ΙΣΩΣ, ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΜΟΝΟ Ο ΜΙΣΕΛ ΟΥΕΛΜΠΕΚ ΝΑ
ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΣΤΗ
ΓΑΛΛΙΑ ΟΣΗ Ο ΑΛΕΣΣΑΝΤΡΟ ΠΙΠΕΡΝΟ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ.
ΑΛΛΩΣΤΕ, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙ
ΚΑΛΑ Ο ΙΤΑΛΟΣ, ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΣΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ, ΑΦΟΥ
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΟΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ
ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΝΔΟΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΑΝΑΦΟΡΩΝ.
Με μέγεθος ισχυρού λογοτεχνικού σεισμού καταμετρήθηκε, το 2005 στην Ιταλία, η εμφάνιση του μυθιστορήματος Με τις χειρότερες προθέσεις του τριαντατριάχρονου συγγραφέα Αλεσσάντρο Πιπέρνο. Οι πωλήσεις που εκτοξεύθηκαν στα 150.000 αντίτυπα, οι ατέλειωτες συζητήσεις και οι κριτικές μόνο φήμη πρόσθεσαν στον πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα που διδάσκει Γαλλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης και διευθύνει το περιοδικό «Νuovi Αrgomenti». Σπανίως σε ένα πρώτο μυθιστόρημα ο συγγραφέας ανοίγει τόσα πολλά χαρτιά και ξοφλάει τόσους ακριβούς λογαριασμούς με την κοινωνία και την τάξη του. Ο Πιπέρνο κατέβηκε στη ρωμαϊκή αρένα πλήρως εξοπλισμένος και κέρδισε τη μάχη, ενώ σκόρπισε ρίγη θαυμασμού και φθόνου σε πολλούς ομοτέχνους και όχι μόνον.

Ιταλοί Εβραίοι

Δεν είναι μόνον η πλοκή του μυθιστορήματος αυτό που θα σαγηνεύσει τον αναγνώστη. Το χρονικό μιας ιταλικής εβραϊκής οικογένειας, τα τελευταία τριάντα χρόνια, αποτελεί ασφαλές αφηγηματικό υπόβαθρο, πόσω μάλιστα όταν η οικογένεια αυτή ταλανίζεται από θρησκευτικές και κοινωνικές αντιφάσεις, ενώ οι επίγονοι θα διαιωνίσουν γονίδια και ιστορίες. Ιδού λοιπόν το «βιβλίο του Ντάνιελ», όχι εκείνο του Ντόκτοροου αλλά του Ντάνιελ Σορίνο, του τριαντάχρονου γόνου μιας εβραϊκής οικογένειας στη Ρώμη, που πασχίζει να επιπλεύσει στην αδριατική θάλασσα του καθολικισμού. Ο Μπέμπι Σορίνο, ο πάτερ φαμίλιας, έχει όλα τα φόντα να διευθύνει την επιδειξιομανή οικογένεια που προκαλεί φθόνο και φέρεται κυνικά. Ο Μπέμπι είναι ένας αλητάμπουρας, ενώ η σύζυγός του Άντα προσπαθεί να επιβιώσει δίπλα του, εξαγοράζοντας ακριβά την ανοχή της. Ο Μπέμπι κυνηγάει παντού γυναίκες, ακόμη και τη γυναίκα του συνεταίρου του, του Νάνι, παρασύρει στο στόχαστρο.

Ο Μπέπι έβγαλε δύο γιους. Ο Τεό, ο δευτερότοκος, πολύ νωρίς υποβάλλεται σε ψυχοθεραπεία και πολύ σύντομα αναχωρεί για το Ισραήλ, αναζητώντας μια σταθερή πατρίδα στην ανασφαλή- στην Ευρώπη- εβραϊκή του ταυτότητα. Ο μεγαλύτερος γιος, ο Λούκα, όχι μόνο δεν

Αλεσσάντρο Πιπέρνο

ΜΕ ΤΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ

ΜΕΤ. ΑΝΝΑ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ ΕΚΔ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ 2007 ΣΕΛ. 427

