Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης προετοιμάζεται αθόρυβα, αλλά αποφασιστικά, για ένα σενάριο που μέχρι πρότινος θεωρείτο αδιανόητο: πόλεμο με τη Ρωσία. Το Ρότερνταμ δεν είναι πια απλώς κόμβος εμπορίου αλλά μετατρέπεται σταδιακά σε στρατηγικό κρίκο της αμυντικής αλυσίδας του ΝΑΤΟ. Με φόντο την παρατεταμένη ρωσική επιθετικότητα και την επιστροφή του γεωπολιτικού ρεαλισμού, η Ευρώπη ενεργοποιεί τις υποδομές της για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης σύρραξης. Στο Ρότερνταμ, χώροι λιμενικών εγκαταστάσεων δεσμεύονται για στρατιωτικά πλοία, σχεδιάζονται αποβατικές ασκήσεις, και αναβιώνει μια μορφή πολεμικής ετοιμότητας που η Δύση είχε να δει από τον Ψυχρό Πόλεμο. Τα μέτρα αυτά εντάσσονται δε σε ένα σύνολο υπολογισμένων ενεργειών σε ολόκληρη την Ευρώπη που αντανακλούν μια νέα συνείδηση στρατηγικής αυτονομίας, ανθεκτικότητας και συλλογικής αποτροπής.

Οπως αναφέρει δημοσίευμα των “Financial Times”, ο διευθύνων σύμβουλος της Αρχής Λιμένος Ρότερνταμ, Μπάουντεβαϊν Σίμονς, δήλωσε ότι υπάρχει συντονισμός με τον γειτονικό λιμένα της Αμβέρσας για το πώς να διαχειριστούν ενδεχόμενη άφιξη βρετανικών, αμερικανικών και καναδικών οχημάτων και εφοδίων. «Δεν είναι κάθε τερματικός σταθμός κατάλληλος για διαχείριση στρατιωτικού φορτίου», ανέφερε σε συνέντευξή του στους “Financial Times”. «Αν έπρεπε να μεταφερθούν μεγάλοι όγκοι στρατιωτικών υλικών, θα κοιτούσαμε προς την Αμβέρσα ή άλλα λιμάνια για να αναλάβουν μέρος αυτών και το αντίστροφο. Βλέπουμε ο ένας τον άλλον όλο και λιγότερο ως ανταγωνιστές. Και φυσικά, ανταγωνιζόμαστε όπου χρειάζεται, αλλά συνεργαζόμαστε όπου μπορούμε».

Σύμφωνα με τον Σίμονς, ένα ή περισσότερα πλοία θα ελλιμενίζονται στην αποβάθρα για αρκετές εβδομάδες, τέσσερις ή πέντε φορές τον χρόνο, αν και η τοποθεσία μπορεί να αλλάζει. Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Ρότερνταμ είναι το μόνο μέρος όπου είναι δυνατόν να μεταφερθούν με ασφάλεια πυρομαχικά από ένα πλοίο σε άλλο. Θα πραγματοποιούνται επίσης αποβατικές στρατιωτικές ασκήσεις αρκετές φορές τον χρόνο.

Το λιμάνι έχει διαχειριστεί οπλισμό και στο παρελθόν, ιδιαίτερα κατά τον πόλεμο στον Περσικό Κόλπο το 2003, αλλά ακόμα και στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου δεν διέθετε ειδική αποβάθρα.

Πρόκειται δε για μέρος ενός μεγαλύτερου κύματος πολεμικών προετοιμασιών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οπως είναι γνωστό η ΕΕ καταρτίζει ένα σχέδιο επανεξοπλισμού ύψους έως 800 δισ. ευρώ σε μια προσπάθεια να γίνει πιο αυτάρκης στην άμυνα, ως απάντηση στις απαιτήσεις του αμερικανού προέδρου αλλά και με το βλέμμα στη δυνατότητα αποτροπής της ρωσικής επιθετικότητας, καθώς η πλήρους κλίμακας εισβολή του Βλαντίμιρ Πούτιν στην Ουκρανία μπαίνει στον τέταρτο χρόνο της.

Η Ολλανδία, μαζί με τους συμμάχους του ΝΑΤΟ, έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ. Τον Μάιο, το ολλανδικό υπουργείο Αμυνας ανακοίνωσε ότι το Ρότερνταμ θα πρέπει να παρέχει χώρο για διαχείριση πολλών πλοίων που μεταφέρουν στρατιωτικό φορτίο, κατόπιν αιτήματος του ΝΑΤΟ. Ο γ.γ. του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε προειδοποίησε τον Ιούνιο τα μέλη της Συμμαχίας ότι η Ρωσία θα μπορούσε να επιτεθεί σε κάποιο απ’ αυτά μέχρι το 2030.

Σύμφωνα με στοιχεία του δημοσιεύματος των “FT” το Ρότερνταμ εκτείνεται 42 χλμ. κατά μήκος του ποταμού Μάας, διαχειρίζεται περίπου 436 εκατ. τόνους φορτίου ετησίως, δεχόμενο 28.000 πλοία από τη θάλασσα και 91.000 από ποτάμιες διαδρομές, αλλά έχασε περίπου 8% των μεταφορών κυρίως σε πετρέλαιο, μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ στη Ρωσία.

Οπως αναφέρει ο Σίμονς, η πανδημία του κορωνοϊού αποκάλυψε την εξάρτηση των Ευρωπαίων από λίγους προμηθευτές και τους έδωσε κάποια μαθήματα, όπως έγινε και με την απότομη μείωση των ροών ρωσικού πετρελαίου.