Στο τεράστιο ύψος του 1,3 δισ. ευρώ φτάνει το λαθρεμπόριο στα ναυτιλιακά

καύσιμα. Πρόκειται για τη δεύτερη -μετά το πετρέλαιο θέρμανσης -σε μέγεθος

πληγή λαθρεμπορίου, την οποία η κυβέρνηση προς το παρόν δεν ακουμπάει.

H κυβέρνηση ετοιμάζεται, με άλλοθι το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης, να

αυξήσει τον φόρο σ’ αυτήν την κατηγορία πετρελαίου στα επίπεδα του πετρελαίου

κίνησης βάζοντας φωτιά στα έξοδα των νοικοκυριών.

Κερδίζουν 510 ευρώ τον τόνο!

Με βάση τα τωρινά επίπεδα τιμών, υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου

ναυτιλιακού καυσίμου που διακινείται σήμερα στην εγχώρια αγορά ως ντίζελ

κίνησης (φορολογημένο) «προσφέρει» στον λαθρέμπορο το ποσό των 510 ευρώ! Και

αυτό, καθώς με τιμές της 5ης Ιουλίου το πετρέλαιο κίνησης κόστιζε 900 ευρώ

έναντι μόλις 390 ευρώ τον τόνο του ντίζελ κίνησης ναυτιλίας (με maximum

ποσότητα θειάφι 0,05%), όπως λέγεται. Δηλαδή 130% περισσότερο! H ανάμειξη των

δύο τύπων καυσίμου είναι εξαιρετικά εύκολη υπόθεση, όπως λένε στελέχη του ΣΔΟΕ

και γίνεται με απλό αποχρωματισμό στις δεκάδες αποθήκες που υπάρχουν στην

Αττική, αφού το ναυτιλιακό πετρέλαιο είναι μαύρο, ενώ το ντίζελ κίνησης είναι

πράσινο.

Στελέχη μάλιστα της αγοράς πετρελαιοειδών εκφράζουν φόβους ότι εφόσον η

κυβέρνηση προχωρήσει στην εξίσωση των φόρων του πετρελαίου θέρμανσης στα

επίπεδα του κίνησης, θα υπάρξει μετατόπιση του λαθρεμπορίου από το πετρέλαιο

θέρμανσης προς τα ναυτιλιακά καύσιμα.

Τα εφοδιαστικά πλοιάρια

Το λαθρεμπόριο με τα ναυτιλιακά καύσιμα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου

Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών κ. N. Μαμιδάκη παρουσιάζει έξαρση από το

2002 και μετά, οπότε και τα σλέπια (τα πλωτά μεταφορικά που λειτουργούν ως

κανάλι μεταφοράς των καυσίμων στα πλοία) έπαψαν να λειτουργούν ως φορολογικές

και αποταμιευτικές αποθήκες.

N. Μαμιδάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. «Το

λαθρεμπόριο με τα ναυτιλιακά καύσιμα παρουσιάζει έξαρση από το 2002 μέχρι

σήμερα»

«Σήμερα μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί για τη μεταφορά ναυτιλιακού καυσίμου από

τη δεξαμενή στο πλοίο όχι απαραίτητα ένα μισθωμένο εφοδιαστικό σλέπι αλλά ένα

οποιοδήποτε μεταφορικό. Επίσης κανείς δεν ελέγχει πλέον αν τα πλοιάρια αυτά

μετακινούνται από το αγκυροβόλιό τους μόνο προς ένα συγκεκριμένο σημείο

προκειμένου να ανεφοδιάσουν τους πελάτες τους, αφού μπορούν να κινούνται προς

κάθε κατεύθυνση», αναφέρει ο κ. Μαμιδάκης.

Προσθέτει επίσης ότι υπάρχουν καταγγελίες για εταιρείες που συντηρούν

αποθήκες-μαϊμούδες, γεγονός που τους εξασφαλίζει να έχουν άδεια E (δηλαδή

εφοδιαστές ναυτιλιακών πλοίων).

