Η πρωτοπόρος


Έφυγε αθόρυβα, όπως έζησε τα τελευταία χρόνια η σεβαστή Τατιάνα ΒαρούτηΜαμάκη, μια πράγματι μυθική προσωπικότητα των θεατρικών μας πραγμάτων. Έχοντας αποσυρθεί τα είκοσι πέντε, τουλάχιστον, τελευταία χρόνια από την ενεργό δράση, πρέπει να θεωρείται άγνωστη ακόμη και από τους καλλιτέχνες του θεάτρου. Κι όμως η χορογράφος Τατιάνα Βαρούτη είναι η καλλιτέχνις που πρώτη σχεδόν παγκοσμίως προβληματίστηκε, πειραματίστηκε και εντέλει έδωσε λύσεις στα περίπλοκα θέματα του αρχαίου κωμικού Χορού. Απόλυτη, μόνιμη και αποκλειστική συνεργάτις του Αλέξη Σολομού χορογράφησε όλες, όσες εκείνος σκηνοθέτησε, αριστοφανικές κωμωδίες.

Από το καλοκαίρι του 1 956 με τις «Εκκλησιάζουσες» έδωσε αισθητική, πειστική, και συνάμα νεωτερική λύση για τον κόρδακα και την σίκιννι. Είχε τη μεγάλη τύχη να βρει τους αρμόζοντες κώδικες με την εμπνευσμένη οιστρήλατη μουσική φαντασία του Μάνου Χατζιδάκι μέσα στους ποιητικούς, σχεδόν υπερρεαλιστικούς χώρους και τα θεσπέσια κοστούμια του Βακαλό. Η Τατιάνα Βαρούτη (που με συγκίνηση την άκουσα από το τηλέφωνο να μού εύχεται καλή χρονιά πριν από λίγες ημέρες) άνοιξε πρώτη όχι δρόμο απλώς, δημοσιά για να περάσουν οι υπόλοιπες χορογράφοι μας.

Της το οφείλουν.