Είκοσι χρόνια μετά την έναρξη των δραστηριοτήτων του, ο όμιλος εταιρειών

Γερμανός αναπτύσσεται δυναμικά στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και της

αυτόνομης ηλεκτρικής ενέργειας. «Είμαστε το μεγαλύτερο δίκτυο παροχής

τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και πληροφορικής στην Ελλάδα και ένα από τα

μεγαλύτερα της Ευρώπης», λέει ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου κ. Νίκος

Παππάς. «Το δίκτυό μας αριθμεί συνολικά 250 καταστήματα Γερμανός στην Ελλάδα,

62 καταστήματα Multirama, 28 εξειδικευμένα καταστήματα Γερμανός στη Ρουμανία,

ενώ στα άμεσα σχέδιά μας για τη χώρα αυτή, με βάση το επιχειρηματικό μας πλάνο

για το 2001, είναι να φτάσουμε τα 60 καταστήματα. Έχουμε επίσης οκτώ

καταστήματα στη Βουλγαρία, δύο στα Σκόπια και επτά στην Κύπρο».

Όπως δηλώνει ο κ. Παππάς, η εταιρεία έχει πλέον μεταμορφωθεί σε μια μεγάλη

αλυσίδα που έχει συσσωρεύσει εμπειρία και τεχνογνωσία. «Η συσσωρευμένη

τεχνογνωσία στον χώρο του specialized retailing αποτελεί ένα εξαγώγιμο προϊόν

και με αυτή τη λογική σχεδιάζουμε την επέκτασή μας σε χώρες της Κεντρικής

Ευρώπης και στην Τουρκία, στο αμέσως προσεχές διάστημα», τονίζει, και

συμπληρώνει ότι η επέκταση αυτή δεν θα γίνει με την λογική του ανοίγματος

καταστημάτων, όπως για παράδειγμα στη Ρουμανία, αλλά μέσω εξαγορών αλυσίδων

καταστημάτων που υπάρχουν στις χώρες ενδιαφέροντος, ώστε πολύ σύντομα, με τη

γνώση που ήδη υπάρχει, να αποκτήσει η εταιρεία ηγετική θέση στις αγορές αυτές.

Τα περιθώρια ανάπτυξης

Ερωτώμενος για τα περιθώρια ανάπτυξης που έχει η αγορά τηλεπικοινωνιών στη

χώρα μας, ο κ. Παππάς απαντά ότι δεν είναι μεγάλα, πέραν των οριακών

βελτιώσεων ή τοποθετήσεων σε επίκαιρα σημεία, τόσο στην Αττική όσο και στην

υπόλοιπη Ελλάδα. «Φτάσαμε σε ένα σημείο ωρίμανσης και κορεσμού», λέει

χαρακτηριστικά. Αναφερόμενος στην αγορά των Telecoms και την πληροφορική

βλέπει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. «Την ανάπτυξη αυτή θα την καθορίσουν τόσο

οι συνθήκες της αγοράς όσο και η εξέλιξη σε νέες τεχνολογίες. Τα προϊόντα και

οι υπηρεσίες αναμένεται να αναπτυχθούν ραγδαία, εν όψει της απελευθέρωσης της

αγοράς των τηλεπικοινωνιών. Θεωρούμε λοιπόν ότι ακόμα βρισκόμαστε στην αρχή

μιας έκρηξης η οποία θα σημειωθεί στο επόμενο διάστημα και οι αλλαγές που θα

γίνουν θα περάσουν και μέσα από το δίκτυο των καταστημάτων».

Ο ανταγωνισμός δεν θα μπορούσε να μην απασχολεί τον όμιλο εταιρειών Γερμανός.

«Την τελευταία τριετία αναπτύχθηκε ένας έντονος ανταγωνισμός όσον αφορά την

ανάπτυξη νέων δικτύων πωλήσεων και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Αυτό μας

έδωσε τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούμε ακόμα περισσότερο. Σήμερα ο

ανταγωνισμός φθίνει ­ στη μορφή πάντα που αναπτύχθηκε κατά την προηγούμενη

διετία. Φυσικά δεν εφησυχάζουμε και πραγματοποιούμε μεγάλες επενδύσεις για να

μπορέσουμε να στηρίξουμε την προσπάθειά μας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο

εξωτερικό, όπου το τελευταίο διάστημα βρίσκεται ο προσανατολισμός μας», εξηγεί

ο κ. Παππάς.