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης οι ετήσιες πωλήσεις

ντίζελ κίνησης ναυτιλίας ανήλθαν πέρυσι σε 781.000 μετρικούς τόνους, έναντι

6,6 εκατ. μ. τόνων όλων των υπόλοιπων τύπων ντίζελ.

Ένας άλλος τομέας εκτεταμένου λαθρεμπορίου αφορά τις βενζίνες. H συνηθέστερη

μέθοδος αφορά την ανάμειξη της φθηνότερης αμόλυβδης με την ακριβότερη σούπερ

αμόλυβδη.

Με βάση τα σημερινά επίπεδα τιμών η αμόλυβδη κοστίζει πανελλαδικά γύρω στα 91

λεπτά και η σούπερ αμόλυβδη πάνω από 1 ευρώ το λίτρο. Άρα από κάθε λίτρο

αμόλυβδης που πωλείται ως σούπερ αμόλυβδη ο λαθρέμπορος κερδίζει επιπλέον 10

λεπτά.



Πώς γίνεται το λαθρεμπόριο

ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ στον Πειραιά. Το εμπορικό πλοίο περνάει τράνζιτ από το

λιμάνι για ανεφοδιασμό. Ο πλοίαρχος ζητάει 10 τόνους πετρέλαιο. Στην

πραγματικότητα χρειάζεται κάτι λιγότερο από πέντε τόνους. Υπολόγισε λάθος;

Όχι. Ήξερε πολύ καλά τι έκανε…

Από τον μόλο της Δραπετσώνας ξεκινά το εφοδιαστικό πλοιάριο και με την

προβλεπόμενη διαδικασία τον εφοδιάζει με το πετρέλαιο που ζήτησε. Ο καπετάνιος

υπογράφει κανονικά όλα τα χαρτιά για την πληρωμή και συνεχίζει το ταξίδι του.

Έως εδώ όλα γίνονται νόμιμα. Έξω από τη ράδα του λιμανιού τούς προσεγγίζει ένα

ρυμουλκό που κινείται με σβηστά τα φώτα ναυσιπλοΐας. Το εσωτερικό του πλοίου

είναι μετασκευασμένο και γεμάτο με δεξαμενές. Το πλήρωμα του εμπορικού είναι

ενημερωμένο για τις κινήσεις του ρυμουλκού. Το τελευταίο δένει δίπλα στο

φορτηγό και αρχίζει η μεταφόρτωση της μισής ποσότητας του πετρελαίου. Στην

προβλήτα βυτιοφόρα περιμένουν με αναμμένες μηχανές και σβησμένα φώτα για να

φορτώσουν. Ύστερα από μερικές ώρες το πετρέλαιο διοχετεύεται ­ αφορολόγητο

μάλιστα ­ στην εσωτερική αγορά.

Έτσι εξηγείται γιατί δεν έκανε λάθος ο πλοίαρχος. Απλώς εκείνο το βράδυ

αυξήθηκε κατά μερικά εκατομμύρια δραχμές ο τραπεζικός του λογαριασμός! Το

λαθρεμπόριο καυσίμων γνώριζε και γνωρίζει ακόμη τεράστια άνθηση. Υπολογίζεται

ότι ο ετήσιος τζίρος από την κομπίνα με τα ναυτιλιακά καύσιμα ανέρχεται σε 1,3

δισ. ευρώ. Τη μεγαλύτερη έξαρση όμως γνώρισε η λαθρεμπορία καυσίμων την

περίοδο 1992 – 1994 επειδή η τότε κυβέρνηση αύξησε κατακόρυφα τους δασμούς στο

πετρέλαιο κίνησης. Υπολογίζεται ότι μόνο τότε χάθηκαν από διαφυγόντες δασμούς

1,47 δισ. ευρώ τον χρόνο. Τη διετία που ακολούθησε απαγγέλθηκαν κατηγορίες σε

δεκάδες τελωνειακούς, εκπροσώπους πετρελαϊκών και εφοδιαστικών εταιρειών, αλλά

τα «μεγάλα ψάρια» γλίτωσαν…