Οι μεγαλουπόλεις δεν ελπίζουν πια μόνο στον καταναλωτικό τουρισμό. Εκτός από το ανελέητο shopping, ενισχύουν το προφίλ τους αντιπροτείνοντας στα ταξιδιωτικά γραφεία μεγάλες εκθέσεις. Πέντε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις μπήκαν πρώτες στο νόημα εγκαινιάζοντας τη φθινοπωρινή σεζόν με εικαστικά γεγονότα που ο καθένας θα ήθελε να δει για μια φορά στη ζωή του
Λονδίνο:ΓΚΟΓΚΕΝ

Είναι σίγουρο ότι τα «Χάροντς» και τα «Σέλφριντζες» δεν θα ξεμείνουν φέτος από διεθνή πελατεία, το γεγονός όμως συμβαίνει αλλού και συγκεκριμένα στην Tate Μodern. Η πολυαναμενόμενη έκθεση ανανεώνει το ενδιαφέρον του μεγάλου κοινού για την «περίπτωση Πολ Γκογκέν» και τις περιπλανήσεις του από το Παρίσι στην Κοπεγχάγη κι από εκεί στην Ταϊτή και στις Νήσους Μαρκησίες. Η ζωή του μικρού Περουβιανού που άρχισε ως βοηθός χρηματιστή είναι λίγο ώς πολύ γνωστή χάρη στην πιπεράτη ανεκδοτολογία που τη συνοδεύει: η μαθητεία του δίπλα στον Πισαρό και τον Σεζάν, η συζυγική και πατρική του ανεπάρκεια, η θηριώδης του λίμπιντο, ο εξωτισμός του, η συγκρουσιακή του σχέση με τον μεγάλο Ολλανδό, η οποία είχε ως αποτέλεσμα ο Βαν Γκογκ να κόψει το αυτί του, αφού προηγουμένως είχε προσπαθήσει να τον σκοτώσει. Οι πληροφορίες είναι πολλές, δεν φτάνουν όμως για να καταλάβει κανείς το έργο του Γκογκέν και να αποκτήσει μια σχετική γνώση για το σημάδι που άφησε στα περισσότερα ρεύματα της σύγχρονης τέχνης. Αυτό το όχι και τόσο μικρό έλλειμμα φιλοδοξεί να καλύψει αυτό το φθινόπωρο η Τate Μodern, εκθέτοντας πίνακες και σκίτσα του παρ΄ ολίγον τραπεζίτη που στα τριάντα τέσσερα χρόνια του παράτησε γυναίκα και παιδιά για να χαθεί στην πολύχρωμη χοάνη της Πολυνησίας και να πεθάνει εκεί εξαθλιωμένος, συφιλιδικός εραστής, μετρ του μεταϊμπρεσιονισμού και ανεπανάληπτος κολορίστας.

>Tate Μodern από 30 Σεπτεμβρίου 2010 έως 16 Φεβρουαρίου 2011. Είσοδος 13,5 λίρες Αγγλίας (περ.

16,4 ευρώ)

>Οn line κρατήσεις:

www. tate.org.uk Παρίσι:ΜΟΝΕ

Χάρη στις τολμηρές και επιτυχημένες εκθέσεις του, το Γκραν Παλέ στο Παρίσι έχει γίνει «στόχος» του μαζικού τουρισμού με την καλή έννοια. Ταξιδιώτες που δεν παραλείπουν μια βόλτα στις Γκαλερί Λαφαγιέτ, το βάζουν στη λίστα με τα hot spot της πόλης. Η κοσμοσυρροή προβλέπεται να συνεχιστεί, καθ΄ όσον η αναγγελία για την έκθεση με έργα του Κλοντ Μονέ έχει κάνει κιόλας τον γύρο του θριάμβου στα εγκυρότερα ευρωπαϊκά έντυπα. Ο νεαρός ζωγράφος το 1874 συμμετείχε στην πρώτη κοινή εμφάνιση των ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι με τον πίνακα «Ιmpression, soleil levant» («Εντύπωση, ανατέλλων ήλιος»). Το έργο έκλεψε τις καρδιές των τεχνοκριτικών, οι οποίοι ονόμασαν το νέο κίνημα «ιμπρεσιονισμό» et voila. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Κλοντ έζησε προσωπική και καλλιτεχνική ζωή χαρισάμενη και όταν το 1926 άφησε τον μάταιο τούτο κόσμο πλήρης ημερών ήταν πλούσιος και αναγνωρισμένος ζωγράφος. Φέτος, ογδόντα τέσσερα χρόνια από τον θάνατό του, το Παρίσι τιμά τον μεγάλο μετρ με μια… ομοβροντία εκδηλώσεων, οι οποίες κορυφώνονται στη μεγάλη έκθεση του Γκραν Παλέ με 169 έργα και διακτινίζονται σε μικρότερους εκθεσιακούς χώρους όπως την Ορανζερί και το Μαρμοτάν, με κοινό, μάλιστα, εισιτήριο.

