκθεσης αρχίζει να ξετυλίγεται με τον μύθο του Αλεξάνδρου και με το πώς τον «είδαν» οι καλλιτέχνες από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα μέσα από πίνακες και ταπισερί, όπου έχουν αποτυπωθεί στιγμές όπως η συνάντησή του με τη σύζυγό του Ρωξάνη ή εκείνη όπου η ηττημένη οικογένεια του Δαρείου βρίσκεται ενώπιόν του.

Τη σκυτάλη παίρνει η πραγματικότητα και ο Αλέξανδρος αποκαλύπτεται μέσα από την πατρίδα του, τη Μακεδονία, τους ήρωές του- τον Ηρακλή και τον Αχιλλέα- και τα ιδανικά του, που τον οδήγησαν σε μια δεκαετή εκστρατεία με 50.000

στρατιώτες. Το ταξίδι συνεχίζεται ακολουθώντας τη διαδρομή του στα βάθη της Ανατολής και την Αίγυπτο, όπου η σύγχρονη τεχνολογία και οι διαδραστικοί χάρτες «παντρεύονται» με κομψά πήλινα ειδώλια ανδρών και γυναικών, θεών και σατύρων, μουσικών και ερωτιδέων, αλλά και περίτεχνα αρχιτεκτονικά μέλη που δείχνουν την επιρροή της παρουσίας του Αλεξάνδρου στα μέρη απ΄ όπου πέρασε.

Για να πέσει η αυλαία με την κληρονομιά που άφησε πίσω του, όπως αποτυπώνεται στα ανάγλυφα από την Παλμύρα της Συρίας, τους ελληνικούς παπύρους που παράγονταν στην Ανατολή έως τον 9ο αι., αλλά και τον ρόλο που έπαιξε ως Ισκαντέρ πλέον στην περσική λογοτεχνία και τέχνη.

info

Ο «Αθάνατος Αλέξανδρος» στο Μουσείο Ερμιτάζ, στο Αμστερνταμ, έως 18 Μαρτίου