«Χρυσές» είναι οι ημέρες των Χριστουγέννων και των ονομαστικών εορτών για
την ονομαζόμενη βιομηχανία της ομορφιάς.
|
|
ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ, παρά τα στάσιμα εισοδήματά τους, υπολογίζεται ότι την εποχή
αυτή δίνουν για αγορές αρωμάτων, ακριβών προϊόντων μακιγιάζ και περιποίησης
προσώπου περίπου 30 δισ. δρχ. Είναι το 50% του συνολικού τζίρου για προϊόντα
επιλεκτικής διανομής ή λουξ.
Το υπόλοιπο είναι τα λεγόμενα προϊόντα ευρείας διανομής. Ο συνολικός τζίρος
τελικά θα φθάσει φέτος τα 170 δισ. δρχ. από 137 δισ. δρχ., σύμφωνα με στοιχεία
της ICAP. «Θα περίμενε κανείς μικρές αυξήσεις στον κλάδο πολύ κάτω από 10%.
Πάντως, η μέση κατανάλωση καλλυντικών στην Ελλάδα είναι μικρότερη από την
αντίστοιχη των ευρωπαϊκών χωρών», λέει ο γενικός διευθυντής μεγάλης
επιχείρησης του κλάδου, που έχει εισαχθεί και στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Τρεις είναι οι τάσεις που χαρακτηρίζουν την «όμορφη βιομηχανία» τα δύο
τελευταία χρόνια: «Μεγάλες συγκεντρώσεις στον κλάδο, άνοδος στην κατανάλωση
των προϊόντων ευρείας διανομής που πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ μαζί με
βελτίωση της εικόνας τους και αλλαγές στον τρόπο πώλησης που προωθούν οι
εταιρείες». Όσο για την μείωση της ελληνικής παραγωγής, προς όφελος των
εισαγωγών ή των εργασιών παρασκευής φασόν για λογαριασμό τρίτων, δεν αποτελεί
πλέον είδηση. Ξεκίνησε στην αρχή της δεκαετίας του ’90, καταγράφεται και στην
έρευνα της ICAP, ενώ αποδίδεται στην ελεύθερη διακίνηση των εμπορευμάτων στην
Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι «συγκεντρώσεις» είναι μεγάλες και στον εμπορικό κλάδο των καλλυντικών. Οι
εισαγωγείς, υπολογίζουν ότι στα προϊόντα επιλεκτικής διανομής περίπου 65% του
τζίρου γίνεται από τις ειδικευμένες αλυσίδες καλλυντικών Hondos, Beauty Shop,
και Υβόννη.
|
«Όμορφη βιομηχανία». Αυτές τις ημέρες οι πωλήσεις των ακριβών καλλυντικών είναι οι μεγαλύτερες του έτους
|
Οι ίδιες επιχειρήσεις αναπτύσσονται και σε νέα σημεία πώλησης, κάνουν εξαγορές
μικρών ή συνεργάζονται. Χαρακτηριστική περίπτωση η συνεργασία των επιχειρήσεων
Hondos και Beauty Shop στην εξαγορά της επιχείρησης Μπέζας, στη Θεσσαλονίκη
και την Αθήνα (Κηφισιά).
Βεβαίως, οι εξαγορές δεν σταματούν εδώ. Καθώς οι εταιρείες είναι εισαγωγικές ή
παράγουν κιόλας καλλυντικά, αλλά δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους όπως τα
απορρυπαντικά ή τα φάρμακα, στον χώρο εισβάλλουν και πολυεθνικοί κολοσσοί.
Πρόσφατα η γερμανική Henkel αγόρασε την εταιρεία Rilken που παρήγαγε αρκετά
προϊόντα κυρίως ευρείας διανομής, όπως βαφές μαλλιών, ενώ έκανε και εισαγωγές
και αντιπροσώπευση καλλυντικών προϊόντων από το εξωτερικό.
Η Henkel δεν είναι η μοναδική πολυεθνική μονάδα στην Ελλάδα. Έχει προηγηθεί η
ΑΝΕΛΟΡ (L’ Oreal), η Beiersdorf, η Unilever (Lever Hellas), Procter &
Gamble κ.λπ. Οι δύο τελευταίες είναι ευθέως ανταγωνιστικές της Henkel και σε
άλλα προϊόντα, όπως για παράδειγμα σε απορρυπαντικά, καθαριστικά κ.λπ.
Άλλωστε, οι βιομηχανίες του κλάδου ασχολούνται και με τα φαρμακευτικά
προϊόντα. Χαρακτηριστική περίπτωση εδώ ο Όμιλος Εταιρειών Λαβίδα, που παράγει
φαρμακευτικά και καλλυντικά προϊόντα, ενώ εταιρείες του ομίλου εισάγουν και
διακινούν καλλυντικά, με έμφαση στα φαρμακευτικά καλλυντικά.
Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών παραγωγής καλλυντικών, το τελευταίο διάστημα
αναπτύσσεται μία τάση να μειωθεί η ψαλίδα μεταξύ των καλλυντικών ευρείας και
επιλεκτικής διανομής. Η τάση είναι τα προϊόντα αυτά να γίνονται ποιοτικώς
καλύτερα και να παρουσιάζονται σε καλύτερες συσκευασίες και στη συνέχεια να
προωθούνται μέσω των σούπερ μάρκετ και των πολυκαταστημάτων καλλυντικών. Τα
σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν άλλωστε το 45% του συνολικού τζίρου στα καλλυντικά.
- Κυψέλη: «Είμαστε σε μεγάλο σοκ» – Τι αποκαλύπτει ο πατέρας της 14χρονης που μαχαιρώθηκε από συμμαθήτριά της στο σχολείο
- Ασπίδα απέναντι στους καύσωνες: Η Ισπανία δημιουργεί δίκτυο κλιματικών καταφυγίων
- Αγρίνιο: Eκτός κινδύνου o 9χρονος που κατανάλωσε ψυχοφάρμακα – Συνελήφθη η μητέρα του συμμαθητή που του τα έδωσε









