Η ΕΛ.ΑΣ. έδωσε στη δημοσιότητα βίντεο από την έρευνα για τον εντοπισμό των κλεμμένων έργων της Εθνικής Πινακοθήκης και τελικά τον εντοπισμό τους.

Όπως έγινε γνωστό ο 49χρονος δράστης υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο όπου έκρυβε τους πίνακες.

Οι πίνακες βρέθηκαν στην Κερατέα σε σημείο μέσα σε ρεματιά συσκευασμένοι και προστατευμένοι για να μην υποστούν φθορές.

Υπενθυμίζεται ότι η μεγάλη κλοπή των πινάκων είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 από δύο άτομα εκ των οποίων ο ένας μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη παραβιάζοντας μια πόρτα αλουμινίου, έκοψε με κοπίδι τους πίνακες από τις κορνίζες και διέφυγε.

Οι ισχυρισμοί του δράστη

«Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω», είπε σύμφωνα με πληροφορίες ο 49χρονος ληστής στους αστυνομικούς.

Έξι  μήνες ετοίμαζε την κλοπή, πήγαινε καθημερινά στην παλαιά Εθνική Πινακοθήκη, άλλοτε ως επισκέπτης, άλλοτε απ’ έξω, παρακολουθούσε, ήξερε μέχρι και πότε κάπνιζαν οι φύλακες, όπως ανέφεραν αστυνομικές πηγές.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής είχε μεγάλο πάθος με την τέχνη και έκανε πολύ μεγάλη έρευνα πριν ενεργήσει.

«Το έκανε μόνος του. Δεν είχε σκοπό να πάρει κάτι συγκεκριμένο, έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστα του. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα» ανέφεραν πηγές της ΕΛ.ΑΣ.

Τον Ιανουάριο διάβασε σε ρεπορτάζ ότι οι αστυνομικοί είναι στα ίχνη του κι έτσι μετέφερε τους πίνακες από την αποθήκη στην Κερατέα στη ρεματιά όπου τελικά βρέθηκαν τα έργα.

Η έρευνα πριν την κλοπή

Ο δράστης είχε μελετήσει καλά τις κινήσεις που έκαναν οι φύλακες πριν αποφασίσει να δράσει. Ο 49χρονος είχε εστιάσει στην ώρα που οι φύλακες πηγαίνουν για κάπνισμα και από εκεί οργάνωσε τις υπόλοιπες κινήσεις του.

Ο ίδιος επειδή είχε δουλέψει χρόνια σε οικοδομές ήξερες να ελίσσεται ανάμεσα στις γυψοσανίδες που ήταν τοποθετημένες εκείνη την περίοδο έξω από το κτήριο της Πινακοθήκης.

Αν και ισχυρίζεται ότι δεν είχε σκοπό να πουλήσει τους πίνακες ο δράστης είχε στενές επαφές με ανθρώπους στον χώρο της τέχνης και έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και την Ολλανδία.

Πώς εξιχνιάστηκε η κλοπή

Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία μαζί με την ΕΥΠ, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, που είχαν σηκώσει οι δράστες το 2012.

Στόχος ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη. Το ενδιαφέρον των ερευνητών τράβηξε το γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει .

Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «επιστήμονας» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του. Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύνδεσμοι των ελληνικών και ξένων αρχών στον χώρο των συλλεκτών έργων τέχνης, αλλά και των ανθρώπων που τα διακινούν και τα εμπορεύονται υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος Πικάσο δεν υπάρχει σε καμία συλλογή συλλέκτη σε όλο τον κόσμο. Συνεπώς έλεγαν ότι ήταν κουκουλωμένος και κρυμμένος σε κάποια αποθήκη στην Ελλάδα.