Εχετε παρατηρήσει ποτέ πως όταν κοιμάστε καλά και ξυπνάτε το επόμενο πρωί ξεκούραστοι, η ημέρα σας στη συνέχεια θα κυλήσει πιο ομαλά; Ή, αντίθετα, όταν αφήνετε πανικόβλητοι το κρεβάτι σας, οι επόμενες ώρες θα σας βρουν μέσα στην ένταση και στα προβλήματα; Ολα αυτά δεν είναι τυχαία σημάδια. Ο τρόπος που ξεκινάτε την ημέρα σας πραγματικά καθορίζει και την έκβασή της. Γι' αυτόν τον λόγο, αν δεν θέλετε να χαθείτε μέσα στη ροή της καθημερινότητας και επιθυμείτε να έχετε τις απαραίτητες δυνάμεις για να επικεντρωθείτε στο τρέξιμό σας όταν πρέπει, χρειάζεται ν' αφήσετε στην άκρη τέσσερις κακές συνήθειες τα πρωινά.

 

1.      Μην τρώτε για πρωινό γλυκά

 

Μπορεί το σάκχαρό σας να έχει πέσει το βράδυ, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως αν φάτε πολλές βάφλες, μάφιν, δημητριακά και σκευάσματα που είναι πλούσια σε ζάχαρη και υδατάνθρακες, θα βοηθήσετε τον οργανισμό σας. Αν και στιγμιαία θα σας γεμίσει η πλούσια γεύση τους, σύντομα το στομάχι σας θα γουργουρίζει, με αποτέλεσμα να θέλετε επιπλέον φαγητό. Προτιμήστε λοιπόν υγιεινά smoothies, απ' όπου θα πάρετε τα απαραίτητα σάκχαρα. Χάρη στα φρούτα, ο γλυκαιμικός σας δείκτης θα ανέβει. Συνδυάστε τα με υγιεινά λιπαρά από λαχανικά και πρωτεΐνη από γάλα καρύδας ή άλλα πρωτεϊνούχα σκευάσματα.

 

2.      Μην τρώτε αν δεν είστε πεινασμένοι

 

Μεγαλώσαμε πιστεύοντας πως το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Για κάποιους ανθρώπους πραγματικά είναι, ειδικά π.χ. για τους Βορειοευρωπαίους που σηκώνονται αξημέρωτα και τρώνε δείπνο στις έξι το απόγευμα, και είναι φυσικό έως το πρωί να πεινούν. Δεν ισχύει όμως για όλους, ειδικά αν - όπως συνηθίζουμε στην Ελλάδα - τρώμε αργά το βράδυ. «ΟΚ, το πρωινό είναι σπουδαίο, όμως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να κάτσετε στο τραπέζι να φάτε αν δεν έχετε διάθεση να φάτε. Ετσι, θα καταλήξετε να κάνετε περισσότερο κακό παρά καλό» υπογραμμίζει στο Runtastic.com ο κλινικός διατροφολόγος δρ Τζος Αξ. «Δοκιμάστε να εφαρμόσετε διαφορετικό πρόγραμμα διατροφής, αποφεύγοντας να φάτε κάτι για συγκεκριμένες ώρες. Μπορείτε να αφήσετε άδειο το πιάτο σας για 16 ώρες (από το δείπνο δηλαδή μέχρι το μεσημεριανό). Ετσι, θα καταφέρετε να ελέγξετε το βάρος σας, να μειώσετε τις φλεγμονές, να έχετε καλύτερη λειτουργία της καρδιάς και να ισορροπήσετε τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα».

 

3.      Μην παραλείπετε την πρωινή άσκηση

 

Τα πρωινά δεν είναι εύκολα για όλους, αλλά αν δεν έχετε άλλο χρόνο για να αφιερώσετε στη γυμναστική, ίσως τότε να πρέπει να βάλετε το ξυπνητήρι λίγο πιο νωρίς. Αν πάρετε τους δρόμους πριν από την ανατολή του ηλίου και τρέχετε, θα δείτε πως το αίμα σας θα αρχίσει να κυκλοφορεί καλύτερα στο σώμα σας, αυξάνοντας έτσι τα επίπεδα ενέργειας. Ειδικότερα, αν έχετε επισκεφθεί το απόγευμα το γυμναστήριο, θα χρειάζεστε αυτή την έκρηξη ενδορφινών, που θα σας βοηθήσει επίσης να έχετε και καλύτερο ύπνο. Ακόμα κι αν δεν το βλέπετε αρχικά, η πρωινή γυμναστική ευνοεί τον μεταβολισμό σας και σας βοηθάει να κάψετε περισσότερες θερμίδες κατά τη διάρκεια της ημέρας και άρα να έχετε βελτιωμένη παραγωγικότητα σε ό,τι κι αν κάνετε. Ο θετικός αντίκτυπος μπορεί να φτάσει μέχρι και στον εγκέφαλό σας, μια και έρευνες δείχνουν ότι η άσκηση τα πρωινά συμβάλλει στη λήψη πιο σωστών αποφάσεων. Για να κερδίσετε λεπτά για τον ύπνο ή την άσκησή σας, κάντε όσο περισσότερα μπορείτε από το βράδυ. Ετοιμάστε το τάπερ που θα πάρετε στη δουλειά ή βγάλτε τα ρούχα που θέλετε να φορέσετε στη δουλειά αλλά και στο τρέξιμο. Οσο περισσότερα πράγματα έχετε να κάνετε μόλις σηκωθείτε από το κρεβάτι τόσο λιγότερες πιθανότητες έχετε ν' ακούσετε το ξυπνητήρι σας και να υπακούσετε στο κάλεσμά του για ξύπνημα.

 

4.      Πείτε «όχι» στα ροφήματα γεμάτα θερμίδες και ζάχαρη

 

Οταν πάτε να ετοιμάσετε τον πρωινό σας καφέ ή το τσάι, σκεφτείτε καλά πόσες κουταλιές ζάχαρη πρέπει να βάλετε. Οταν είστε σε αγωνιστικό πρόγραμμα, τα ροφήματα που καταναλώνετε καθημερινά δεν μπορεί να είναι πλούσια σε γλυκαντικά όπως η ζάχαρη, η κρέμα, το σιρόπι, αφού έτσι φορτώνεστε με θερμίδες χωρίς καλά καλά να το καταλάβετε. Και φανταστείτε να φτάσετε και μέχρι το τραπέζι για να φάτε, τι ζημιά θα κάνετε στον μεταβολισμό σας. «Οσο γλυκό και να κάνετε το υγρό που έχετε στην κούπα σας», παρατηρεί ο δρ Τζος Αξ, «το αίσθημα της πείνας δεν θα καταπραϋνθεί, με αποτέλεσμα να πρέπει να φάτε. Ετσι, συσσωρεύετε θερμίδες που μπορεί να αντιστοιχηθούν με γεύματα που, ωστόσο, έχετε χάσει την ευκαιρία να καταναλώσετε». Αν οπωσδήποτε λοιπόν πρέπει κάτι να καταπιείτε μόλις ανοίξετε τα μάτια σας το πρωί, προτιμήστε τον σκέτο καφέ συνδυασμένο με φυτικές λιπαντικές ουσίες, ικανό να σας τονώσει την ενέργεια αλλά με υγιεινό τρόπο.