>Στο Γκραν Παλέ από 22 Σεπτεμβρίου έως 24 Ιανουαρίου. Στο Μαρμοτάν από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 20 Φεβρουαρίου. Είσοδος 12 ευρώ (8 ευρώ για νέους 13-25 ετών, δωρεάν για τους κάτω των 13) >Οn line κρατήσεις:

www. monet2010. com Ρώμη:ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ

Τρίβουν τα χέρια τους οι ξενοδόχοι της Ρώμης και μάλλον έχουν δίκιο. Τα πρώτα δείγματα είναι θετικά, μιας και οι πιο προνοητικοί ταξιδιώτες έχουν κάνει κράτηση για το διάστημα από τις 9 Οκτωβρί ου του τρέχοντος έτους έως τις 30 Ιανουαρίου του επομένου, με σκοπό να συνδυάσουν ψώνια και γαστριμαργικά… όργια με τη μεγάλη έκθεση του Βαν Γκογκ. Οι 110 πίνακες προέρχονται από το Rijksmuseum του Αμστερνταμ, το Guggenheim, την Εθνική Πινακοθήκη του Καναδά, την Τate και το Λούβρο, και καλύπτουν το δίπολο πόλη- εξοχή, αντιπαραθέτοντας την άποψη του Βαν Γκογκ για την επιρροή της εκβιομηχάνισης και της σκληρής αγροτικής ζωής στη ζωή των συγχρόνων του. Το πιο ευάλωτο από τα οκτώ παιδιά ενός ολλανδού πάστορα θα παιδευτεί από νωρίς με ψυχολογικά προβλήματα και σε ηλικία 27 ετών θα ακολουθήσει την κλίση του στη ζωγραφική, μαθητεύοντας κοντά σε σύγχρονούς του καλλιτέχνες. Η τυχερή του στιγμή θα έρθει έξι χρόνια αργότερα όταν, στο Παρίσι, προστατευμένος από την αδελφική παρουσία του Τεό, ο οποίος είναι ήδη επιτυχημένος έμπορος τέχνης, θα έρθει σε επαφή με τους ιμπρεσιονιστές, τον Γκογκέν και τον Τουλούζ Λοτρέκ. Οταν το 1890, σε μια κρίση κατάθλιψης αυτοπυροβολείται στο στήθος και πεθαίνει, είναι πασίγνωστος ζωγράφος. Από τα περίφημα «Ηλιοτρόπια» και την «Εναστρη Νύχτα» έως τα μη ταυτοποιημένα δύο τελευταία έργα της ζωής του, οι τεχνοκριτικοί και οι φιλότεχνοι προσπαθούν να βρουν τα κλειδιά της σκοτεινής του σκέψης. Και μάλλον θα συνεχίσουν για πολύ ακόμα.

>Vittoriano Μuseum, 9 Οκτωβρίου 2010 έως 30 Ιανουαρίου 2011.

