n Το μωρό μέσα στον πρώτο χρόνο της ζωής του αναπτύσσει τις αισθήσεις του και αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να εξερευνά το περιβάλλον

Ιδέες: Δοχεία και κύπελλα, άθραυστοι καθρέφτες στερεωμένοι, κουδουνίστρες, μαλακά ζωάκια, κούκλες ή μπάλες, παιχνίδια που επιπλέουν στο νερό, μουσικά κουτιά

n Μετά τους 12 μήνες το βρέφος βρίσκεται συνεχώς σε δράση, ενώ στους 18 μήνες χαρακτηρίζεται από διαρκή κίνηση

Ιδέες: Κούκλες όλων των μεγεθών γερής κατασκευής, μεγάλα μολύβια και χαρτιά για να μουτζουρώνει, μουσικά παιχνίδια και  πλατφόρμες, παιδικά αυτοκίνητα και φορτηγά, παιχνίδια για να σκάβει, παιχνίδια που σχηματίζουν στοίβες, παιχνίδια – τηλέφωνα (χωρίς καλώδια)

n Τον τρίτο χρόνο, μιμείται τις δραστηριότητες των ενηλίκων και των άλλων παιδιών

Ιδέες: Παζλ με μεγάλα κομμάτια (3-4 κομματιών), βιβλία, μαυροπίνακας και κιμωλία, τουβλάκια ή κυβάκια, κουκλόσπιτο (κούκλες – μαριονέτες), φάρμες με ζωάκια, μουσικά όργανα με φωτάκια και ήχους, πλαστελίνη, μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές

n Στην ηλικία από 3 έως 5 ετών το παιδί εντάσσεται στον παιδικό σταθμό και το προνήπιο

Ιδέες: Μπάλα, παιχνίδια στόχου (π.χ. bowling), παιδικά εργαλεία (κατσαβίδια, σφυράκια κ.λπ.), παιδικά κουζινικά είδη, παιχνίδια εξωτερικού χώρου (κουτί με άμμο, σπιτάκι, κουβαδάκια και φτυάρια), ρούχα μεταμφίεσης, τραμπολίνο, τρίτροχο ποδήλατο, επιτραπέζια που δεν απαιτούν ανάγνωση, παιχνίδια μνήμης, χειροτεχνίες, πολύπλοκα κατασκευαστικά παιχνίδια

n Στις ηλικίες μεταξύ 5-10 ετών το παιχνίδι σχετίζεται με ομάδα συνομηλίκων σε περιβάλλον αυξανόμενου συναγωνισμού

Ιδέες: αθλητικός εξοπλισμός (π.χ. μπάσκετ), πατίνια με προστατευτικό εξοπλισμό, ποδήλατο, σχοινάκι, επιτραπέζια, σύνθετα παζλ, μουσικά όργανα, μικρά εργαστήρια δραστηριοτήτων, παιχνίδια διαφορών, ακροστιχίδες, παιχνίδια για την εκμάθηση αριθμών, γραμμάτων γραφής, παιχνίδια στον ηλεκτρονικό υπολογιστή  

Πηγή: Με την καθοδήγηση της παιδιάτρου – αναπτυξιολόγου Ελένης Καραντανά