Επενδύσεις

Μιλώντας για τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, αναφέρει ότι ήδη

ετοιμάζεται ένα μεγάλο Logic Center στον Αυλώνα Αττικής, επένδυση ύψους 4 δισ.

δραχμών. Επίσης, ο όμιλος βρίσκεται στη φάση εγκατάστασης πληροφοριακού

συστήματος σε ολόκληρο το δίκτυο, επένδυση ύψους 2 δισ. δραχμών, που θα

ολοκληρωθεί έως το πρώτο εξάμηνο του 2002. Όπως εξηγεί ο κ. Παππάς, «η

επένδυση αυτή πρόκειται να δώσει συγκριτικό πλεονέκτημα στον όμιλο, όσον αφορά

τη διάχυση των πληροφοριών σε ολόκληρο το δίκτυο, στην Ελλάδα και το

εξωτερικό, με σκοπό τελικά να μπορούν να γνωρίζουν όλες τις τάσεις της αγοράς

και να αποκομίσουν μεγαλύτερα μερίδια. Ολοκληρώθηκε, επίσης, επένδυση στο

εργοστάσιό μας στην Ξάνθη για την παραγωγή μπαταριών μολύβδου και εντός του

έτους στα επιχειρηματικά πλάνα είναι η υλοποίηση νέας επένδυσης, ύψους 2,5

δισεκατομμυρίων δραχμών, για την παραγωγή μιας νέας γενιάς προϊόντων νέας

τεχνολογίας με εφαρμογή στην αγορά των Telecoms. Η επένδυση αυτή πιστεύουμε

ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου και η παραγωγική διαδικασία θα

ξεκινήσει στα τέλη του 2001- αρχές του 2002. Κύριος προσανατολισμός μας στο

κομμάτι αυτό είναι οι εξαγωγές. Ήδη έχουμε σημαντική παρουσία στην Ανατολική

και Κεντρική Ευρώπη και πιστεύουμε ότι μπορούμε να επεκτείνουμε ακόμα

περισσότερο τη δραστηριότητά μας αυτή, με σημαντικά περιθώρια κέρδους».

Η θέση του για το λιανεμπόριο είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει

σημαντικά. Όπως λέει, το μέλλον ανήκει στα εξειδικευμένα και ευέλικτα σχήματα

λιανικής πώλησης. «Άλλωστε, η μορφή αυτή καταστημάτων αποκτά, από μέρα σε

μέρα, μεγαλύτερη σημασία. Και αυτό προκύπτει από τις απαιτήσεις του κοινού».

Δυναμική βλέπει την εξέλιξη και στον χώρο του e-commerce. «Πιστεύουμε ότι

είναι ένα νέο κανάλι διανομής, που τα επόμενα χρόνια θα αποκτήσει σημαντική

οντότητα. Ήδη από το 2000 έχουμε ιδρύσει την εταιρεία Best-Ε και η πρώτη

δραστηριότητα είναι μέσω του «oops. gr» όπου έχουμε φτιάξει ένα πολυκατάστημα.

Είναι ένα κανάλι σύγχρονο και πιστεύουμε ότι πρέπει να επενδύσουμε στο κομμάτι

αυτό για να είμαστε έτοιμοι στις απαιτήσεις της νέας εποχής».

Ενδιαφέρον παρουσιάζει για τον όμιλο και η συμμετοχή στα ΚΑΕ αλλά και στην

Αθηναία, όπου πρόσφατα ολοκληρώθηκε η συγχώνευση με την εταιρεία του ομίλου

Multirama ΑΒΕΕ. «Το κομμάτι της Αθηναίας στο χώρο του ενδύματος σκοπεύουμε να

τo επεκτείνουμε σε συνεργασία με κάποιο στρατηγικό εταίρο από τον χώρο.