Είσοδος 10 ευρώ, μειωμένο 7,5 Λωζάννη:ΧΟΠΕΡ

Αν δεν είστε ένας από τους 206.342

ή ένας από τους 202.127που είδαν την έκθεση στη Ρώμη ή στο Μιλάνο, στο τσακ προλαβαίνετε να κρατήσετε θέση για Λωζάνη. Η περιοδεία της ρετροσπεκτίβας του Εντουαρντ Χόπερ ολοκληρώνεται εκεί στις 17 Οκτωβρίου. Περιλαμβάνει πάνω από 2.500 έργα ζωγραφικής, σχεδίου και χαρακτικής, και έχει οργανωθεί από το Whitney Μuseum, το αμερικανικό Μουσείο με το οποίο ο ζωγράφος συνέδεσε την καριέρα του. Από το 1968, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, η χήρα του καλλιτέχνη Ζοζεφίν χάρισε στο Μουσείο το σύνολο της κληρονομιάς του. Η Αμερική του Εντουαρντ Χόπερ είναι οι μοναχικοί άνθρωποι των πόλεων, των τρένων και των απομονωμένων βενζινάδικων. Ο μαθητής του Βελάσκεθ και του Βερμέερ δέχτηκε όσο λίγοι την κινηματογραφική αισθητική και επηρέασε σκηνοθέτες όπως ο Χίτσκοκ, ο οποίος εμπνεύστηκε την έπαυλη του «Ψυχώ» από το «Σπίτι δίπλα στον σιδηρόδρομο», ενώ ο Βιμ Βέντερς έχει ομολογήσει ότι επηρεάστηκε από «Τα νυχτοπούλια» για να στήσει την πιο χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας του «Τέλος της βίας».

>Fondation de l΄ Ηermitage έως τις 17 Οκτωβρίου. Είσοδος 18 ελβετικά φράγκα (περ. 14 ευρώ). Κάτω των 18 δωρεάν >Οn line κρατήσεις: www. fnac.ch Βιέννη:ΚΛΙΜΤ, ΣΙΛΕ, ΚΟΚΟΣΚΑ

Τα αναμνηστικά μαγνητάκια ψυγείου με τη μορφή του Μότσαρτ, της πριγκίπισσας Σίσι και του Ζίγκμουντ Φρόυντ δεν επηρεάζουν την υγεία, όμως η υπερβολική κατανάλωση σοκολάτας και στρούντελ θα σας ανεβάσουν το ζάχαρο. Γι΄ αυτό αν βρεθείτε φέτος το φθινόπωρο στην πρωτεύουσα της Αυστρίας προτιμήστε να περάσετε τον περισσότερο χρόνο σας στην έκθεση που στεγάζεται στο Ιδρυμα Βeyeler κι αφήστε το ρολόι του χρόνου να κάνει τα τρελά του. Είμαστε στη Βιέννη του 1900, η αυτοκρατορία καταρρέει στον ρυθμό του βαλς κι από τα συντρίμμια της ξεπροβάλλουν τα πιο ζωντανά ρεύματα της τέχνης και της διανόησης. Tι θα ήταν ο ευρωπαϊκός πολιτισμός χωρίς τον Μάλερ στη μουσική, τον Σνίτσλερ στη λογοτεχνία, τον Φρόυντ στην ψυχιατρική, τους Κλιμτ, Σίλε και Κοκόσκα στη ζωγραφική; Η έκθεση με έργα και των τριών μεγάλων αυστριακών ζωγράφων φιλοδοξεί να λύσει τον γρίφο της πόλης. Γιατί η Βιέννη, γερμανική ως προς τη γλώσσα, ιταλική ως προς την αύρα και ιησουίτικη ως προς τον κυρίαρχο προσανατολισμό, ήταν τόσο εύφορη πολιτισμικά; Μια προσεκτική ματιά στον ερωτισμό των γυναικών του Κλιμτ, στην ιερή πορνογραφία του Σίλε και την εξπρεσιονιστική μοναξιά του Κοκόσκα θα σας ανοίξει δρόμους, αν όχι στη σκέψη, σίγουρα πάντως στις αισθήσεις και στα αισθήματα. >Fondation Βeyeler από 26 Σεπτεμβρίου 2010 έως 16 Ιανουαρίου 2011. Είσοδος 25 ευρώ (Οn line κράτηση: 17 ευρώ). >Οn line κρατήσεις:

www. reservix.de

info

Για να βρείτε σίγουρα εισιτήρια στις ημερομηνίες που επιθυμείτε και για να αποφύγετε την αναμονή στις ουρές των μουσείων αλλά και να κερδίσετε (σε ορισμένες περιπτώσεις) έκπτωση στις τιμές εισόδου μπορείτε να κάνετε on line κράτηση εισιτηρίων. Στο ρεπορτάζ αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες διευθύνσεις για να κάνετε κράτηση στην έκθεση που σας ενδιαφέρει.