Τι «κομίζουν εις τέχνην» οι νεώτεροι καλλιτέχνες, και μάλιστα αυτοί οι οποίοι

πραγματοποιούν άνοδο στο «πρώτο σκαλί», δημοσιεύοντας ευρύτερα τη δουλειά τους

με μια ατομική έκθεση σε κεντρική γκαλερί; Σαν υποκειμενικό γεγονός, η πρώτη

έκθεση είναι σχεδόν ένα μαρτύριο, αφού ο καλλιτέχνης αφήνει στον δημόσιο

έλεγχο όσα έως πριν σμιλεύονταν στον δικό του περιορισμένο χώρο, διεκδικώντας

να αποτελέσουν το πρόσωπό του, τη δημόσια δήλωση των επιλογών και των

ικανοτήτων του. Σαν εκδήλωση για το φιλότεχνο κοινό, είναι μια λαμπρή ευκαιρία

να ανιχνεύσει κανείς τις νέες δυνάμεις της τέχνης στο ξεκίνημά τους και να

αφουγκρασθεί το νέο που κυοφορείται, ή έστω τις προεξαγγελίες του. Τέτοιες

εκθέσεις νέων καλλιτεχνών συναντά κανείς στο ξεκίνημα ή στο τέλος κάθε

εκθεσιακής περιόδου. Σπανίως κάποιες από αυτές φτάνουν στην ευρεία

δημοσιότητα, αφού ό,τι αντικρύζει ο επισκέπτης είναι πρόωρο να το αποδεχθεί

και συνήθως περιμένει την επόμενη έκθεση, ώστε να «δέσουν» οι εντυπώσεις σε

καλοχωνεμένη γνώμη. Ωστόσο, οι πρώτες αυτές εντυπώσεις είναι κατά κανόνα και

αυτό που απομένει κατόπιν, ο κεντρικός κορμός εξελίξεων κάθε καλλιτέχνη που με

τον χρόνο θα αναπτυχθεί και θα δέσει καρπούς, αν ήδη η πρώτη έκθεση δεν τους

περιέχει αυτούσιους.

Ξεχωρίσαμε τρεις πρώτες ατομικές εκθέσεις νέων, των οποίων τα νιάτα μάς

φάνηκαν δυναμικά αλλά και ασκημένα, και κυρίως με δικό τους δρομολόγιο, όχι

μιμητές κάποιας αισθητικής τάσης του συρμού ή της Σχολής.

Στην «Γκαλερί της Έρσης» ο Αλέξανδρος Παπαδόπουλος δείχνει σειρά

πινάκων ζωγραφικής και μαζί σειρά γλυπτών. Πρώτη εντύπωση είναι η σαφήνεια του

κάθε έργου, λιτό και απέριττο στα θέματα (ένα τοπίο, ένα σύννεφο, ένα

παράθυρο) με χρώμα έντονο αλλά και «τσιγκούνικο». Ο καλλιτέχνης ελέγχει πολύ

τη σύνθεση, σαν να στήνει ένα μικρό θεατρικό έργο των μορφών που

πρωταγωνιστούν και δεν αφήνει πολλά στην τύχη, η σκηνογραφική πλευρά της

ζωγραφικής του επικρατεί ως άποψη. Στα γλυπτά πάνω σε πέτρα τα θέματα είναι

πιο συμβολικά και αινιγματικά, σαν προϊστορικά ή ιερατικά τοτέμ άγνωστης

λατρείας. Ταλαντούχος ο εκθέτης, με αυτόνομο δρόμο αισθητικών επιλογών και

αποφασιστική καλλιτεχνική διατύπωση.

Στον «Αστρολάβο», που έχει πλέον μια ετήσια παράδοση στο να δίνει το πρώτο

βήμα στους νέους, είδαμε ζωγραφική της Φανής Δαμιανάκη και κατασκευές/βίντεο

της Έρης Σουρούνη.

Η Δαμιανάκη επιδίδεται σε μια αφαίρεση «κλασικών» αναλογιών, συνδυάζοντας

στοιχεία εντελώς αφαιρετικά (πινελιές με χρωματική ή σχεδιαστική αυτονομία ως

προς την οπτική πραγματικότητα) με άλλα αναπαραστατικά (από δομικά στοιχεία,

εσωτερικά σπιτιών κ.ο.κ.) σχεδόν ρεαλιστικά. Η τελική σύνθεση έχει ονειρικό

χαρακτήρα και λυρική ατμόσφαιρα – ο τίτλος «Ουτοπίες» είναι εύστοχος.

Η έκθεση της Έρης Σουρούνη στον «Αστρολάβο – Δεξαμενή» επίσης είναι μεν

η πιο πειραματική από τις τρεις, αφού υλικά έκφρασης είναι το σύρμα και το

βίντεο, στην τελική γνώμη ωστόσο μας έμεινε η βεβαιότητα ότι πρόκειται για μια

ταλαντούχο ζωγράφο του σχεδίου και της γραμμής, ειδικότητα σπάνια, σχεδόν

ξεχασμένη στις ημέρες μας. Ο θεατής αντικρύζει μικρές επίτοιχες κατασκευές από

λεπτό σύρμα, το οποίο ρίχνει τη σκιά του στον πίνακα και συμπληρώνει έτσι τις

σχεδιασμένες γραμμές σε ένα σύνολο επινοητικό αλλά και «ζωντανό», συχνά

γοητευτικό, καθώς μεταμορφώνει θέματα κλασικά (ανθρώπινες φιγούρες, ζωάκια

κ.ο.κ.) σε ιδεογράμματα τριών διαστάσεων.

INFO

Έρη Σουρούνη: Πρώτη Ατομική με σχέδια και βίντεο με σύρμα, γκαλερί

«Αστρολάβος – Δεξαμενή», Ξανθίππου 11 – Δεξαμενή, τηλ. 210-7294.342, μέχρι 31

Οκτωβρίου

Φανή Δαμιανάκη: «Ουτοπίες» – Πρώτη Ατομική Ζωγραφικής, γκαλερί

«Αστρολάβος – Δεξαμενή»

Αλέξανδρος Παπαδόπουλος: Πρώτη Ατομική, Ζωγραφική και Γλυπτά, «Γκαλερί

της Έρσης», Κλεομένους 4, τηλ. 210-7235.356, μέχρι 27 Οκτωβρίου