Η Έφη Σταμοή και ο Δημήτρης Ναζίρης σε σκηνή από το μονόπρακτο του Χάρολντ

Πίντερ «Το δωμάτιο»

Η κρίση του θεάτρου, των ιδεολογιών, των ανθρωπίνων και ερωτικών σχέσεων, η

υπαρξιακή, η κρίση της πολιτικής, των ηθών και των φύλων είναι ο συνεκτικός

κρίκος του φετινού ρεπερτορίου της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» στη

Θεσσαλονίκη. «Πρόκειται για έργα που εξελίσσονται – όλα σχεδόν της φετινής

σεζόν – σε μια στιγμή κρίσης», λέει ο διευθυντής του μακροβιότερου – μετά το

ΚΘΒΕ – θεάτρου στη Θεσσαλονίκη, Νικηφόρος Παπανδρέου.

Με πέντε νέες παραγωγές και τρεις επαναλήψεις η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»

εξακολουθεί και φέτος – για 28η χρονιά – να δηλώνει το «παρών» στα θεατρικά

πράγματα της πόλης. Αποτελεί σχεδόν «θεσμό» για την Πειραματική Σκηνή η

εφαρμογή του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου – τακτική που εφαρμόζεται πλέον σπάνια

στην Ελλάδα, ιδιαίτερα σε μικρά θέατρα.

«Είναι πράγματι εξαντλητικό για τους ηθοποιούς και τεχνικά δύσκολο,

όταν μάλιστα το θέατρο δεν διαθέτει δύο σκηνές. Είναι «γυμναστική» για τον

ηθοποιό και τους τεχνικούς αυτή η εναλλαγή ρόλων, σκηνικών. Είναι όμως

επένδυση για το έργο, για το θέατρο αυτό καθαυτό. Δίνεται έτσι μια δεύτερη

δυνατότητα στον θεατή, αλλά και στην παραγωγή να «αποσβεσθεί» σε μεγαλύτερο

διάστημα».

Οι «Βρικόλακες» του Ερρίκου Ίψεν είναι η πρώτη φετινή παραγωγή της

Πειραματικής Σκηνής, που θα ανεβεί στο πλαίσιο των «Δημητρίων» στις 14, 15 και

16 Νοεμβρίου σε μετάφραση Μαργαρίτας Μέλμπεργκ και σκηνοθεσία Νίκου

Χουρμουζιάδη.


Νικηφόρος Παπανδρέου: «Ο πυρήνας του θεάτρου είναι το σανίδι και η ανθρώπινη οδύσσεια»

Από τις 8 Οκτωβρίου θα παίζεται η επανάληψη του έργου

«Τζιτζιμιτζιχοτζιριά» της Στέλλας Μιχαηλίδου, σε σκηνοθεσία της ίδιας. Από τις

13 Οκτωβρίου θα επαναληφθεί επίσης το δίπτυχο του Πίντερ «Ο άγνωστος εχθρός»,

που περιλαμβάνει δύο νεανικά, κατ’ εξοχήν «πιντερικά», μονόπρακτα («Το

δωμάτιο» και «Ένας ασήμαντος πόνος») σε σκηνοθεσία Νίκου Χουρμουζιάδη.

Στις αρχές Ιανουαρίου θα δοθεί η πανελλήνια πρεμιέρα του «Οτέλ Εουρόπα ή Η

λέξη πρόοδος στο στόμα της μάνας μου ηχούσε φριχτά φάλτσα» του σύγχρονου

Ρουμάνου Ματέι Βισνιέκ, με θέμα την κρίση στα Βαλκάνια, σε μετάφραση

σκηνοθεσία Έρσης Βασιλικιώτη.

Στις αρχές Μαρτίου ακολουθεί η κωμωδία «Με δύναμη από την Κηφισιά» των Δημήτρη

Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά, σε σκηνοθεσία Έρσης Βασιλικιώτη (όπως

πρωτοπαρουσιάστηκε με επιτυχία πριν από επτά χρόνια).

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τον κωμικό μονόλογο του Ράινερ Λεβαντόφσκι

«Σήμερα ούτε Άμλετ», μία παράσταση του Πρόδρομου Τσινικόρη, ενώ θα ακολουθήσει

σε επανάληψη το «Οικογενειακό δίκαιο» της Λένας Διβάνη (περσινή παραγωγή) σε

σκηνοθεσία Κορίνας Χαρίτου.

Η σεζόν θα κλείσει με τον πρωτοεμφανιζόμενο Θεσσαλονικιό συγγραφέα Γιώργο

Χατζόπουλο και το «Μοργκεντάου» (αναφέρεται στην ομώνυμη οδό, στο κέντρο της

Θεσσαλονίκης), σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου.

Στην πλειονότητα των παραστάσεών της η Πειραματική Σκηνή δίνει τη δυνατότητα

να παρουσιάσουν την πρώτη τους επαγγελματική δουλειά ηθοποιοί, σκηνοθέτες και

συγγραφείς θεατρικών έργων, απόφοιτοι του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ.