Το βιοκλιματικό στέγαστρο στο Ακρωτήρι, έκτασης 20 στρεμμάτων, θα είναι

έτοιμο το καλοκαίρι και θα καλύπτεται από τη σωστή ποσότητα και ποιότητα

χώματος, σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες που στοχεύουν μεταξύ άλλων και

στην αποκατάσταση του τοπίου

Για την κατάρρευση του στεγάστρου στον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου της

Σαντορίνης, που στοίχισε και μία ανθρώπινη ζωή το καλοκαίρι, φταίει κυρίως η

υπερφόρτωση του στεγάστρου με βρεγμένο χώμα, που έφτασε έτσι να είναι δυόμισι

με τρεις φορές βαρύτερο απ’ ό,τι προέβλεπαν οι προδιαγραφές της μελέτης. H

βαριά επιχωμάτωση εξάντλησε το 94% των συντελεστών ασφάλειας και αντοχής και

αυτό σε συνδυασμό με άλλα μικρότερα τεχνικά λάθη στην κατασκευή οδήγησε στην

ακαριαία κατάρρευσή του.

Αυτό είναι σε λίγες γραμμές το συμπέρασμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του

υπουργείου Πολιτισμού που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα σχετικά με τα αίτια που

προκάλεσαν την πτώση τμήματος του στεγάστρου στον αρχαιολογικό χώρο του

Ακρωτηρίου, παρασύροντας στον θάνατο έναν τουρίστα και προκαλώντας

ανυπολόγιστες μέχρι τώρα ζημιές στα αρχαία που καταπλακώθηκαν.

Σφάλμα στη μελέτη δεν διαπιστώθηκε, αφού έχει προβλεφθεί η πτώση βροχής ακόμα

και χιονιού. Παρά ταύτα, το βιοκλιματικό στέγαστρο θα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με

τις μελέτες.

H επιτροπή εμπειρογνωμόνων, υπό τον καθηγητή κ. Γεώργιο Πενέλη, κατέληξε ότι

«η κατάρρευση του φατνώματος 7 υπήρξε αποτέλεσμα δυσμενών πρωτογενών αιτιών.

Πρώτος λόγος είναι η ιδιαιτέρως σημαντική υπέρβαση του προβλεπόμενου φορτίου

επιχωμάτωσης (προβλεπόμενο πάχος στην εγκεκριμένη μελέτη: 15 εκατ. Έφτασε στα

26,5 εκατ.!) Δεύτερος λόγος είναι η πρόσθετη αν και μικρή υπέρβαση του φορτίου

επιστέγασης και ψευδοροφής. Τρίτος, οι μικρές κατασκευαστικές ατέλειες στον

χαλύβδινο σκελετό και τέταρτος η μείωση των αντοχών των ράβδων λόγω των οπών

που διανοίχθηκαν για κατασκευαστικούς λόγους. Με την υπερφόρτωση οι ράβδοι

έσπασαν σαν τζάμι».

Μέλη της επιτροπής ήταν οι Αθανάσιος Καραμπίνης, καθηγητής Οπλισμένου

Σκυροδέματος, Βασίλης Χανδακάς, γενικός διευθυντής υπουργείου Πολιτισμού,

Ιωάννης Ερμόπουλος, καθηγητής Δομοστατικής, Ιωάννης Αβραμίδης, καθηγητής

Στατικής και Δυναμικής, Ιωάννης Βάγιας, καθηγητής Δομοστατικής και Γεώργιος

Γκαζέτας, καθηγητής Γεωτεχνικής.

Στις επίμονες ερωτήσεις για το ποιος φταίει, ο πρόεδρος κ. Πενέλης τόνισε

μόνον ότι υπήρχαν τεχνικά προβλήματα και ότι «αν είχε εφαρμοσθεί η μελέτη ως

είχε, δεν θα υπήρχε πρόβλημα». Ενώ ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Τατούλης είπε

ότι «την ευθύνη έχει όποιος παίρνει τις αποφάσεις, ο εργολάβος». Την ημέρα του

δυστυχήματος, όπως προκύπτει, στις 8.30 το πρωί έσπασε μια από τις 55.000

χαλύβδινες δοκούς, η οποία και αντικαταστάθηκε αμέσως. Μετά παρατηρήθηκε ότι

το στέγαστρο έσταζε νερά. Το μεσημέρι το συγκεκριμένο τμήμα του στεγάστρου

κατέρρευσε.

«Μπαλάκι» στην Εισαγγελία

Σε μια προσπάθεια του υφυπουργού Πολιτισμού να εξηγήσει πώς άνοιξε ο χώρος του

Ακρωτηρίου στους επισκέπτες παρά τις αντιρρήσεις του υπευθύνου της ανασκαφής

καθηγητή Χρήστου Ντούμα, δόθηκε στη δημοσιότητα η αναφορά του εισαγγελέα

Πρωτοδικών κ. Αντωνίου Τάταρη, με ημερομηνία 17-6-2005. Θέμα της είναι το πώς

μπήκε στο αρχείο η δικογραφία που σχηματίσθηκε μετά τις καταγγελίες του

υπευθύνου της ανασκαφής κ. Ντούμα στις 3-3-2005, για τους κινδύνους που

ενδεχομένως εγκυμονούσε η κυκλοφορία επισκεπτών στους χώρους του Ακρωτηρίου.

Εκείνη την εποχή το υπουργείο Πολιτισμού δεν εξοφλούσε τους εγκεκριμένους

λογαριασμούς και οι εργολήπτες είχαν εγκαταλείψει το έργο. Σύμφωνα με το

έγγραφο, ο εισαγγελέας έστειλε για αυτοψία τον μηχανικό του Πολεοδομικού

Γραφείου Θήρας Νικόλαο Βαρουδή, ο οποίος παρά τις διαβεβαιώσεις από τον

επιβλέποντα το εργοτάξιο ότι τα ικριώματα είναι ασφαλή, ζήτησε τη σύγκληση

επιτροπής του Επαρχείου Θήρας – που όμως δεν συγκλήθηκε ποτέ γιατί στο μεταξύ

εγκρίθηκε κονδύλι από τον υπουργό Οικονομίας, οι εργολήπτες πληρώθηκαν και

άρχισαν ξανά τις εργασίες και ο κ. Ντούμας ανέφερε ότι η εταιρεία έλαβε όλα τα

απαραίτητα μέτρα προστασίας του κοινού και του προσωπικού.