Σε φουρτουνιασμένα πελάγη κινείται η παγκόσμια ναυτιλία, η οποία επηρεάζεται από την ενεργειακή κρίση, τον υψηλό πληθωρισμό, την επιμονή της πανδημίας και τη ρωσοουκρανική σύγκρουση και τα «απόνερά» της. Κυρίως από τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει στη Ρωσία, Αμερικανοί και Ευρωπαίοι.

Ολα μαζί προκαλούν μεγάλη μεταβλητότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία με τον κάθε κλάδο να επηρεάζεται διαφορετικά, άλλος καλύτερα άλλος χειρότερα. Σε γενικές γραμμές, πάντως, η παγκόσμια ναυτιλία σύμφωνα με σχετική μελέτη της Danish Shipping Finance, ενός χρηματοδοτικού οργανισμού της Δανίας, θα επηρεαστεί από την πτώση των ρυθμών ανάπτυξης που αναμένεται να καταγράψει η παγκόσμια οικονομία το 2022 και το 2023. Ωστόσο, όπως προσθέτει η εταιρεία, οι ναυτιλιακές αγορές θα παραμείνουν σε θετική ρότα.

Οι εφοπλιστές φαίνονται πιο αισιόδοξοι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, παρότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές φαίνεται να θολώνουν από κινδύνους που σχετίζονται με τη ζήτηση και τον προβληματισμό γύρω από την πορεία των καυσίμων, όπως π.χ. ποια καύσιμα θα επικρατήσουν και σε ποιες τιμές λόγω των περιβαλλοντικών μεταρρυθμίσεων.

Η παραπάνω εκτίμηση απορρέει από το ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον που έχουν οι πλοιοκτήτες για αγορές πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης των δέκα ετών, με αποτέλεσμα να πωλούνται σε τιμές υψηλότερες ακόμη και από τα μικρότερης ηλικίας και πιο σύγχρονα πλοία και παρά το γεγονός ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που έρχονται μπορεί να τα επηρεάσουν αρνητικά.

Η στροφή στα πλοία από «δεύτερο χέρι» γενικότερα, εξηγείται και από το γεγονός ότι οι τιμές για τα νεότευκτα πλοία έχουν αυξηθεί μέχρι και 24% από τις αρχές του 2021 λόγω ανόδου των τιμών του χάλυβα και του κόστους των υλικών και εξαρτημάτων.

Τρίτος παράγοντας ενίσχυσης των τιμών second hand πλοίων είναι το περιβάλλον υψηλών ναύλων, το οποίο θα παραμείνει περίπου αναλλοίωτο καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 όπως και οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Οπως εκτιμά η Danish Shipping Finance τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίζουν να επιδρούν αρνητικά στην παραγωγικότητα του στόλου, ενώ η μεταφορική ικανότητα των νεότευκτων πλοίων που πέφτουν στο νερό εκτιμάται ότι θα απορροφηθεί από την αύξηση της ζήτησης και τις μεγαλύτερες αποστάσεις των ταξιδιών.

Το ΔΝΤ

Η μελέτη αναφέρεται και στις προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, ο ρυθμός της οποίας θα πέσει από 6,1% το 2021 σε 3,6% το 2022 και το 2023, λόγω χαμηλότερων αναπτυξιακών προσδοκιών για ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ. Οι οικονομικές επιπτώσεις της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομία από την πανδημία και ο αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης κρίσης χρέους από τις υπό ανάπτυξη οικονομίες προβληματίζουν.

Οι προοπτικές για το 2023 για τους επιμέρους ναυτιλιακούς κλάδους είναι διαφορετικές. Η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου θα παραμείνει γενικά ισχυρή, ενώ τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού και προϊόντων φαίνεται να «αναρρώνουν» όσο η προσφορά φορτίου αυξάνεται. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς υγραερίου αναμένεται πίεση στους ναύλους και τα κέρδη, καθώς θα πέσει στο νερό μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων και των δύο κατηγοριών μέχρι και το 2023. Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένεται να καταγράψουν μεγάλη αύξηση της ζήτησης.