Ένα άγριο παρασκήνιο λαθρεμπορίου και ποινικών ευθυνών κρύβει η

αντιπαράθεση του Αδάμ Ρεγκούζα με τους τελωνειακούς, η οποία είδε το φως της

δημοσιότητας με αφορμή όσα είπε ο υφυπουργός Οικονομικών σχετικά με το γρηγορόσημο.

Από τον Αδάμ Ρεγκούζα είχαν διοριστεί οι τελωνειακοί και οι προϊστάμενοι των

τμημάτων που έκαναν τα στραβά μάτια σε ύποπτα για λαθρεμπόριο κοντέινερ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υφυπουργός είχε στα χέρια του την αναφορά ήδη από

τον Μάιο – ωστόσο η μόνη πρωτοβουλία που ανέλαβε εμφανώς ήταν να ζητήσει από

τους τελωνειακούς στο συνέδριό τους τον Ιούνιο να παίρνουν λιγότερο

γρηγορόσημο

Όπως αποκαλύπτει έκθεση ελέγχου η οποία διενεργήθηκε τον Φεβρουάριο και τον

Μάιο στο Τελωνείο Πειραιά, οι τελωνειακοί παρέλειψαν σκοπίμως να ελέγξουν ή

παρέκαμψαν κοντέινερ που από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του τελωνείου

είχαν διαβαθμιστεί ως υψηλής επικινδυνότητας για λαθρεμπόριο.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι ενεχόμενοι στην υπόθεση τελωνειακοί και οι

προϊστάμενοι των Τμημάτων είχαν διοριστεί σε αυτές τις θέσεις από τον Αδάμ

Ρεγκούζα. Αξίζει να σημειωθεί πως ο υφυπουργός είχε στα χέρια του την αναφορά

από τον Μάιο, ωστόσο η μόνη πρωτοβουλία που πήρε ήταν να ζητήσει από τους

τελωνειακούς, κατά το συνέδριό τους τον Ιούνιο, να παίρνουν μικρότερο

γρηγορόσημο – την ώρα μάλιστα που η πρακτική τους διευκόλυνε λαθρεμπόριο ύψους

πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πάντως πως ο κ. Γιώργος

Αλογοσκούφης επέμενε να απομακρυνθούν κάποιοι υπάλληλοι από το 5ο Τμήμα που

ελέγχει τα κοντέινερ και ο κ. Ρεγκούζας συμφώνησε τον Αύγουστο να τους

μεταθέσει. Πάντως, όπως δήλωσε ο ίδιος, έδωσε εντολή στον διευθυντή του

γραφείου του να μετατεθούν οι τελωνειακοί μόλις την προηγούμενη Δευτέρα.

Πλήγμα

Κυβερνητικές πηγές παραδέχονταν χθες ότι η αποκάλυψη της έκθεσης – βόμβας που

αφορά το Τελωνείο Πειραιά αποτελεί τρομακτικό πλήγμα για την αξιοπιστία της

κυβέρνησης σε θέματα διαφάνειας, ενώ έρχεται να προστεθεί, ως το σημαντικότερο

σκάνδαλο, σε μια σειρά υποθέσεων διαφθοράς που πλήττουν την κυβέρνηση.

Υποθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας – όπως λένε κυβερνητικές πηγές –

λόγω του εμφυλίου πολέμου που μαίνεται στην κυβέρνηση για τα αξιώματα και τους

διορισμούς γαλάζιων παιδιών. Το ΠΑΣΟΚ κατηγόρησε χθες την κυβέρνηση ότι με

συγκεκριμένες παραλείψεις ευνοεί το λαθρεμπόριο. Ο κ. Φλωρίδης μάλιστα

μιλώντας στον Flash δήλωσε ότι «οι μεταθέσεις που ήθελε να κάνει ο κ.

Ρεγκούζας αφορούν μόνο το 5ο Τελωνείο Πειραιά και κατά τις πληροφορίες που

έχω, παρακάμπτεται η ηλεκτρονική εντολή ελέγχου στα κοντέινερ, έτσι ώστε να

μην γίνονται έλεγχοι σε φορτία υψηλού κινδύνου και να γίνεται λαθρεμπόριο με

όλους αυτούς».



H έκθεση-σοκ δείχνει λαθρεμπόριο

ΟΠΩΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ η έκθεση, στο 5ο τελωνείο Πειραιά η ελεγκτική υπηρεσία

εξέτασε όλες τις πράξεις εκτελωνισμού (διασαφήσεις) που είχαν γίνει στις 8

Φεβρουαρίου και 17 Φεβρουαρίου 2005, καθώς και μέρος εκείνων που διενεργήθηκαν

στις 13 και 15 Απριλίου 2005.

Από τους ελέγχους προκύπτει ότι στα τέσσερα τμήματα του τελωνείου από τις 139

διασαφήσεις – κάθε διασάφηση αντιστοιχεί σε ένα κοντέινερ -, που το

ηλεκτρονικό σύστημα του τελωνείου ΙΣΙΣ είχε χαρακτηρίσει «υψηλής

επικινδυνότητας», εξαιρέθηκαν του ελέγχου οι 61.