Είμαστε ήδη σε συζητήσεις και, όταν θα είμαστε έτοιμοι, θα μπορούμε να πούμε

ποια μορφή θα πάρει η συνεργασία αυτή. Θεωρούμε ότι είναι μια σημαντική

δραστηριότητα. Ένα ιδανικό σημείο πώλησης και ένα εξαιρετικό περιουσιακό

στοιχείο της εταιρείας μας και φυσικά δεν προτιθέμεθα να το αφήσουμε

αναξιοποίητο ή να το πουλήσουμε».

Στα ΚΑΕ ο όμιλος Γερμανός έχει μετοχική σχέση. Όπως τονίζει ο κ. Παππάς,

«στόχος είναι η δημιουργία ενός επενδυτικού σχήματος στρατηγικής σημασίας όπου

την ανάληψη του management θα έχει ξένος φορέας. Το τι θα συμβεί το επόμενο

διάστημα, κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει».

Το Χρηματιστήριο

Για την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, ο κ. Παππάς εκτιμά ότι η εταιρεία μπήκε σε

μια νέα φάση. «Πάψαμε να είμαστε μια ιδιωτική εταιρεία. Έχουμε πλέον αναλάβει

μεγάλες ευθύνες, καθώς έχουμε χιλιάδες μετόχους, απέναντι στους οποίους θα

πρέπει να φανούμε συνεπείς. Έχουμε χρέος να μπορούμε να ικανοποιούμε τις

ανάγκες των πελατών μας και ταυτόχρονα όλους εκείνους που επένδυσαν τα χρήματά

τους στις μετοχές μας». Ο κ. Παππάς εκτιμά ότι στο επόμενο χρονικό διάστημα θα

γίνουν σημαντικές αλλαγές και στρατηγικές συμμαχίες στον κλάδο της

πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών. «Η εταιρεία μας έχει θέση σε όλα αυτά.

Δεν έχουμε, λοιπόν, λόγο να βιαζόμαστε. Θα είμαστε μέσα στην αγορά, θα είμαστε

μέσα στις εξελίξεις».

Στην ερώτηση για το αν και κατά πόσο θεωρεί αναγκαία την ύπαρξη ενός σταθερού

πλαισίου στη λειτουργία του Χρηματιστηρίου, ο οικονομικός διευθυντής της

Γερμανός δηλώνει ότι «πρέπει να είναι σαφές και καθορισμένο από την εισαγωγή

μιας εταιρείας στο Χρηματιστήριο, στον τρόπο που διατίθενται τα κεφάλαια, στον

τρόπο με τον οποίο διοικείται μια εταιρεία. Όμως, δεν θα πρέπει να

δημιουργηθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα αναστέλλει την αναπτυξιακή πορεία

των επιχειρήσεων. Μπορούμε τελικά να κινδυνέψουμε από τον ίδιο μας τον εαυτό

και από τις φοβίες που μας διακατέχουν. Πρέπει να υπάρχουν κανόνες που θα

διασφαλίζουν εκείνους που επενδύουν τα χρήματά τους. Όχι, όμως, με τη λογική

κάθε μέρα και ένα μέτρο, κάθε μέρα και ένας νόμος», καταλήγει.

Ποιος είναι ο Νίκος Παππάς

Ο Νίκος Παππάς γεννήθηκε το 1952 και είναι έγγαμος, με δύο παιδιά.

Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ανωτάτη Εμπορική Σχολή Αθηνών, Οικονομικό

Πανεπιστήμιο σήμερα, και παρακολούθησε αρκετά σεμινάρια management στην Ελλάδα

και το εξωτερικό. Εργάστηκε επί σειρά ετών σε σημαντικές επιχειρήσεις,

περνώντας από όλες τις βαθμίδες στον τομέα των οικονομικών. Τα τελευταία επτά

χρόνια εργάζεται στον Όμιλο εταιρειών Γερμανός, με αρμοδιότητες την οικονομική

και διοικητική διεύθυνση του Ομίλου.