Σε κυκλοφοριακό… μπλακ άουτ οδηγείται η Θεσσαλονίκη, λόγω της ραγδαίας

αύξησης των αυτοκινήτων στην πόλη, αλλά και της έλλειψης συγκοινωνιακών μέσων

σταθερής τροχιάς: τα μόνα δημόσια μέσα μεταφοράς παραμένουν τα λεωφορεία, τη

στιγμή που η πόλη έχει πανευρωπαϊκό ρεκόρ στον ρυθμό αύξησης των ιδιωτικών

αυτοκινήτων.

Σήμερα στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι αναλογούν

περίπου 350 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, καθώς κυκλοφορούν περίπου 450.000

I.X., αριθμός σχεδόν πενταπλάσιος σε σχέση με τον αντίστοιχο του 1987. Οι

ειδικοί εκτιμούν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια η αναλογία θα φτάσει τα 500 I.X.

ανά 1.000 κατοίκους, καθώς ο ρυθμός αύξησης των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων

ξεπερνά ετησίως το 5%. Μάλιστα, την τελευταία χρονιά η αύξηση άγγιξε το 10%,

αριθμός που δίνει στη Θεσσαλονίκη την πρωτιά σε όλη την Ευρώπη, όπου το μέσο

ποσοστό κυμαίνεται στο 3%.

Την ίδια ώρα, η μέση ωριαία ταχύτητα των I.X. στη Θεσσαλονίκη δεν ξεπερνά τα

17 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ η αντίστοιχη για τα λεωφορεία αγγίζει μόλις τα 15

χλμ. εκτός λεωφορειοδρόμων και δεν ξεπερνά τα 22 χλμ. στις ειδικές λωρίδες.

Έτσι οι οδηγοί χρειάζονται από 30 λεπτά έως και μία ώρα για να διανύσουν μία

απόσταση, για την οποία υπό φυσιολογικές συνθήκες αρκούν μόλις 15 λεπτά.

Ανάλογα προβλήματα παρατηρούνται και σε δρόμους εκτός κέντρου, όπως η Λεωφόρος

Βασ. Όλγας και η Λαγκαδά, ενώ και η Περιφερειακή Οδός έχει μετατραπεί σε…

αστικό δρόμο, καθώς, όπως υπολογίζεται, σε κάθε σημείο της δέχεται ημερησίως

περίπου 100.000 αυτοκίνητα. «H Θεσσαλονίκη πνίγεται. Τα αυτοκίνητα, όπως και ο

πληθυσμός της πόλης, έχουν αυξηθεί πάρα πολύ, ενώ ούτε διαθέτουμε μέσα μαζικής

μεταφοράς ούτε έργα γίνονται. Και δυστυχώς κανείς δεν αντιδρά», είπε στα «NEA»

ο συγκοινωνιολόγος του Οργανισμού Ρυθμιστικού, Γιάννης Τόσκας.

Ο ΟΑΣΘ

Παρά τα οξυμένα κυκλοφοριακά προβλήματα, τα αστικά λεωφορεία παραμένουν το

μοναδικό δημόσιο μέσο μεταφοράς, καθώς το μεν Μετρό έχει καθυστερήσει

σημαντικά, ενώ καμία άλλη εναλλακτική πρόταση, όπως το τραμ, δεν έχει

προχωρήσει. Παρά τη βελτίωση που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια, οι

περισσότεροι πολίτες είναι δυσαρεστημένοι από την ποιότητα των υπηρεσιών που

παρέχει ο ΟΑΣΘ, τις οποίες και χρησιμοποιεί μόλις ένας στους τέσσερις.

Ο στόλος των περίπου 540 οχημάτων δε φαίνεται ικανός για να καλύψει τις

ανάγκες, ούτε επιτρέπει τον σχεδιασμό νέων γραμμών.

Την κατάσταση δεν διευκόλυνε η λειτουργία των λεωφορειολωρίδων, όπου η

αστυνόμευση είναι ελλιπής. «Όπως φαίνεται από τα στοιχεία οι λεωφορειόδρομοι

δεν βελτίωσαν σημαντικά την κίνηση των αστικών. Επιπλέον, τώρα θέλουν να

επιτρέψουν τη διέλευση των ταξί, γεγονός που πρακτικά θα τους καταργήσει, τη

στιγμή που πρέπει να επεκταθούν», τόνισε ο κ. Τόσκας.

Ελάχιστες οι θέσεις πάρκινγκ

ΔΡΑΜΑΤΙΚΕΣ διαστάσεις έχει πάρει και η έλλειψη χώρων στάθμευσης κυρίως

στο κέντρο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η ζήτηση φτάνει τις περίπου 32.000

θέσεις, όταν η προσφορά δεν ξεπερνά τις 17.000, εκ των οποίων μάλιστα μόλις οι

7.000 διατίθενται σε κλειστούς χώρους στάθμευσης. Πρακτικά, δηλαδή,

χρειάζονται άλλες 15.000 θέσεις, γεγονός που κάνει την αναζήτηση πάρκινγκ μία

ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση για τους οδηγούς.

Την ίδια στιγμή από τα συνολικά 43 υπόγεια πάρκινγκ που είχε χωροθετήσει το

υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης και το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατασκευάστηκαν μόνο δύο, στο

Ελευθέριο – Κορδελιό και τις Συκιές, ενώ αυτό τής ΧΑΝΘ λειτουργεί χωρίς να

έχει ακόμα ολοκληρωθεί.