Με βαθμό «6»

Μάλιστα, από αυτές 13 είχαν χαρακτηριστεί με βαθμό επικινδυνότητας 6, που

σημαίνει ότι ο εισαγωγέας είχε ήδη υποπέσει στο αδίκημα της λαθρεμπορίας και

το φορτίο του έπρεπε να ελεγχθεί σε κάθε περίπτωση. Άλλες επτά περιπτώσεις

είχαν χαρακτηριστεί με βαθμό επικινδυνότητας 5, που σημαίνει ότι ο εισαγωγέας

είχε ήδη μητρώο τελωνειακών παραβάσεων και δεν έπρεπε να εξαιρεθεί του

ελέγχου. Παρόμοια εικόνα προκύπτει και για τους ελέγχους που διενεργήθηκαν

στις 17 Φεβρουαρίου. Από τις 117 διασαφήσεις που είχαν χαρακτηριστεί υψηλού

κινδύνου, 34 εξαιρέθηκαν του ελέγχου και από αυτές 4 με βαθμό επικινδυνότητας

6 και 13 με βαθμό 5. Συνολικά για τις δύο ημέρες εξαιρέθηκαν του ελέγχου 95

φορτία με εμπορεύματα, δηλαδή, όπως λένε στελέχη του υπουργείου Οικονομικών,

μπορεί να διευκολύνθηκε λαθρεμπορία ακόμα και σε 1.900 τόνους εμπορευμάτων.

Το πόρισμα

Στο πόρισμα των ελεγκτών εμφανίζονται περισσότερες παρατυπίες, η σημαντικότερη

εκ των οποίων όμως είναι, όπως αναφέρει, «ότι σε όλα τα τμήματα εξαιρούνται

του φυσικού ελέγχου εισαγωγές με βαθμό ελεγξιμότητας 6 και 5». Επισημαίνεται

ότι τις εξαιρέσεις εκ του φυσικού ελέγχουν τις έχει εγκρίνει κυρίως ο

υποδιευθυντής, αλλά αρκετές φορές τις έχει εγκρίνει και ο γραμματέας, αν και

δεν έχει εκχωρηθεί σε αυτόν αυτή η αρμοδιότητα από την αρμόδια Διεύθυνση του

υπουργείου Οικονομικών.

Από τον έλεγχο προκύπτει επίσης ότι τα επιμέρους τμήματα των τελωνείων

εμφανίζονται να ελέγχουν φορτία, τα οποία δεν προορίζονται γι’ αυτά από την

κατανομή που γίνεται από το ηλεκτρονικό σύστημα.

H κατανομή εργασίας

H έκθεση αναφέρει ότι «δεν γίνεται ορθή κατανομή εργασίας μεταξύ των τμημάτων,

πράγμα που αποβαίνει εις βάρος της ποιότητας του φυσικού ελέγχου». Μάλιστα οι

ελεγκτές συνιστούν να κατανέμονται τα παραστατικά τελωνισμού στα αρμόδια

τμήματα με εσωτερική διαταγή των προϊσταμένων και κριτήρια αντικειμενικά που

θα ισχύουν απαρέγκλιτα, «αλλιώς κινδυνεύει η κατανομή εργασίας να γίνεται κατά

τη βούληση των συναλλασσομένων», κάτι που αφήνει να εννοηθεί πως οι

συναλλασσόμενοι επέβαλαν σε ποιο τμήμα και από ποιους υπαλλήλους θέλουν να

ελεγχθούν.

Πώς προκύπτει ο βαθμός επικινδυνότητας για κάθε φορτίο

Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων ICIS αποτελεί την καρδιά των

τελωνειακών υπηρεσιών. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο όχι μόνο

διευκολύνει τις εισαγωγές και εξαγωγές εμπορευμάτων, αλλά και βοηθά τις

τελωνειακές αρχές στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. H καταπολέμηση του

λαθρεμπορίου γίνεται μέσω της υπηρεσίας «ανάλυσης κινδύνου». Πώς λειτουργεί;

Τα στοιχεία κάθε τελωνειακής συναλλαγής, όπως η χώρα προέλευσης των προϊόντων,

τα στοιχεία του εισαγωγέα, το είδος το οποίο εισάγεται και η τιμή, εισάγονται

μέσω τερματικών που υπάρχουν σε όλα τα τελωνεία στο κεντρικό πληροφοριακό

σύστημα. Το σύστημα βαθμολογεί όλες τις εισαγωγές προϊόντων που γίνονται στη

χώρα, με βάση την επικινδυνότητά τους για λαθρεμπόριο ή δήλωση ψευδών

στοιχείων για το εισαγόμενο προϊόν. Στις περιπτώσεις που το σύστημα

βαθμολογήσει μια πράξη εισαγωγής ως επικίνδυνη για λαθρεμπόριο, τότε οι

τελωνειακές αρχές οφείλουν να ανοίξουν το κοντέινερ και να πραγματοποιήσουν

έλεγχο των προϊόντων που περιλαμβάνει.

Vidcast: Face2Face