ΤΙΜΗ: 18,50 ΕΥΡΩ

ακολουθεί τα ίχνη του αδελφού του, αλλά παραβιάζει και το οικογενειακό απαράβατο, παίρνοντας ως σύζυγο μία Καθολική. Καρπός της κοινωνικοθρησκευτικής σύζευξης ο Λορέντζο και ο Ντάνιελ. Ο τελευταίος αναλαμβάνει να εξιστορήσει το οικογενειακό έπος στα χνάρια του Μεγάλου Γκάτσμπι ή έστω να δημιουργήσει το εβραϊκό « Μπούντενμπροκς »σύμφωνα με τα λεγόμενά του. Πώς όμως ο μικρότερος γόνος του οικογενειακού δέντρου θα μας μιλήσει για τα χρόνια πριν απ΄ αυτόν;

Ο Ντάνιελ (ή ο Πιπέρνο) καταφεύγει στην πανοπτική αφήγηση τις στιγμές που είναι απών ενώ όταν συμμετέχει προσωπικά το αφηγηματικό του παραλήρημα δεν έχει σταματημό. Μέσα από την οικογενειακή εξιστόρηση πασχίζει να καλύψει τη δική του μικρή ιστορία και να ανατρέξει στις μέρες των παππούδων. Η δαιδαλώδης και παλινδρομική αφήγηση (που αποδίδεται εξόχως στα ελληνικά από την Άννα Παπασταύρου) διατηρεί έναν αμερικανικό τόνο γιατί, μια ιστορία που αρχίζει με τον Μπέπι να έχει καρκίνο στην κύστη ανακαλεί σελίδες του Φίλιπ Ροθ, για να μη μιλήσουμε για τον εγγονό που κληρονομεί λογοτεχνικά την «νόσο του Πορτνόι»: πολύ φαντασία, περισσότερος αυνανισμός, καθόλου σεξ. Ανεπιθύμητος

Ο ήρωας του βιβλίου Ντάνιελ μας προκαταλαμβάνει επιδέξια, λέγοντας ότι η φάτσα του θυμίζει τον Γούντι Άλεν. Η ασθματική του φωνή, το τρεχαλητό, η ανασφάλεια ανακαλούν συνεχώς τον νευρικό εραστή του Μανχάταν. Ο Ντάνιελ μικρότερος είχε μυρίσει γυναίκα από ένα «υγρό δείγμα» στα δάχτυλα του αδελφού του, ενώ για πρώτη φορά εκσπερματίζει καθώς αντικρύζει τα πόδια της θείας του. Έκτοτε η καταστροφή. Το εφηβικό του ίνδαλμα, η Γκάια, η εγγονή του Νάνι, του μεγάλου αντίπαλου του παππού του, απλώς τον χρησιμοποιεί ως συνοδό στις πανάκριβες εξορμήσεις της στα μαγαζιά της Ρώμης, αποκλείοντάς του να γευτεί ένα κομμάτι σάρκας. Ο Ντάνιελ αισθάνεται αποκλεισμένος, μισοεβραίος, ανεπιθύμητος ακόμη και από τον παππού του, τον Μπέπι. Ο Φθόνος του Πέους υποσκελίζεται από τον Φθόνο της Περιτμημένης Ακροβυστίας. Θέλει να εκδικηθεί, γράφοντας το βιβλίο Όλοι οι αντισημίτες Εβραίοι.Από τον Ότο Βάινινγκερ στον Φίλιπ Ροθ. Εκεί θα την πληρώσουν όλοι από τον Σίγκμουντ Φρόυντ μέχρι τον Φίλιπ Ροθ. Θα την πληρώσει όμως και η Γκάια όταν, διοργανώνοντας το πιο dolce vita πάρτι στη βίλα του παππού της Νάνι, ο «φτυσμένος» Ντάνιελ θα εισβάλλει στο δωμάτιό της, ενόσω εκείνη χαριεντίζεται με τον καινούργιο γκόμενο, για να εκπληρώσει το απόλυτο φετίχ του. Να της αρπάξει ένα εσώρουχο, φορεμένο. Και το καταφέρνει κυνηγημένος απ΄ όλους. Ιλαροτραγωδία, σκηνές που θυμίζουν φανφαρονίστικες ιταλικές ταινίες