Νέα ανάκαμψη στις τιμές (spot) μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) αναμένεται από τις αρχές του Νοεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της εξειδικευμένης εταιρείας παροχής πληροφοριών και τιμών για τον κλάδο, της Xeneta. Οι τιμές είναι πολύ μειωμένες από τις αρχές του έτους

Ηδη από τον Οκτώβριο οι μέσες τιμές spot στις μεταφορές κοντέινερ έχουν αυξηθεί στις ωκεάνιες («Transpacific») διαδρομές και η εταιρεία αναμένει νέα αύξηση στις αρχές του μήνα που διανύουμε. Ομως, όπως σημειώνει ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, Πίτερ Σαντ, οι αυξήσεις αυτές καταγράφονται ενάντια στα θεμελιώδη της αγοράς και ειδικά στη χαμηλότερη ζήτηση που καταγράφεται πλέον από τις ΗΠΑ. Για τον λόγο αυτόν η εταιρεία καλεί τις ναυτιλιακές να είναι έτοιμες για διακυμάνσεις στις τιμές.

Με βάση τις πιο πρόσφατες τιμές στις 30 Οκτωβρίου που παρουσιάζει η Xeneta, οι τιμές της μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ (FEU) μήκους 40 ποδών (12,20 μέτρων) διαμορφώθηκαν ως εξής:

  •  Για τις μεταφορές από την Απω Ανατολή στη Μεσόγειο, στα 2.326 δολάρια ανά κοντέινερ.
  •  Για τις μεταφορές από την Απω Ανατολή στη Βόρεια Ευρώπη, στα 1.964 δολάρια ανά κοντέινερ.
  •  Για τις μεταφορές από τη Βόρεια Ευρώπη στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, στα 1.565 δολάρια ανά κοντέινερ.
  •  Για τις μεταφορές από την Απω Ανατολή στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, στα 2.145 δολάρια ανά κοντέινερ.
  •  Για τις μεταφορές από την Απω Ανατολή στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, στα 3.046 δολάρια ανά κοντέινερ.

Σε σύγκριση με έναν μήνα πριν, οι μέσες τιμές spot από την Απω Ανατολή προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ έχουν αυξηθεί περισσότερο από τις συναλλαγές σε άλλες κύριες διαδρομές μεταφοράς κοντέινερ. Η μεγαλύτερη μεταβλητότητα παρατηρείται στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, με άνοδο 31,4%, ενώ οι μέσες τιμές spot προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 18,2%.

Από την αρχή του έτους, οι μέσες τιμές spot από την Απω Ανατολή μειώθηκαν κατά 49% προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και κατά 55% προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ σε σύγκριση με τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Οι μέσες τιμές spot από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 10,4% από τις 30 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο μακροπρόθεσμα οι τιμές spot από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη καταγράφουν τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των κυρίων διαδρομών μεταφοράς κοντέινερ από το τέλος του περασμένου έτους. Ειδικότερα, μειώθηκαν κατά 61% από 5.037 δολάρια ΗΠΑ ανά FEU σε 1.964 δολάρια ΗΠΑ ανά FEU.

Στη Μεσόγειο οι τιμές spot παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες, καθώς διαμορφώθηκαν κατά 9 δολάρια ΗΠΑ ανά FEU υψηλότερα (+0,4%) στις 30 Οκτωβρίου σε σύγκριση με έναν μήνα πριν.

Η μέση τιμή spot από τη Βόρεια Ευρώπη προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μειώθηκε κατά 10,1% σε σύγκριση με έναν μήνα πριν και κατά 44% σε σύγκριση με την 1η Ιανουαρίου. Οι τιμές από Απω Ανατολή προς τη Μεσόγειο μειώθηκαν κατά 60% σε σύγκριση με τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Οι προβλέψεις

Σύμφωνα με τον επικεφαλής αναλυτή της Xeneta, η 12μηνη εμπορική εκεχειρία μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των δασμών και της κατάργησης των λιμενικών τελών, θα αυξήσει την κινητικότητα στις μεταφορές, «αλλά είναι απίθανο να προκαλέσει αύξηση των εισαγωγών», όπως σημειώνεται. Πολλές ναυτιλιακές είχαν προφορτώσει αγαθά νωρίτερα μέσα στο έτος επειδή αυτό ζήτησαν και οι πελάτες τους και τώρα που τα αποθέματα είναι υψηλά οι έμποροι δεν θα βιαστούν να επωφεληθούν από τους χαμηλότερους δασμούς, εκτιμάται.

Το κλίμα και η εμπιστοσύνη της αγοράς καθορίζει τις εξελίξεις, οπότε αν και η εκεχειρία ΗΠΑ – Κίνας μπορεί να μην προκαλέσει έξαρση στις μεταφορές θαλάσσιων φορτίων και περαιτέρω αύξηση των ναύλων, θα μπορούσε να ασκήσει κάποια ανοδική πίεση στους ναύλους αυτούς για να σταματήσει η απότομη πτώση των ναύλων στο υπόλοιπο του 2025.

«Για άλλη μια φορά, ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πρέπει να αντιδράσει σε χαοτικά και απρόβλεπτα γεωπολιτικά παιχνίδια», σημειώνεται. Οι διαμάχες μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας για το εμπόριο έχουν κάνει ήδη ζημιά στον κλάδο, προστίθεται.